نوری: آموزشوپرورش باید از مدار بسته خود خارج شود
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، یوسف نوری، وزیر آموزشوپرورش در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی اظهار کرد: در مبانی تربیت اسلامی ارکان فرآیند تعلیم و تربیت در ۴ رکن ذکر شده است که شامل تربیت خانواده، حکومت، رسانه و بخش غیردولتی است که غیردولتی، حلقههای میانی هستند؛ حلقههای میانی مانند خیرین مدرسهساز هستند که در آموزشوپرورش ۵۰ درصد کلاسهای درس را میسازند و مشارکت حداکثری مردم را در عرصه سیاسی و اجتماعی دارند.
نوری با بیان اینکه مبانی سه گانه سند تحول بنیادین به طور کامل خوانده نشده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مبانی سند به درستی مورد توجه قرار نگرفته است، به مدرسه صالح هم نرسیدهایم؛ در این خصوص باید یک الگو به جهان معرفی شود. البته تجارب خوبی در حوزه آموزشوپرورش وجود دارد و ما میتوانیم اقدامات مؤثری انجام دهیم.
وزیر آموزشوپرورش افزود: هرچند که ۲۰۰ هزار کمبود نیرو و ساختمانهای فرسوده در آموزشوپرورش وجود دارد، اما باید کار را پیش برد تا به وضعیت مطلوب دست یافت.
وی با بیان اینکه از زمان ورود به آموزشوپرورش در هفت ماه گذشته اقدامات مناسبی صورت گرفته است، گفت: طرحها و قوانین بررسی شدهاند و به صورت نمونه قرار است که یکسوم دکترمعلمان در فراخوانی وارد دانشگاه فرهنگیان بشوند، هنوز زمانی برای این طرح در نظر گرفته نشده است اما در نهایت این اقدام صورت میگیرد.
نوری ادامه داد: اینکه رتبهبندی در این دولت تصویب شد و در حال اجرایی شدن است. هر چند که عدهای میخواستند در حوزه رتبهبندی تعجیل در میان معلمان ایجاد کنند تا به خیابانها بیایند.
نوری افزود: کنفرانس سران کشورها پس از دوران کرونا تحول آموزش نام گرفت و نظام سلطه در حال حکمرانی جهان است؛ فکر میکنم با این اتفاقات بهجای سند ۲۰۳۰، سند ۲۰۵۰ را عنوان میکنند و بر آموزش متمرکز میشوند؛ باید آمادگی داشته باشیم که از حوزه آموزش عمومی و از دوره متوسطه آموزشهای خود را آغاز کنند؛ بنابراین در این مسیر ما هم باید راههای کنش متقابل را فراگیریم؛ در این راه معلمان در خط مقدم این اقدام هستند.
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید گامهای بلند برداریم، چرا که مبارزه پیچیده و سخت شده است و جامعه جهانی و نظام سلطه به این سمت آمده است.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه معلمان میتوانند با مطرح کردن ایدههای خود در این راه کمک کنند، گفت: ایدههای معلمان بر اساس محیط خود باید ثبت شود، الگوها را بیاورند تا پس از بررسی در سطح استان و منطقه انجام شود.
نوری یادآور شد: اکنون برخی افراد بیشتر به دنبال بازگویی مشکلات هستند اما بهتر است که الگوها و راهحلها عنوان شود تا شرایط مطلوبی ایجاد شود.
وی بهضرورت تعامل آموزشوپرورش با خارج از نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: هنوز پس از سالها، نهضت را نتوانستیم بهطور کامل اجرایی کنیم، چرا که ارتباط با بیرون برقرار نشده است. آموزشوپرورش باید از مدار بسته خود خارج شود و معلمان در این راه پیشگام هستند.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/