دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1394 - 00:40

مدیر یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های هکر ایرانی: امکان هک تلگرام وجود دارد

بهروز کمالیان مدیر گروه امنیتی «آشیانه» است. او که دانش آموخته رشته مهندسی نرم افزار از دانشگاه آزاد واحد رودهن است، از 17 سالگی و پیش از تحصیل در دانشگاه، به عنوان یک هکر شروع به کار کرد.
کد خبر : 66824

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خراسان، کمالیان در سال 1380 سایت آشیانه را راه اندازی کرد که بعدها به تیم امنیتی آشیانه تبدیل شد. آشیانه هم اکنون، طبق آمار سایت زون- اچ (www.zone-h.org) که مرجع اثبات هک وب سایت هاست، رتبه دوم را از بین کل هکرهای دنیا به خود اختصاص داده است. از فعالیت های گروه آشیانه می توان به هک کردن زیربخش های آژانس فضایی آمریکا (ناسا) و صدها سایت دولتی شرکت های صهیونیستی مثل دانشگاه «Hebrew» در واکنش به حملات غزه، 100 سایت عربی در اعتراض به تغییر نام خلیج فارس، 300 سایت وهابی و... اشاره کرد. این گروه وقتی به سایتی نفوذ می کند صفحه سایت را با نمادی ایرانی تغییر می دهد. به طور مثال زمانی که در اعتراض به حملات غزه سایت های صهیونیستی را هک می کرد، در صفحه عکس هایی از مردم فلسطین قرار می داد تا به نوعی اعتراض جامعه مسلمانان را به وحشیگری های این رژیم منحوس نشان دهد. در ادامه، گفت و گوی «زندگی سلام» را با مدیر گروه امنیتی آشیانه که هکری کلاه سفید است و اگر لازم باشد در راه اعتقاداتش هک می کند، از نظر می گذرانید.


وقتی آشیانه شکل گرفت
بهروز کمالیان در توضیح حرفه اش و تشکیل گروه آشیانه می گوید: «اواخر سال 80 با هدف کار در زمینه امنیت شبکه در ایران گروه آشیانه را تشکیل دادیم. این گروه با مدیریت من با چهار، پنج نفر شروع به فعالیت کرد. در این زمینه ابتدا مشکلات امنیتی یک سری سایت ها و سرورهای ایرانی را شناسایی می کردیم و این موضوع را به اطلاعشان می رساندیم. این امر باعث شد کم کم سازمان های دولتی و بانک ها و کلاً عموم مردم با بحث اهمیت امنیت شبکه در کشور آشنا شوند و به سمت بالا بردن سطح امنیت وب سایت هایشان سوق داده شوند.»
وب سایت آشیانه بزرگ ترین انجمن هک و امنیت درکشور
کمالیان درباره جذب کاربران وب سایت ادامه می دهد: «انجمن گروه آشیانه، بزرگ ترین انجمن فارسی زبان در کشور است که با چهارصد هزار عضو در حال فعالیت است. هر روز بین 60 تا 70 هزار نفر بازدیدکننده دارد و این موضوع باعث شده است وب سایت آشیانه به یک مرجع تبدیل شود و خیلی از بانک ها و سازمان های مختلف به آن مراجعه و از آموزش های ارائه شده استفاده کنند. در این وب سایت 40 نفر مدیر بخش داریم که از اعضای اصلی اند و از شهرهای مختلف هم هستند. هیچ کدام از آن ها از من حقوق دریافت نمی کنند و همه به نحوی به صورت افتخاری فعالیت دارند و با ارائه آموزش های مختلف به افزایش سطح امنیت وب سایت های کشور کمک می کنند. در همین رابطه سمینارهایی را هم در بسیاری از دانشگاه های کشور برگزار کرده ایم که با استقبال خوبی مواجه شده است. از جمله کارگاه های امنیت که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار کردیم و خودم هم مدرس بوده ام.»
اجرای پروژه نفوذ از ناسا تا تحریف نام خلیج فارس
بهروز کمالیان در توضیح پروژه های مهمی که اجرایی شده است، توضیح می دهد: «پروژه هایی که در سال های اخیر اجرا کرده ایم، نفوذ به سایت آژانس فضایی آمریکا (ناسا)، سایت های رژیم صهیونیستی، چندین سایت عربی که نام «خلیج فارس» را غلط نوشته بودند و هم چنین سایت های دانمارکی بوده است که به ساحت مقدس حضرت محمد(ص) اهانت کرده بودند.
درآمدزایی با «تست نفوذ امنیت»
مدیر گروه امنیتی آشیانه درباره درآمد و فرصت های شغلی این حرفه می گوید: «رشته هک و امنیت شبکه، که تخصصی ترین شاخه در رشته کامپیوتر است، بین رشته های تحصیلی مرتبط با رایانه، در تمام دنیا بالاترین میزان پایه حقوق را از آن خود کرده است. در زمینه هک نمی توان به صورت قانونی درآمدزایی داشت اما اگر شما هکر قابلی باشید، می توانید طی قراردادی با وب سایت ها، بانک ها یا سازمان های مختلف، با شناسایی و گزارش مشکلات امنیتی آن ها، درآمد بالایی داشته باشید. این کار «تست نفوذ امنیت» نام دارد. از دیگر فرصت های شغلی این حرفه، تامین امنیت نرم افزار، تأمین امنیت سایت یا شبکه و هم چنین مشاوره در این زمینه است. آموزش هم از کارهای جانبی محسوب می شود و همیشه وجود دارد. در این زمینه هکرهایی هم هستند که متأسفانه از علمی که دارند سوءاستفاده می کنند و به هکرهای کلاه سیاه معروفند و به صورت غیرقانونی پول درمی آورند.»
شروط لازم برای ورود به این حرفه
کمالیان معتقد است: «شخصی می تواند هکر موفق و قابلی باشد که با چندین رشته دیگر رایانه ای آشنایی داشته باشد. او باید با شبکه و سیستم عامل لینوکس آشنایی کامل داشته باشد و برنامه نویسی با زبان های مختلف را کار کرده و مسلط باشد. این ها تازه به عنوان پیش نیاز است. بعد با ورود به سرفصل های مختلف هک و یادگیری تکنیک های مختلف در امنیت و راه های دفاع، می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. در کنار همه این ها باید بگویم همیشه هکرها در دنیا به عنوان افراد نخبه شناسایی می شوند، چون کارهایی خارق العاده انجام می دهند. پس خود شخص هم باید استعداد ذاتی این کار را داشته باشد.»
هکر شدن در چند ماه
از بهروز کمالیان می پرسیم در مجموع هکر شدن چه قدر زمان می برد؟ پاسخ می دهد: «گروه ما اولین گروه در کشور بود که از 12 سال پیش به صورت مجازی و حضوری شروع به آموزش کرد. قبلاً افراد در یک بازه زمانی طولانی مدت 3 یا 4 ساله در این زمینه مهارت پیدا می کردند. اما فعالیت های آموزشی ما در این زمینه و آموزش هایی که در وب سایت ارائه می شود، باعث شد که فرد با داشتن پیش نیازهای لازم در یک بازه زمانی تقریباً چهار ماهه یا کمتر از آن، در این رشته تخصص پیدا کند.»
امکان هک تلگرام وجود دارد
وی درباره امنیت تلگرام اضافه کرد: «چند ماه پیش، دو تا باگ امنیتی خیلی خطرناک را در تلگرام شناسایی کردیم و در وب سایت های امنیتی دنیا گزارش دادیم. تلگرام یکی از باگ ها را بعد از چند ساعت و دیگری را بعد از چند روز برطرف کرد. کاربران تلگرام باید مواظب باشند و جوانب احتیاط را رعایت کنند چون احتمال این که یک روز تلفن همراهشان مورد نفوذ قرار بگیرد وجود دارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ارین بختیاری
Sweden
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
۰
چگون با شما ارتباط برقرار کنم؟
h0j@t
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
۰
سلام . مدتی ادمین این تیم بودم و یکی از بهترین سال هایی بود که تو دوران عمرم داشتم . تیم خوبی بود و مرجعی برای مبتدیانی که میخواستند با هک و امنیت اشنا شوند . متاسفانه دیگر چنین تیمی وجود ندارد .
هلدینگ شایسته