دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1401 - 22:05

روسیه قطعنامه پیشنهادی تمدید باز بودن گذرگاه مرزی سوریه و ترکیه را وتو کرد

روسیه در نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل پیش نویس قطعنامه پیشنهادی برای تمدید باز بودن گذرگاه مرزی سوریه و ترکیه را وتو کرد.
کد خبر : 668280
شورای امنیت

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، روسیه روز جمعه به وقت محلی در نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل پیش نویس قطعنامه پیشنهادی برای تمدید باز بودن گذرگاه مرزی سوریه و ترکیه را وتو کرد.


روسیه معتقد است که ارسال کمک‌ از طریق مرزهای ترکیه حق حاکمیت دمشق را نقض می‌کند و هرگونه ارسال و توزیع کمک باید از طریق دولت مرکزی سوریه انجام پذیرد.


پیش‌نویس این قطعنامه توسط ایرند و نروژ ارائه شده بود و آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز از آن حمایت کردند. چین نیز به این قطعنامه رأی ممتنع داده است.


قطعنامه شورای امنیت موسوم به ارسال کمک از طریق گذرگاه مرزی ترکیه به مناطق تحت کنترل معارضان و تروریست‌ها در شمال سوریه، در تاریخ ۱۹ تیر (دهم جولای) منقضی می‌شود و برای تمدید آن به ۹ رأی موافق بدون وتو نیاز است.


روسیه معتقد است که این عملیات طولانی مدت، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض می‌کند. مسکو تأکید دارد که کمک‌های بیشتری باید از داخل سوریه و تحت نظر دولت مرکزی این کشور ارسال شود.


«دیمیتری پولیانسکی» معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل، نقض حاکمیت سوریه به بهانه کمک‌رسانی به مردم را «تأسف بار» توصیف کرد. «ژانگ جون» سفیر چین در سازمان ملل نیز گفت که عملیات کمک‌های فرامرزی یک «تمهیدی فوق‌العاده» است و برای پایان دادن به آن و انتقال به تحویل از داخل کشور باید یک جدول زمانی توافق شود.


انتهای پیام/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته