دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متن و حاشیه از روز اول جشنواره موسیقی فجر

اجرای قطعات پورناظری‌ها در کنسرت نجمه تجدد/ تشویق کاندیداهای بازیگری زن جشنواره فیلم در جشنواره موسیقی

سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای دو کنسرت ویژه بانوان توسط هنگامه اخوان و نجمه تجدد آغاز شد و نجمه تجدد که پیش از این با گروه «شمس» و «کامکارها» همکاری می‌کرد، اولین اجرای مستقل خود را در سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر ارائه کرد.
کد خبر : 66649

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، با به پایان رسیدن اولین اجرای جشنواره‌ای در تالار وحدت، انبوه تماشاگران در مقابل در ورودی تالار بیشتر و بیشتر می‌شد. مردم که به دلیل سرمای هوا بارها به گیشه و حراست تالار وحدت مراجعه کرده بودند، بیش از هر کنسرت دیگری انتظار باز شدن درهای ورودی را می‌کشیدند.


با خروج تماشاگران اجرای قبلی از تالار و هماهنگ شدن بانوان کارمند بنیاد رودکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت موبایل مخاطبان درهای ورودی تالار به روی تماشاگران و علاقه‌مندان به موسیقی باز شد. با وارد شدن به لابی تالار، صدای تمرین گروه به گوش می‌رسید که به گفته مسئولان سالن آخرین تمرین‌های گروه همنوازان بود. با کمی انتظار زنگ آغاز اجرا به صدا درآمد، اما از آنجا که سالن همچنان پرنشده بود صدای زنگ برای وارد شدن هرچه بیشتر مخاطبان بارها پخش شد.


نجمه تجدد در ابتدای کنسرت شب گذشته 21 بهمن ماه خود ضمن تشکر از مخاطبانش برای حمایت، گفت: «خوب است که کنسرت‌هایی برای خانم‌ها برگزار می‌شود و چه خوب است که ما خانم‌ها همدیگر را حمایت کنیم و در زمانی که قرار است چنین گروه‌هایی ویژه بانوان اجرا داشته باشند همه بیایند و با حضورشان از آن حمایت کنند.»


وی ادامه داد: «به پیشنهاد یکی از دوستان که می‌گفت خیلی خوب است که در زمان اجرا ارتباط کلامی و گفتاری نیز با مخاطبان داشته باشم، تصمیم گرفته‌ام از این پس کمی با تماشاگرانم صحبت کنم.»


تجدد همچنین در سخنانش به اهمیت حضور و کار آهنگساز اشاره کرد و افزود: «خوب است یاد بگیریم که وقتی کسی آهنگی را به زیبایی می‌آفریند و خواننده با صدایش آن را تزیین می‌کند، بگوییم قطعه فلان، اثر فلان آهنگساز و بعد نام خواننده را بیاوریم.»


این هنرمند موسیقی کشورمان سپس درباره بروشور این اجرا که بر خلاف همه کنسرت‌ها در دسترس مخاطبان قرار نگرفته بود گفت: «به علت برخی مشکلات بروشورها به چاپ نرسیده است.»


تجدد از حاضران خواست ژاله صامتی و شبنم مقدمی را که امسال در جشنواره فیلم فجر کاندیدای بهترین بازیگری زن شده‌اند و در میان تماشاگران حضور داشتند تشویق کنند. وی در ادامه دیگر هنرمندان زن را که در این کنسرت حضور داشتند اعلام کرد که شامل مریم معینی، شیوا دولت‌آبادی، مهناز محمدی –فیلم‌ساز-، سمیرا محسنی –خواننده جوان اپرا-،الهام کریمی –طراح لباس-، صبا کامکار که در حمایت از بیماران محک فعالیت‌های خیرانه بی‌شماری داشته است، بود.


