آموزش عالی تحت تاثیر شرایط سیاسی نیست/ حراست از منافع ملی و مقابله با نفوذ
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علیاکبر فامیلکریمی، مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت علوم در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاهها در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برخلاف رویکرد حادثه و بحرانمحور که واکنشی و پس از حادثه است؛ رویکرد ما در مرکز حراست، صیانتمحور و مبتنیبر پیشبینیهای قبلی است.
اصول رویکرد صیانتمحور
مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت علوم، اصول رویکرد صیانتمحور را تبیین ژرف مسائل و چالشها، تدوین اهداف، شناخت محیط، تدوین برنامههای خلاقانه، اطلاعرسانی، آموزش و توانمندسازی، اقدام بر مبنای اولویتها و پایش و ارزیابی ذکر کرد. محورهای رویکرد صیانتی را میتوان عدالتمحوری، رواداری، مشارکت؛ اسلاممحوری، قانونمداری، شفافیت، پاسخگویی، کارایی و انعطافپذیری نامید.
برنامهمحوری وزارت علوم
مشاور وزیر علوم با اشاره به حرکت این وزارت بر مبنای برنامه و پرهیز از روزمرگی گفت: تعیین اولویتهای پنجگانه از سوی وزیر علوم دلیلی بر رویکرد برنامهمحوری این وزارت در دولت سیزدهم است.
فامیل کریمی با اشاره به رویکرد گذار از روزمرگی به رهیافت راهبردی آیندهسو در وزارت علوم، ایجاد معاونت فناوری و نوآوری، تاسیس اتاقهای فکر، ایجاد سامانه نان و حمایت از پارکهای علم و فناوری را در راستای توسعه علمی کشور دانست.
حمایت از نخبگان برای ماندگاری در کشور
وی تاکید کرد: به شدت بر دیپلماسی علمی اعتقاد دارم و این نگاه را در حوزه حراستی یک فرصت متعالی میدانم اما در این وادی باید حافظ سرمایههای خود باشیم و در صیانت از این سرمایهها تمام سعی و کوشش خود را بهکار گیریم. آموزش عالی همواره تابع منافع ملی است. بخشی از جریانات معلوم الحال درصدد بوده و هستند که آموزش عالی را تحت شرایط سیاسی منبعث از طیفبندیها و دستهبندیهای خود قرار دهند و البته بعضاً در این راستا ردپای نفوذ را نیز میبینیم. در ماموریتهای حراستی، مراقبت و محافظت از این وادی اصلی انکارناپذیر است.
رئیس مرکز حراست وزارت علوم افزود: در حوزه حراستی، از طمع سرویسهای بیگانه به سرمایه بزرگ این ملت که همانا دانشمندان و نخبگان کشور هستند نباید غافل بود و تلاش برای حراست و حفاظت از این سرمایههای ارزشمند را خدمت و افتخاری بزرگ میدانم. رویکرد حراست وزارت علوم صیانتمحور و بر پایه اقدامات آگاهانه و پیشگیرانه مبتنی بر تحلیلهای علمی است.
مشاور وزیر علوم با اشاره تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ نخبگان در کشور گفت: در این راستا باید برنامههایی مانند درگیر کردن نخبگان در عرصه برنامهریزی و توسعه و برنامهریزی برای ارتباط و تعامل مستقیم با آنان، دادن مشوق و افزایش حمایتهای منطقی، انگیزشی، ملی و پشتیبانی از نخبگان، بهبود شرایط شغلی و کسب و کار، ترویج شایسته و نخبه سالاری و حمایت های آموزشی و پژوهشی از نخبگان مورد توجه مسئولان باشد.
وی اقدام وزارت علوم در تدوین و اجرای، طرح دستیار فناوری، دادن گرنت فناوری، دادن امریه سربازی به نخبگان، طرح نخلستان و آموزش مهارت به دانشجویان را از جمله برنامههای تشویقی برای حمایت از نخبگان جامعه نام برد.
حمایت از حضوری شدن آموزش در دانشگاهها
رئیس مرکز حراست وزارت علوم با حمایت از حضوری شدن آموزش در دانشگاهها گفت: بهبود کیفیت آموزش بهویژه در دروس عملی، بهبود سهم آموزش عالی در توسعه فرهنگی و مدنی و اسلامی، تکثرگرایی و اختلاط فرهنگی و کاهش اثرات شکاف دیجیتالی، بهبود جامعهپذیری و تعاملات، کاهش مشکلات عاطفی و روانشناختی از مزایای این شیوه است.
فامیل کریمی در پایان گفت: مرکز حراست وزارت علوم با رصد فضای آموزش عالی و تذکر مشکلات احتمالی به مدیران تلاش می کند تا دانشجویان که سرمایه علمی و انسانی کشور هستند و محققان و نخبگان در فضای امن و بدون دغدغه فعالیت علمی کنند.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/