حضور در آزمون جامع مهارتهای بالینی شرط فارغالتحصیلی
رؤیا بخشی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در نراق حضور در آزمون جامع مهارتهای بالینی را شرط فارغالتحصیلی دانشجویان پرستاری دانست و اظهار کرد: طبق سرفصل مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از سال ۱۳۹۳ به بعد دانشجویان پرستاری باید در آزمون جامع مهارتهای بالینی شرکت کرده و حداقل نمره قبولی ۱۴ را در هر ایستگاه کسب کنند تا بتوانند فارغالتحصیل شوند و کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره نشوند یک فرصت دیگر به آنها داده می شود که درآزمون مجدداً شرکت کنند.
وی افزود: آزمون آسکی برای پنجمین سال برای ۲۴نفر از دانشجویان پرستاری ورودی ۱۳۹۷ در مرکز مهارتهای بالینی دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق برگزار شد.
بخشی افزود : آزمون آسکی آزمون فینال و نهایی رشته پرستاری در مقطع کارشناسی است که در واقع سنجش عملکرد های مهارتی بالینی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار می دهد؛ هدف از برگزاری این آزمون این است که این اطمینان برای مربیان حاصل شود که دانشجو می خواهد وارد بیمارستان شود وطرح خود را شروع کند مهارت ها و پروسیجرهای لازم را کسب نموده باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق افزود: این آزمون در ۸ ایستگاه، شرح حال و معاینه فیزیکی، ساکشن واکسیژن درمانی، CPR، ترزیقات وریدی و عضلانی، انفوزیون وریدی، پانسمان، سونداژو NGT با حضور ممتحنین مدعو از کاشان و دلیجان و اعضای هیئت علمی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق انجام شد.
بخشی در تشریح ایستگاه های آزمون آسکی بیان کرد : ایستگاه مادر ونوزادان، که معاینه فیزیکی و شیوه لوله گذاری دستگاه گوارش درشیرخوار و پارامترهایی از بدو تولد و سلامت نوزاد را مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهند.
وی افزود : در ایستگاه ساکشن و اکسیژن درمانی به صورت عملی و تئوری ازدانشجویان پرسش می شود. و ایستگاه دیگر فوریت های پزشکی CPR احیای قلبی و ریوی است و هچنین ایستگاه پانسمان هم تکنیک اصولی استریل پانسمان و هم انواع زخم ها و ریز فاکتورهایی مثل زخم های دیابتی که بسیار شایع است مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد.
مدیر گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق بیان کرد: ایستگاه سونداژ جزء پروسیجرهای پر کاربرد در بیمارستان ها است که نحوه سوند گذاری دائم مثانه در آقایان و خانم ها و نحوه مراقبت ها از سونادژ فولی و عوارض سوند فولی از دانشجو پرسش و مورد سنجش می شود. از دیگر موارد آزمون آسکی دستگاه NGT که دستگاه لوله گذاری گوارش می باشد هدف آن لاواژ و گاواژ و واحد های قبل از لاواژ و گاواژ می باشد که همه این موارد از دانشجو طی مراحل ششگانه پرسش می شود.
بخشی در پایان سخنانش بیان کرد : توصیه من به دانشجویان این است که آزمون آسکی را جدی بگیرند و از همان ترم اول خود را آماده این آزمون کنند؛ پراتیک دانشگاه نراق بسیار مجهر است اگر فکر می کنند که پرسیجری را در بیمارستان ها کمتر انجام داده اند یا شرایط انجام دادن موردی برای آنها فراهم نشده است ما این فرصت را دراختیار شان قرار می دهیم که بتوانند با حضور مربی این توانایی را پیدا کنند و مهارت های خود را تکمیل نمایند، در بیمارستان کسی نیست که این مهارت ها را آموزش دهد وقتی دانشجو وارد طرح می شود طرح به صورت Case metod می باشد که هر پرستارباید ۶ یا ۷ بیمار را پرستاری کند و خود به تنهایی باید از عهده تمام پرسییجرها و مهارت های پرستاری برآید و انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد : الان بهترین فرصت برای فراگیری مهارت ها ست در این ۴ ساله تئوری، کار آموزی و کارورزی تمام این مهارت ها را به خوبی کسب کنند تا وقتی که وارد بیمارستان می شوند دچار مشکل نشوند.
بخشی اظهار داشت : هر چقدر که دانشجو به لحاظ علمی و عملی مهارت داشته باشد وارد بیمارستان شود اعتبار و آبروی دانشگاه محسوب می شود ونشان می دهد که دانشجو در دوران تحصیلش دوره ها را به خوبی فرا گرفته و بر برنامه های آنها نظارت وجود داشته است.
امین فروغی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق ودلیجان و مجتبی جمعیتی معاونت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق از ایستگاه های مختلف آزمون آسکی دیدن کردند و با دانشجویان و اساتید در خصوص مسائل پرستاری و آزمون به گفتتگو پرداختند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/