در بخش دیگری از این نشست اعضای گروه همنوازان معرفی شد و بخش اول کنسرت با اجرای قطعه «آن سو مرو» به آهنگسازی کیخسرو و تهمورس پورناظری آغاز شد. این بخش از قطعات ساخته‌شده برای تنبور بود که پیش از این در کنسرت‌ها و آلبوم‌ها با همنوازی چند تنبور و سازهای کوبه‌ای شنیده شده بودند، با این تفاوت که در این اجرا تنبورنوازی نیک‌ناز میرقلمی و خورشید دادبه را صدای بربط آذرنوش خدامی همراهی می‌کرد.


بک‌گراند هنرمندان این کنسرت به گونه‌ای طراحی شده بود که تصاویری سنتی و متحرک بر روی 5 پرده نصب شده در طول صحنه تالار وحدت از طریق ویدئوپروجکشن منعکس می‌شد. همچنین نور دیگری که در پشت پرده‌های صحنه تابانده شده بود باعث انعکاس تصاویر روی دیوارهای تالار می‌شد و زیبایی بصری قابل توجهی ایجاد کرده بود.


دو قطعه آغازین این کنسرت با کار تارنوازان آغاز می‌شد که تا دقایقی نظر مخاطبان را نسبت به مهارت آنها جلب می‌کرد.


از نکات حائز اهمیت در این کنسرت اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در اجراهای زنده بود که گاه در نوازندگی، گاه در صدای خواننده و گاه در تشویق‌ها و بازخورد مخاطبان دیده می‌شد.


در این اجرا بر خلاف برخی از کنسرت‌ها که مخاطبان قطعات مختلف را با خواننده هم‌خوانی می‌کنند، هیچ یک از افراد حاضر در سالن در زمان اجرای قطعات مختلف با خواننده همراهی نداشت. در این کنسرت تماشاگران که تا بالکن دوم تالار وحدت به صورت بسیار پراکنده نشسته بودند، تنها از روی صندلی‌های اجرای گروه همنوازان و خوانندگی نجمه تجدد را مشاهده می‌کردند و فقط در انتهای هر قطعه هنرمندان این گروه را تشویق ‌کردند.


همچنین در زمان اجرای یکی از قطعات دیگر این کنسرت که با دو نوازی دف آغاز شد مخاطبان شروع به تشویق هنرمندان کردند که گاه این تشویق‌ها مخالف با تغییر ریتم دف نوازی هنرمندان در این اجرا بود.


در پارت دوم کنسرت که به موسیقی ملی اختصاص داشت، نجمه تجدد از حاضران خواست که به دلیل اجرا شدن دو قطعه پشت سر هم گروه را تشویق نکنند.


«مستان سلامت می‌کنند» ساخته تهمورس پورناظری که پیش از این با همخوانی بیژن کامکار، نجمه تجدد و مریم ابراهیم پوراجرا شده بود، در کنسرت شب گذشته با صدای دو کمانچه تنظیم متفاوتی را ارائه کرد.


پس از آن نوبت به اجرای قطعه «هیهای دل» رسید که با شعری متفاوت روی این قطعه اجرا شد و تماشاگران به‌جای شنیدن غزل مولوی آواز روی شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی را شاهد بودند.


دو نوازی کمانچه و کمانچه آلتو توسط نسیم اربابی و نیلوفر شهبازی از دیگر بخش‌های این کنسرت بود که اجرای «آینه جان» را در پی داشت. تک نوازی بربط آذرنوش خدامی و اجرای قطعه «ای دل شکایت‌ها مکن» بخش پایانی این کنسرت بود.


«آن سو مرو»، «ساربان»، «مگذار و مگذر»، «مستان سلامت می‌کنم»، «آیینه جان»، «هیهای دل» و تصنیف «ای دل شکایت‌ها مکن» از آلبوم «بوسه‌های باران» از قطعه‌هایی بود که شب گذشته 21 بهمن ماه به اجرا در آمد. تصنیف «ای دل شکایت‌ها مکن» به عنوان جدیدترین کار تجدد اجرا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته