دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1401 - 13:06
ابوالفتح در گفت‌وگو با آنا:

تحریم روسیه به اوج رسیده اما چشم‌اندازی برای شکست مسکو وجود ندارد/ قرار گرفتن اقتصاد اوکراین در معرض فروپاشی

یک کارشناس اروپا و آمریکا تصریح کرد: تحریم‌های روسیه به حداکثر رسیده و فقط تحریم گاز مانده که اگر تحریم شود ثروت روسیه بیشتر خواهد شد اما بااین‌حال چشم‌انداز روشنی برای شکست روسیه متصور نیست.
کد خبر : 668232
امیرعلی ابوالفتح

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اروپا و آمریکا با اشاره نقش غرب و آمریکا در تداوم بحران روسیه و اوکراین گفت: غرب خواهان رؤیایی مستقیم نظامی با روسیه نیست زیرا این کشور مسلح به سلاح اتمی بوده و هیچ‌کسی خواهان جنگ میان ناتو و روسیه نیست.


وی با بیان اینکه در پی جنگ نیابتی و فرسایشی در اوکراین، این بحران با این هدف به وجود آمد که قدرت روسیه تضعیف شود، افزود: تضعیف قدرت روسیه به زمان آغاز جنگ این کشور با اوکراین مربوط نیست و از آغاز قرن جاری و از سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ کم‌کم این بنا آجر به آجر گذاشته شد. اکنون نیز جنگی را می‌خواهند که روسیه روزبه‌روز در آن در بعد قدرت دفاعی، نظامی، اقتصادی و جایگاه در جهان تضعیف شود.


غرب می‌خواهد روسیه روزبه‌روز در ابعاد مختلف تضعیف شود


ابوالفتح با تأکید بر اینکه غرب و آمریکا برای تضعیف روسیه مدت‌زمان کوتاهی در نظر نگرفته‌اند، تصریح کرد: تا جایی که قدرت ملی فدراسیون روسیه به شکل معناداری تضعیف شود که به گفته غرب نتواند دوباره جنگ و آشوبی را که در اوکراین راه انداخته در سایر کشورهای همسایه در پیش بگیرد، این رویه دنبال می‌شود.


وی در تشریح این سؤال که آیا جنگ روسیه و اوکراین به نفع اوکراین است یا خیر، گفت: سیاستمداران اوکراین معتقدند به نفع ما بوده و مقاومت می‌کنیم؛ زلنسکی می‌گوید شهرها را پس می‌گیریم و با جمع‌آوری پول برای بازسازی اوکراین اقدام خواهیم کرد.


کارشناس مسائل غرب و آمریکا با اشاره به اظهارات اخیر زلنسکی مبنی بر اینکه پیروزی در جنگ با روسیه نیازمند نیروهای فوق بشری است، افزود: چشم‌انداز این جنگ فعلاً این‌گونه است که روس‌ها به شکل آهسته اما پیوسته در نقاط کلیدی در حال پیشروی هستند و شهر به شهر جلو می‌رود. البته که تلفات نیز می‌دهند اما اکنون ۲ هزار و ۶۰۰ شهر و روستای اوکراین در تصرف روس‌ها و متحدانش بوده یعنی ۲۰ تا ۲۵ درصد خاک اوکراین در اختیار روس‌ها بوده که مناطق بسیار حساس و مهمی است.


غرب نتوانسته توازن قوا را به نفع اوکراین و به ضرر روسیه رقم بزند


وی با بیان اینکه غرب تاکنون نتوانسته توازن قوا را به نفع اوکراین و به ضرر روسیه به هم بزند، ادامه داد: البته تسلیحات و کمک‌هایی که برای اوکراین ارسال‌شده باعث شده اوکراینی‌ها بتوانند بهتر مقاومت کنند و در زمان دیرتری مواضع را واگذار کنند اما اینکه شاهد باشیم روس‌ها در اثر جنگ مجبور به عقب‌نشینی شده باشند و شهرهایی که تصرف کرده‌اند را پس بدهند رخ نداده و بعید است چنین چیزی به حقیقت بپیوندد.


ابوالفتح با اشاره به معذوریت‌های غرب برای ارائه برخی سلاح‌ها ازجمله سامانه‌های موشکی و توپخانه‌ای و همچنین هواپیما به اوکراین، گفت: اگر سلاحی نیز به این کشور تحویل می‌شود ضمن اخذ تعهد است که مبادا به سمت روسیه شلیک شود، در این شرایط نمی‌توان توقع داشت ارتشی که نه هواپیما دارد نه تانک بتواند در برابر چنین ارتش بزرگی مقاومت کند.


این کارشناس مسائل غرب و آمریکا با یادآوری هشدار جانسون به مکرون در خصوص اینکه راه‌حل جنگ روسیه و اوکراین بر اساس مذاکره نباشند، افزود: آن‌ها دنبال ادامه جنگ هستند، حرف هم این است که اوکراین در موقعیت ضعیف بوده و اقتصاد نیز در معرض فروپاشی است بنابراین اگر اکنون در پای میز مذاکره حاضر شود قطعاً باید همه‌چیز را واگذار کند.


اوکراین در مذاکرات صلح قرار نیست چیزی به دست بیاورد


وی ادامه داد: روس‌ها خواهان تسلیم شدن اوکراین بوده و اصلاً دنبال مصالحه نیستند. شروط کرملین یعنی تسلیم بی‌قید شرط یعنی عدم عضویت اوکراین در ناتو، نازی‌زدایی دولت و درنهایت پذیرش کریمه تحت حاکمیت روسیه، ازاین‌رو اوکراین قرار نیست چیزی را به دست بیاورد.


ابوالفتح افزود: ادعای غربی‌ها این است که تا زمانی که درصحنه و میدان نبرد تغییری حاصل نشود و اوکراین به پیروزی‌هایی دست نیابد و از آن‌سو روس‌ها خسته نشوند و احساس شکست به آن‌ها دست ندهد، رفتن به‌پای میز مذاکره یعنی تسلیم، مدام هم می‌گویند این نوع مذاکره به ضرر اوکراین است و اکنون هم دولتمردان نیز همین مسیر را طی می‌کنند. اوایل شاید مذاکراتی داشتند اما اکنون مسیر همین است.


شکست روسیه هدف غربی‌ها برای تداوم جنگ است


وی با بیان اینکه هدف غربی‌ها از تداوم جنگ و جلوگیری از انجام مذاکره این است که روسیه شکست را بپذیرد و صلح عادلانه را رقم بزنند، گفت: هدف نهایی آنچه برای اوکراین ترسیم می‌کنند یک صلح شرافت مردانه با روسیه است که اوکراین مناطق ازدست‌داده را پس بگیرد اما در ارتباط با روابط غرب با روسیه هدف‌گذاری آن‌ها کاهش قدرت ملی روسیه به‌گونه‌ای که دوباره نتواند چنین جنگی را علیه کشوری دیگر راه بیندازد.


کارشناس مسائل غرب و آمریکا اذعان کرد: هیچ شواهد و قرائنی راجع به عقب‌نشینی روس‌ها وجود ندارد زیرا به لحاظ اقتصادی روس‌ها فعلاً تحریم را پشت سر گذاشته و در جبهه‌های جنگ نیز می‌بینیم که پیشروی‌ها نشان از عدم شکست آن‌ها دارد و در بحث غذا نیز دست بالا را دارند.


وی گفت: غرب توانی بیش از این ندارد و می‌بینیم که تحریم‌ها به حداکثر رسیده و فقط تحریم گاز مانده که اگر تحریم شود ثروت روسیه بیشتر خواهد شد. کارشناس مسائل غرب و آمریکا یادآور شد: چشم‌انداز روشنی برای شکست روسیه متصور نیست.


انتهای پیام/۴۱۰۶/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب