دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی در گفت‌وگو با آنا:

درج قیمت تولید روی اسباب‌بازی منطقی نیست/ بازار از بازی‌های رومیزی و فکری اشباع شده است

حامد تأملی می گوید بازار اسباب‌بازی از بازی‌های رومیزی و فکری اشباع شده است و تولیدکنندگان،خط تولید مابقی محصولاتشان را متوقف کرده‌اند.
کد خبر : 666185
حامد تأملی

حامد تأملی در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، درباره وضعیت فعلی بازار اسباب‌بازی در ایران گفت: در گذشته ۹۵درصد بازار اسباب‌بازی کشورمان در دست تولیدکنندگان خارجی بود اما با جهش‌های جدی قیمت دلار و افزایش مداوم قیمت این ارز بین‌المللی، واردات دچار شوک شد و واردکنندگان مجبور شدند براساس توان مالیشان وارداتشان را کم کنند پس سهم تولیدکنندگان خارجی از بازار اسباب‌بازی ایران کم شد و سهم تولیدکنندگان داخلی از این بازار تا سقف ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش پیدا کرد و به تبع میزان فروش اسباب‌بازی‌های ایرانی بالا رفت.


مدیر خانه خلاق و نوآوری دانادل اظهار کرد:در سال‌های اخیر واردات اسباب‌بازی از مبادی رسمی ممنوع شد یعنی هم‌اکنون اسباب‌بازی خارجی به صورت رسمی وارد کشورمان نمی‌شود و بیشتر اسباب‌بازی‌های خارجی که در اسباب‌فروشی‌ها دیده می‌شوند، قاچاق هستند.


وی گفت: امروزه اسباب‌بازی‌های تولید داخل بازار خوبی دارند اما هزینه همه اقلام اساسی بالا رفته و همه چیز گران شده است بنابراین اقلام فرهنگی از جمله اسباب‌بازی که جزو نیازهای اساسی خانواده‌ها به حساب نمی‌آیند زودتر از سبد خرید خانوار حذف می‌شوند.


گرانی مواد اولیه در صنعت اسباب‌بازی


این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی افزود: از طرف دیگر وضعیت فعلی اقتصاد کشور باعث شده است که مواد اولیه تولید اسباب‌بازی همچون پلیمر و کاغذ نیز گران شوند بنابراین بازار اسباب‌بازی همچون بازارهای دیگر کشورمان تحت‌الشعاع شرایط کلی حاکم بر اقتصاد کشور قرار گرفته‌ و این باعث کاهش تقاضا شده است یعنی ما هم‌اکنون بحران جدی را در زمینه تقاضای جامعه برای خرید اسباب‌بازی‌های داخلی و خارجی داریم و این بحران خودش را در عرضه هم نشان می‌دهد.


تأملی اظهار کرد: در این بین، نسبت سهم محصولات خارجی و محصولات داخلی از بازار اسباب‌بازی کشورمان همان چیزی است که به شما گفتم و احتمال دارد به نفع تولیدکنندگان داخلی بیشتر هم بشود اما به دلیل کاهش تقاضای جامعه برای خرید اسباب‌بازی، ممکن است که تعداد تولیدکنندگان داخلی این محصول فرهنگی کم بشود و ما این را دیده‌ایم.


وی ادامه داد: امروزه برخی از تولیدکنندگان اسباب‌بازی از تولید این محصول فرهنگی صرف نظر کرده‌اند، در صنعت‌های دیگر فعال شده‌اند و خط تولیدشان را به تولید ظروف دارویی، ظروف بسته‌بندی‌های شوینده‌ها و بطری نوشابه اختصاص داده‌اند بنابراین تولید اسباب‌بازی داخلی کاهش پیدا کرده و در کل حجم بازار اسباب‌بازی کمتر از گذشته خواهد شد.


تأملی اظهار کرد: در کل باید بگویم امروز وضعیت بازار محصولات فرهنگی خوب نیست. هم‌اکنون تولیدکنندگان محصولات فرهنگی چون اسباب‌بازی در انتظار به ثبات رسیدن وضعیت اقتصادی کشور هستند و رسیدن به آن هدف کمی زمان‌بر است.


درج قیمت تولید روی اسباب‌بازی منطقی نیست/ بازار از بازی‌های رومیزی و فکری اشباع شده است


وی افزود: ممکن است که در آینده برخی از تولیدکنندگان اسباب‌بازی حجم تولیداتشان را کاهش دهند تا بتوانند نبض بازار را در دست بگیرند. این تولیدکنندگان در بلندمدت مجددا به وضعیت طبیعی خودشان برمی‌گردند.


بازاری که از بازی‌های فکری اشباع شده


این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی گفت: هم‌اکنون بازار اسباب‌بازی از بازی‌های رومیزی و فکری اشباع شده است و تولیدکنندگان این محصولات فقط محصولات پرفروششان را تولید می‌کنند و خط تولید مابقی محصولاتشان را متوقف کرده‌اند.


مدیر برند تولیدی «بازی دوست» بیان کرد: ما نیز در شرایط فعلی روی محصولات کم‌فروشمان سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم تولید محصولاتی را که حس می‌کنیم بازار خوبی دارند، ممکن است که «بازی دوست»در یکی دو ماه آینده چند محصول جدید را وارد بازار کند و بیشتر روی اسباب‌بازی‌هایش سرمایه‌گذاری کند چون نسبت فروش اسباب‌بازی همیشه بیشتر از فروش بازی‌های رومیزی و فکری بوده است.


وی گفت: به نظر من اسباب‌بازی کالایی فرهنگی است که به خاطر محتوایش باید توجه بیشتری به آن شود. در شرایط فعلی مطمئنا قدرت تولید تولیدکننده به دلیل وضعیت اقتصادی کشور و وضع قوانینی که وضعشان برای همه صنایع درست نیست، خیلی کم شده است. هم‌اکنون قانونی وضع شده که براساس آن تولیدکننده باید قیمت تولید و فروش محصولش را روی بسته‌بندی آن محصول درج کند. اجرای این قانون شاید برای محصولات تندفروش توجیه‌پذیر باشد اما برای محصولاتی چون اسباب‌بازی که ممکن است ۶ماه در ویترین بمانند، نمی‌تواند منطقی باشد زیرا ممکن است در طول ۶ماه وضعیت تورمی کشور تغییر کند و فروش محصول به قیمت قبلی به صرفه نباشد.


تأملی عنوان کرد: مسئولان باید به صورت ویژه به هر صنعت نگاه کنند زیرا در شرایط فعلی نمی‌شود یک نسخه را برای همه صنایع پیچید.در حال حاضر که به علت نقدینگی کم تولیدکنندگان باید وام‌های متعددی به تولیدکنندگان داده شود. صدا و سیما هم باید زمانی خاص را به تبلیغ اسباب‌بازی‌ها اختصاص دهد زیرا اسباب‌بازی‌ها نقش بسزایی در شکل دادن به آینده کشور دارند.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب