بنیاد سینمایی فارابی و تکلیف مهم بازآفرینی اقتصاد سینما
به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا،کرونا در چند سال گذشته بیرحمانه و مهیب، بسیاری از کسب و کارها را به کسادی کشاند و چراغ برخی را برای همیشه خاموش کرد. یکی از بزرگترین مشاغلی که در دوره کرونا آسیب دید، سینما و مشاغل مربوط به آن بود. در بحبوحه تاخت و تاز کرونا برخی از صنوف و مشاغل سینما، آسیبهای جدی دیدند و بسیاری به لحاظ معیشتی در تنگنا و مضیقه جدی و باورنکردنی قرار گرفتند.
کرونا باعث رویگردانی وسیع مخاطب از سینما شد؛ همین موضوع هم باعث خلل در تولید و هم در اکران آثار شد و کار را هم برای صاحبان فیلم و هم برای مشاغل مختلف مربوط به سینما سخت و بغرنج کرد.
واقعیت این است که ادامه این وضعیت باعث مشکلات بسیاری برای حیات سینما میشد و لازم بود تا «فکری اساسی و عاجل با ضمانت اجرایی بالا» برای این مشکل شود. به همین دلیل، خبر رسیده مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دیداری که چندی پیش با مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید داشته، تفاهمنامهای را امضا کردهاند که براساس آن سینماگرانی که در گذشته وام گرفتهاند، اما به دلیل شیوع کرونا هنوز فیلمهای آنها اکران نشده و توان پرداخت اقساط را ندارند، بازپرداخت اقساطشان امهال میشود.
تحقق چنین خبری در جهت کمک به سینمایی است که از جهات گوناگون آزرده و آسیب دیده است. در زمانه فعلی هر کمکی که بتواند بدنه سینما را زنده و فعال نگه دارد، قابل احترام است. زنده و فعال از این نظر که مشاغل و صنوف مختلف سینما کمترین آسیب را ببینند و بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
اینکه در وضعیت کنونی بنیاد سینمایی فارابی بخشی از تمرکز خود را بر بازآفرینی نقش اقتصادی سینما گذاشته به این معناست که «معیشت و اقتصاد» از اهرمهای پرقدرت سینماست که باید به آن در کنار مسائل دیگر اهمیت داد.
در حالی که جامعه به لحاظ اقتصادی با مشکلات بسیاری دست به گریبان است که شوربختانه هر روز بر ابعاد آن نیز افزوده میشود، این نابسامانی برای مشاغل سینما دوچندان شده است. هیچ چیز در زمانه فعلی مهمتر از این نیست که همچنان که به مسائل ماهوی سینما پرداخته شود، به وضعیت معیشتی و نیروی کار سینما هم رسیدگی شود، خصوصا که به گفته مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، یکی از مهمترین صنوفی که میتوان با سرانهای پایینتر از سایر فعالیتها به احیای مشاغل آن همت گمارد، صنوف سینمایی هستند.
بیشتر بخوانید:
مروری بر کارنامه پنج ساله بنیاد سینمایی فارابی
هزینه جشنواره کودک از بودجه متوسط یک فیلم هم کمتر است
انتخاب 27 ایده در المپیاد فیلمسازی ایران
کرونا با همه مصائب و مشکلاتی که برای ما پدید آورد، این ویژگی و امتیاز را داشت که بیش از پیش حساسیت و شکنندگی برخی از مشاغل را در بحرانها آشکار کند که سینما و مشاغل مربوط به آن قطعا یکی از مهمترین آنهاست.
در حال حاضر امهال و کمک به بازپرداخت وامهای سینماگران بزرگترین خدمتی است که میشود به جریان فیلمسازی در کشور انجام داد. کمک به سینمایی که در پارهای از مواقع امکان نمایش فیلمهایش را نداشته، قدم بسیار بزرگی برای سرپا نگه داشتن این سینماست.
یک مدیر سینمایی باید این حساسیت را داشته باشد که مبادا «موتور محرکه سینما» از تک و تا نیفتد و اسبابی را فراهم آورد که با همان توان قبلی به راهش ادامه دهد، همان کسی که به اولویتهای کاری که به عهده گرفته، اشراف دارد، با زیر و بمهای آن آشناست و تلاش میکند تا سینما را با کمترین خطر و آسیب از این بزنگاه برهاند. باید ارزش این چراغ را بداند و نگذارد در هیاهوی تندبادها خاموش شود.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/