دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1394 - 09:00

روسیه برای مقابله با آمریکا به عراق می‌رود

معاون نخست‌وزیری روسیه گفته که کشورش آماده است کمک‌های نظامی و غیرنظامی برای مبارزه با داعش در اختیار دولت عراق قرار دهد.
کد خبر : 66729

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، دیمیتری روگوزین، در سفر روز گذشته (پنج شنبه) به عراق به همراه هیات 100 نفره روسی، اعلام کرد که کشورش آماده است کمک‌های نظامی برای مبارزه علیه داعش به عراق ارائه کند و هواپیماهای مسافربری به این کشور بفروشد.


ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، نیز درباره این دیدار گفت که «محور بحث‌ها» با طرف روسی «ارائه کمک‌های نظامی برای شکست داعش بوده» که یک‌سوم خاک عراق را به تصرف درآورده است.


وی افزود: «ما به کمک‌های بین‌المللی چه از جانب نیروهای ائتلاف (به رهبری آمریکا) و چه خارج از آن نیاز داریم.»


روسیه در سال گذشته، میلیون‌ها دلار در بخش انرژی عراق سرمایه‌گذاری کرد و در قالب یک قرارداد مشترک امنیتی با این کشور، یک دفتر فرماندهی در بغداد گشود.


تحلیلگران گمانه‌زنی کرده‌اند که حضور موثر نظامی و غیرنظامی روسیه در عراق به انگیزه مقابله با آمریکا انجام می‌شود. به اعتقاد آنها، روسیه تلاش دارد تا با این تاکتیک، جای آمریکا در عراق را تنگ‌تر کند.


روگوزین، معاون نخست‌وزیری روسیه، درباره این سفر به خبرگزاری رسمی روسیه، ایتارتاس، گفت که امیدوار است کمک‌های نظامی روسیه به عراق بتواند این کشور را در بازپس‌گیری موصل و دیگر مناطقی که تحت تصرف داعش است، کمک کند.


نیروهای ائتلاف بین‌المللی بیش از یک سال است که حمله به نیروهای داعش را آغاز کرده‌اند اما پیشروی ارتش عراق در برابر داعش بسیار آهسته به نظر می‌رسد. در مقابل، حمایت چهار ماهه ارتش روسیه از بشار اسد باعث شده است تا جریان پیروزی‌های نظامی در جنگ داخلی سوریه به سود اسد دگرگون شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب