مشکل ما هجوم اینفلوئنسرها به صحنه تئاتر است نه حضور بازیگران سینما/ راهکاری برای تقویت اقتصاد تئاتر
گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، علی ترابی ـ محسن قصری کارگردان و بازیگر تئاتر فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۲ و با بازی در نمایش «خواب زمستانی» آغاز کرد. عمده فعالیت او در این سالها حضور در نمایشهای مربوط به تئاتر کودک است که از مهمترین آنها باید به «خرمشیر»، «کدو قلقله زن»، «خرس ارکانسا»، «قایق کاغذی»، «مشکهای خالی»، «آش سنگ»، «هفت خوان رستم»، «جادوی عروسک»، «شنل قرمزی»، :آبیترین آسمان» و «پر پر سیمرغ پر» اشاره کرد. قصری علاوه بر این نمایشها، در آثاری چون «رام کردن زن سرکش»، «مبارک»، «خاتون پردهنشین» و «تیغ کهنه» برای مخاطبان بزرگسال نیز روی صحنه رفته است.
نمایشهای «خانم قُدا گول نخوریا» و «کانفیدنشیال» آثاری هستند که قصری در مقام کارگردان آنها را هدایت کرده است. وی که این روزها در نمایش «ادواردو» به کارگردانی ابوالفضل عشرب روی صحنه رفته در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره این اثر گفت: من دراین اثر نقش خبرنگاری را دارم که درگیر پرونده مرگ «ادواردو آنیلی» می شود و البته با سبک و سیاق خود برخلاف جریان آب شنا میکند و به دنبال کشف حقیقت است.
تئاتر را به دست مردم بسپاریم
قصری درباره اوضاع نه چندان مناسب تئاتر و مشکلاتی که فعالان این عرصه دارند نیز گفت: در یک جمله، راهحل اصلی این است که تئاتر را به دست خود اهالی تئاتر و خود مردم بسپارند. اگر تئاتر دست خود مردم باشد و از طرف دیگر جشنوارهها برای هنرمندان موضوعیت نداشته باشند و به جای آن با فراغ بال و تفکر کار کنند، طبیعتاً مخاطبان هم کارها را می بینند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه افزود: گاهی ما شاهد فیلترهای بیش از اندازه و شگفتآوری از سوی اداره کل هنرهای نمایشی هستیم که عملاً بهانهجویی و سلیقهای است. هیچ کس مخالف ضابطه و داشتن چارچوب نیست، اما این موضوع با اعمال سلیقه و ممیزیهای بهوده متفاوت است. وقتی اثری از۱۰ فیلتر سلیقهای رد شود، خروجی کار بیروح و شعاری خواهد شد. اینجاست که تماشاگر احساس میکند کارگردان و گروه به شعور او توهین میشود.
قصری عنوان کرد: پس برای آشتیدادن مخاطب با سالنها، مسئولان و کسانی که در این حوزه برنامهریزی میکنند باید مدیران یک مقدار نگاهشان را تغییر دهند.
وی گفت: من درنمایشی حضور داشتم که بعد از اجرای بازبینی ارشاد و تأیید آنها، این بار مدیر سالن بود که ممیزیهای خاص خودش را اعمال کرد. خوب این شرایط نمیتواند خروجی خوب و در نهایت مخاطب فراوان برای تئاتر به همراه داشته باشد.
فرصتها و آفتهای حضور بازیگران سینما در صحنه تئاتر
قصری درباره ورود سوپراستارهای سینما به صحنه نمایش و نقش آن در تقویت اقتصاد تئاتر گفت: باید به این قضیه نگاهی منصفانه داشته باشیم. اتفاق خوب این است که به هر حال حضور ستارههای سینما باعث رونق سالنها میشود. یعنی خیلی از کسانی که اهل تماشای تئاتر نبودند، برای اولین بار به سالن تئاتر رفتند و تازه دیدند که بله اجراها به چه شکل است! اندیشه در تئاتر چقدر اهمیت دارد و سختیهای کار بازیگری چیست و...
وی افزود: یک بُعد دیگر این است که از آن طرف دچار افراط و تفریط نشویم. ما با حضور ستارههای سینما در صحنه نمایش مشکلی نداریم؛ آنها همکاران ما هستند و اتفاقاً اغلب پیشینه تئاتری قابلتوجهی دارند.آسیب زمانی رقم میخورد که همپای این چهرههای سینمایی، فعالان فضای مجازی و شاخهای مجازی هم وارد این عرصه میشوند؛ اینجاست که آشفتگی رقم میخورد. گاهی نام افرادی را به عنوان بازیگران یک اثر نمایشی میبینیم که مطمئن هستم اگر بزرگان فقید تئاتر ایران پیشینه آنها را بدانند تنشان در گور میلرزد!
قصری عنوان کرد: پس اهالی تئاتر با حضور سلبریتیهای سینما بر روی صحنه مشکلی ندارند، بلکه با هجوم اینفلوئنسرها مشکل دارند.
این کارگردان تئاتر افزود: میداندادن به اینفلوئنسرها باعث میشود به تدریج هنرمندان تئاتر خانهنشین شوند. یک بار در جمع همکارانم به شوخی گفتم بچهها ما نهایتاً دو، سه سال زمان داریم که هر جور شده خودمان را چهره کنیم. نمی دانم، در اینستاگرام شکلک در بیاوریم، دابسمش بسازیم و ... وگرنه باید برویم و در خانه بنشینیم. چون با این سیل از اینستاگرامیها که دارند وارد تئاتر میشوند بعید نیست که در آینده نهچندان دور خانهنشین شویم.
وی درباره یکی درگیر از معضلات این روزهای تئاتر هم گفت: من همیشه در پایان اجرا به مخاطبان کارهایم میگویم که «برای چیپس و پفک و ... خیلی تبلیغ میشود، ولی برای اثر فرهنگیهنری تبلیغ نمیشود. بهترین مخاطب ما شما عزیزان هستید که نفستان حق است و خواهشم این است که کار ما را معرفی کنید». حرفم این است که چرا یک اثر فرهنگیهنری اگر بخواهد یک بیلبورد تبلیغاتی داشته باشد، باید اینقدر هزینه پرداخت کند؟ مگر مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی این امر چقدر حمایت میکند که برای یک بیلبورد کوچک تبلیغاتی در سطح شهر باید هزینههای اینچنینی پرداخت شود؟ ما برای بیلبورد تبلیغاتی، تیزر تلویزیونی و حتی برای تیزرهای اینستاگرامی باید هزینه زیادی بدهیم.
قصری افزود: این جا هم باید مقوله سیاستگذاری پررنگ شود. چقدر خوب است که شهرداری با هماهنگی مرکز هنرهای نمایشی یک نوآوری انجام دهد و بر اساس یک دستهبندی بگوید گروههای تئاتر با درجه کیفی فلان برای بیلبورد تبلیغاتی هزینهای پرداخت نکنند یا تخفیف بگیرند. توجه به مجموعه این عوامل است که آینده تئاتر و فعالان جوان این عرصه را روشن میکند.
لازم به یادآوری است، نمایش «ادواردو» بر اساس نمایشنامهای از زندگی ادواردو آنیلی نوشته راحیل سرهنگی و به کارگردانی ابوالفضل عشرب در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه میرود.
امیرحسین انصافی، ندا اصغری، رضا معراجی، محسن قصری، امیرمحمد انصافی، نیلوفر سیاری، مرتضی دلداده، راحیل سرهنگی، مهدی مزدارانی، حانیه رهگذر، سینا صبحی، پژمان سرمایه خواه و مهیار برخورداری بازیگران این نمایش هستند.
سجاد یاری (مشاور کارگردان)، ابوالفضل حسین زاده (طراح صحنه و نور)، علیرضا خدامرادی (طراح پوستر و بروشور)، راحیل سرهنگی (طراح لباس و گریم)، تبلیغات و فضای مجازی (محمدرضا عشرتی)، سینا صبحی (مدیر صحنه)، مهیار درخشان و عارفه عشرت (دستیار صحنه)، دینا بابایی (عکاس) و فاطمه حسینی (اپراتور نور و صدا) از دیگر عوامل این اثر هستند.
نمایش «ادواردو» پنجم تا سیویکم تیرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/