دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 اسفند 1393 - 16:47
مجله«ویک»:

مشکل نتانیاهو پیروزی در انتخابات پارلمانی اسرائیل است، نه برنامه هسته‌ای ایران

ریان کوپر، از خبرنگاران برجسته مجله «ویک»، «واشنگتن مانثلی» و «نیورپبلیک»، در تازه ترین تحلیل خود در مجله «ویک» به بررسی موضع غیر واقعی بنیامین نتانیاهو در پرونده هسته ای ایران پرداخته است.
کد خبر : 6670

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، مجله «ویک» می‌نویسد: نخست وزیر اسرائیل، به دعوت جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان امروز به کنگره می‌رود تا در نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنا سخنرانی کند.


بی‌تردید او در این سخنرانی مدعی می‌شود مذاکرات در حال انجام میان کاخ سفید و دولت جمهوری اسلامی ایران باید متوقف و تحریم‌های بیشتری بر ایران اعمال شود تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ممانعت شود.


اما {هدف نتانیاهو از این سخنرانی} بی‌شک تنها مانع تراشی بر سر راه ایران نیست. نتانیاهو اندیشه پیروزی در انتخابات پیش رو در پارلمان اسرائیل را در سر می‌پروراند، انتخاباتی که قرار است در تاریخ ۱۷ مارس برگزار شود. اگر وی بتواند در روند ایجاد روابط حسنه میان ایران و آمریکا خدشه‌ای وارد کند، و بر سیاست‌های آمریکا فائق آید، پیروزی خود در انتخابات داخلی اسرائیل را تضمین خواهد کرد.


اما دادن چنین شانسی به نتانیاهو اشتباه است. او همواره در این ادعا که ایران تهدیدی بزرگ به شمار می‌آید، از صداقت به دور بوده و همدست شدن با وی برای زیر سوال بردن تلاش‌های دیپلماتیک جهت رسیدن به توافق، حاکی از عدم مسئولیت پذیری است.


در مقوله ایران و برنامه هسته‌ای این کشور، نتانیاهو منبع قابل اعتمادی نیست. از سال ۱۹۹۲ تا به حال، وی در پنج مراسم رسمی مدعی شده است ایران به زودی به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد و خواستار حمله پیشگیرانه آمریکا شده است. اما هر بار مجبور شده زمان پیش بینی خود را کمی تغییر داده و آن را به آینده‌ای نزدیک موکول کند. باید گفت ۲۳ سال است که نتانیاهو مدعی می‌شود ایران ظرف یک تا هفت سال آینده به بمب اتمی دست می‌یابد!








از سال ۱۹۹۲ تا به حال، وی در پنج مراسم رسمی مدعی شده است ایران به زودی به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد و خواستار حمله پیشگیرانه آمریکا شده است. اما هر بار مجبور شده زمان پیش بینی خود را کمی تغییر داده و آن را به آینده‌ای نزدیک موکول کند. باید گفت ۲۳ سال است که نتانیاهو مدعی می‌شود ایران ظرف یک تا هفت سال آینده به بمب اتمی دست می‌یابد!

وی چندی پیش نیز، در مجمع عمومی سازمان ملل با در دست داشتن نموداری، مدعی شد ایران در تابستان ۲۰۱۳ به بمب اتمی دست خواهد یافت. اما طی روزهای اخیر، خبرگزاری الجزیره با انتشار گزارش‌هایی از اسناد موساد، سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل، نشان داد این سخنرانی نتانیاهو نیز پایه و اساسی نداشته است.


باید اشاره‌ای نیز داشت به اینکه نتانیاهو در خصوص جنگ عراق نیز چنین ادعاهایی داشت و معتقد بود «صدام حسین» نیز به سلاح هسته‌ای دست یافته و تهدیدی برای موجودیت و امنیت اسرائیل به شمار می‌رود.


به عبارت دیگر باید گفت نتانیاهو نه تنها یک ضد ایرانی صهیونیست است که سعی بر شعله ور کردن آتش اختلاف میان ایران و آمریکا دارد، بلکه همواره درباره دانسته‌هایش دروغ می‌گوید.


حتی اگر او فردی راستگو هم باشد، ادعا‌هایش درباره ایران بی‌معنا است. او پیش از سخنرانی روز گذشته خود در اجلاس آیپک نیز مدعی شده بود ایران می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. اما چرا ایران که بسیار ثروتمند‌تر از کره شمالی است که توانسته بر خلاف انزوای جهانی با موفقیت به سلاح اتمی دست یابد،، سال‌ها پیش اقدام به ساخت سلاحی هسته‌ای نکرده است؟


مشکل آن است که ادعاهای نتانیاهو شاهدی ندارد. بلکه همه شواهد حاکی از این است که هیچ کشور متعصبی نمی‌توانست به آمریکا برای بازپس گیری تکریت در عراق از دست گروه تروریستی داعش کمک کند. حتی بسیاری از کهنه سربازان و مقامات منیتی اسرائیل نیز خواستار لغو سخنرانی وی در کنگره شدند زیرا معتقدند این سخنرانی روابط آمریکا و اسرائیل را تیره خواهد کرد و به توسعه برنامه هسته ‌ایران شتاب بیشتری خواهد بخشید.


از سوی دیگر، نتانیاهو ریسک بزرگی مرتکب شده است. حمایت آمریکا از اسرائیل همواره بر توافقی دو حزبی در آمریکا همراه بوده است اما اینک نتانیاهو این حمایت را در آستانه تک حزبی شدن یعنی تنها از سوی جمهوری خواهان قرار داده است. بی‌تردید اگر چنین امری رخ دهد، پر واضح است که چه کسی مقصر اصلی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته