دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 بهمن 1394 - 17:04
وزیر علوم خبر داد

تسهیل جذب دانشجوی خارجی و برگزاری دوره‌های مشترک علمی پژوهشی در برنامه ششم توسعه

دکتر محمد فرهادی، گفت: در برنامه ششم توسعه طرحی ارائه کرده‌ایم که کمیته‌ای تشکیل شود تا تمامی مشکلات و مسائل مربوط به جذب دانشجویان خارجی و برگزاری دوره‌های مشترک علمی و تحقیقاتی در این کمیته حل و فصل شود.
کد خبر : 66607

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد فرهادی در نشست روسای دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان گفت: «در برنامه ششم توسعه طرحی ارائه کرده‌ایم که کمیته‌ای با حضور وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، اقتصاد، امور خارجه و بانک مرکزی تشکیل شود تا تمامی مشکلات و مسائل مربوط به جذب دانشجویان خارجی و برگزاری دوره‌های مشترک علمی و تحقیقاتی در این کمیته حل و فصل شود تا دانشگاه‌ها به سهولت بتوانند در مسیر دیپلماسی علمی و جذب دانشجویان خارجی از منطقه و سراسر جهان اقدام کنند.


در این نشست که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد روسای دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان دیدگاه‌ها و نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.


فرهادی با تبریک ایام دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی با بیان اینکه از دوران دفاع مقدس با منطقه سیستان و بلوچستان آشنا بوده و اکنون شاهد تغییرات گسترده‌ای به خصوص در بخش آموزش عالی این استان است، گفت: «هم اکنون 110 هزار دانشجو در دانشگاه‌های این استان تحصیل می‌کنند و می‌توان از این استان به عنوان قطب علمی جنوب شرق کشور یاد کرد.»


او با اشاره به اینکه طرح آمایش آموزش عالی در وزارت علوم تصویب شده و هم اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است، گفت: «در این طرح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به مناطق نه گانه تقسیم شده‌اند.»


فرهادی افزود: «بر اساس طرح آمایش آموزش عالی، واحدهای اداری مالی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی نیز به نه منطقه تقسیم شده‌اند که این تقسیم‌بندی به قطبی شدن مناطق کشور نیز کمک می‌کند.»


او گفت: «در طرح آمایش آموزش عالی امکانات، استعدادها و وضعیت مناطق مختلف کشور بررسی شده و بر اساس آن توسعه آموزش عالی هر منطقه انجام می‌شود و همچنین مجوزهای تاسیس مراکز آموزش عالی و پذیرش دانشجو نیز بر اساس رشته‌های مرتبط درهر منطقه انجام می‌شود.


وزیر علوم با بیان اینکه هم اکنون بیش از 21 هزار دانشجوی خارجی از 47 کشور در دانشگاه‌های کشورمان تحصیل می‌کنند، گفت: «ما بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و تقویت دیپلماسی علمی را به طور جدی پیگیری می‌کنیم تا دانشگاه‌ها بتوانند با سهولت دانشجوی خارجی جذب کنند که در اینباره باید قدری زیر‌ساخت‌ها و روابط‌مان را با برخی از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط هماهنگ‌تر کنیم تا مشکلات جذب دانشجویان خارجی حل شود.»


او به ضرورت انجام پروژه‌ها و دوره‌های تحقیقاتی مشترک بین مراکز دانشگاهی ایران با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: «برای مثال در راستای تقویت دیپلماسی علمی، تفاهم‌نامه انجام 15 طرح تحقیقاتی با مراکز آموزش عالی فرانسه منعقد شده و باید برگزاری دوره‌های مشترک علمی، تحقیقاتی نیز مورد توجه قرار گیرد.»


فرهادی افزود: «این همکاری مشترک علمی و تحقیقاتی می‌تواند در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت کرسی‌های زبان فارسی که هم اکنون بیش از 50 کرسی در 38 کشور فعالیت می‌کنند، انجام شود.»


او درباره انجام پروژه‌های عمرانی دانشگاه‌ها گفت: «در مورد طرح‌های عمرانی بهتر است به تکمیل پروژه‌ها‌یی که در حال اتمام هستند اولویت بدهیم که این طرح‌ها با مساعدت وزارت تکمیل شوند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم برای نگهداری و تعمیرات و بازسازی این طرح‌ها در یک زمان‌بندی معین، بودجه مناسبی در نظر گرفته است.»


فرهادی با اعلام پیش‌بینی بودجه خاصی برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی در سال آینده گفت: «تقویت بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به میزان یک دهم تولید ناخالص ملی پیش‌بینی شده است ولی مسئله مهم مدیریت این بودجه است که فقط در بخش پژوهش استفاده شود.»


او همچنین با اشاره به افزایش عضویت آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در شبکه شاعا گفت: «خوشبختانه هم اکنون 120 آزمایشگاه مرکزی دانشگاهی عضو شبکه شاعا هستند در حالی که در ابتدای مسئولیت من این تعداد به 50 آزمایشگاه محدود می‌شد که البته آزمایشگاه مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان هم عضو این شبکه بوده و از امکانات مناسبی برخوردار است.»


وزیر علوم در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر انجام مواردی از قبیل تشکیل کمیسیون توسعه روابط علمی با کشورهای همسایه، جذب و پایداری اعضای هیئت علمی گفت: «ما هم‌اکنون چند منطقه علمی و فناوری در کشور تاسیس کرده‌ایم و در این استان هم اگر شرایط فراهم شود می‌توان برای تاسیس یک منطقه علمی و فناوری اقدام کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب