رویداد ملی «عصر امید» نمایش امید دانشگاه آزاد اسلامی به ساخت فردا بود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در سفر به زنجان، در نشست صمیمانه با اعضای هیئتعلمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان حضور یافت و به بیان برنامهها و سیاستهای دانشگاه در گام دوم پرداخت.
دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید شهریاری و شهدای عرصه جهاد علمی، گفت: شهادت دکتر مجید شهریاری سندی بر نقطه حضیض غرب است که مدعی پیشروی در علم است، اما همین غرب استاد دانشگاه ما را وقتی که پایاننامه کارشناسی ارشد دانشجویش را مطالعه میکرد، به شهادت رساند. این موضوع نشان میدهد غرب تاب تحمل پیشرفت دیگران را ندارد و تاریخ غرب نمیتواند پاسخگوی این سیاهی باشد. باید در کلاسهای درس از این نقطه سیاه غرب سخن گفت و این نقطه که اوج رذالت غرب است را به جوانان نشان داد.
وی ادامه داد: هر فردی در نقطه حال، دارای گذشته و آینده است و اگر فراموشی بگیرد، آینده ندارد. در عین حال نباید با گذشته خود بجنگد، چراکه گذشته بخشی از آینده است. با نگاه به گذشته هم میتوان ناامید بود و هم امیدوار. نباید ناامیدی را تزریق کرد، وظیفه مدیران ایجاد امید به فردا است و در این راستا باید گامهای عملی و جدی برداشت. اما واقعیت این است که برخی نمیتوانند پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی را تحمل کنند و با حسد به دنبال دمیدن روح ناامیدی در پیکره هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آینده دانشگاه بر مبنای واقعیت موجود، روشن و پرفروغ خواهد بود، اظهار داشت: کسانی که نمیتوانند ببیند که خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خود را باور کرده و جامعه هم او را باور کرده است، بنابراین میخواهند در اعتماد و ذهن شما ناامیدی القا کنند.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری رویداد ملی «عصر امید» اظهار داشت: واقعیت این است که نمایشگاههای زیادی در تهران برگزار میشود، اما کمتر نمایشگاهی بود که مانند «عصر امید» روزانه بیش از ۲۰ هزار بازدیدکننده داشته باشد. رویداد ملی عصر امید، نمایش امید دانشگاه آزاد اسلامی به ساخت فردا بود. اکنون جامعه ما را باور کرده است، چرا که بر اساس خواست جامعه عمل کردهایم.
دکتر طهرانچی یافتن شغل مناسب را اولین دغدغه دانشجویان عنوان کرد و افزود: بر اساس نظرسنجی و ارزیابی که در فضای حقیقی و مجازی از دغدغه دانشجویان داشتهایم، پاسخ اول به این پرسش کار و اشتغال بود. این موضوع نشان میدهد دانشگاهیان بهقدری بدعمل کردند که جوان ایرانی که روزی ورود به دانشگاه آرزوی او بود، امروز یافتن کار و شغل مناسب به دغدغه اصلی آنان تبدیل شده بهطوری که دغدغه اشتغال در جایگاه بالاتر از سلامتی قرار گرفته است. رویکرد تربیتی دانشگاهها باعث شده تا یافتن شغل مناسب برای جوان به آرزو تبدیل شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاهها باید در روش خود تجدیدنظر کنند، گفت: پاسخ دانشگاه آزاد اسلامی به این دغدغه جوانان، رویداد «عصر امید» بود که جلوه جدید دانشگاه را نشان داد و این موضوع را نمایان کرد که دانشگاه آزاد اسلامی به تحولات اقتصادی، اجتماعی و فناورانه پاسخ به موقع و مناسب میدهد. پاسخ به تحولات، نیازمند تغییرات است و هر سازمان و مجموعهای که در خود تغییر ایجاد نکند، محکوم به خروج از چرخه رقابتهاست. دو سال شیوع کرونا نشان داد مردم ایران بالاترین زیست سازگاری را در بین مردم جهان دارند و به همین دلیل توانستند پس از دو سال بر همهگیری کرونا غلبه کنند. بنابراین ما دانشگاهیان نیز باید در زیست سازگاری پیشرو باشیم، تحولات را درک کرده و روزهای پررونقی را رقم بزنیم.
دکتر طهرانچی تدوین اسناد آمایش اجتماعی، اقتصادی و فناورانه در استانها را در راستای درک زیستبوم دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: سند آمایش زنجان نشان میدهد که عمده دانشآموزان استان در رشته فنی و حرفهای تحصیل میکنند و دانشگاه آزاد اسلامی زنجان باید برای نیاز این دانشآموزان در ورود به دانشگاه، برنامهریزی داشته باشد. سند آمایش استان نشان میدهد که در مجموع ۱۰۰ دانشآموز استان در رشته ریاضی تحصیل میکنند در حالی که بیش از ۷۰۰ نفر از دانشآموزان زنجان فنی و حرفهای هستند. این آمار بیانگر این است که دانشگاه آزاد اسلامی زنجان باید به دانشکدههای مهارت و کارآفرینی توجه ویژهای داشته باشد و بداند که چه برنامهای برای ورود این دانشآموزان به دانشگاه دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: این سند میخواهد بگوید که چرا باید برای آینده دانشگاه با چشمان باز به امروزمان نگاه کنیم. این برنامه دارای یک عقبه فکری است که تبدیل شدن به دانشگاه تراز، که محل تربیت قوه متفکره و قوه عاقله است را دنبال میکند و در این مسیر باید یک صیرورت دائمی و تحول را تجربه کند. اکنون تحولات بسیار سرعت یافته و عمر تحولات از قرن و نیمقرن به سال رسیده است. بنابراین تربیت ۱۰ ساله دانشجویان در محیط دانشگاه، دیگر پاسخگوی تحولات نیست، چرا که نظام سُلب و منجمد با تغییرات بلند، عمر خود را به تحولات کوتاهمدت، داده است و سبک زندگی نیز بهسرعت در حال تغییر است. بنابراین تغییر را با تغییر پاسخ داد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه توجه به مبنا لازمه تحول است، اظهار داشت: در این دنیای آشفته و متحول، مبنا تحولات ما بر اساس آیات قرآن کریم و کلام اهلبیت (ع) است و قرآن کریم کتاب هدایتی است که بشر تحول فرهنگی علمی تمدن ساز را با آن تجربه کرده است.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی به تفاوت گام اول و دوم این دانشگاه اشاره کرد و گفت: گام اول دانشگاه آزاد اسلامی بر محور توسعه دانش بود. تلاش داریم در گام دوم به دانشگاه حل مسئله و بسترساز اشتغال دانشبنیان بشویم، اما در میان گام اول و دوم، دانشگاه درک مسئله نقطه عطف است و به این موضوع توجه ویژهای داریم. چرا که معتقدیم همانطور که در پزشکی تشخیص گام اول درمان است، بدون درک مسئله نیز نمیتوان به حل مسئله پرداخت.
وی با بیان اینکه دانشگاه اول، دانشگاه تقلید علمی و فراگیر بود، یادآور شد: فراگیری مقدمه هر تمدن علمی است، اما فراگیری به تنهایی کافی نیست و حلقه بعد از فراگیری و سمع که «خردورزی» و نظریهپردازی در دانشگاه است، بسیار اهمیت دارد، چرا که دانشگاهی که نظریهپرداز نباشد، تولید علم نخواهد داشت. بعد از دانش تفکر میتواند جنبه الهی و نگرشی را درست کند و بینش با علم و گرایش با ذکر و تفکر اصلاح میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت درک مسئله در دانشگاه، خاطرنشان کرد: اگر به سمت درک مسائل واقعی نرویم، شناخت حاصل نمیشود. تمدن اسلامی بر پایه ابصار و درک مسئله شکل گرفت و در این مسیر فراگیری، درک مسئله، مشاهده و خردورزی باید مورد توجه قرار بگیرد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه باید به دنبال مسألهیابی باشد نه مسئلهسازی، تصریح کرد: مقالات علمی و پژوهشی دانشگاه باید بر اساس مسئله یابی باشد و مسألهیابی میتواند مسیر دانشگاه را کامل کند. در مرحله بعد نیز دانشگاه باید به کاربست و حل مسئله بپردازد.
وی با بیان اینکه گفتوگو سبک گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی خطاب به اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی، نشان دهند نگاه ما به دانشگاه بهعنوان کانون عقلانیت است که از بخشنامه محوری به بیانیه محوری تغییر جهت دادهایم. در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال یادگیری با کیفیت هستیم که تنها منجر به صدور مدرک نشود، در این مسیر لازم است که استادان با تشکیل هسته فکری و با درک مسئله استان خود، خلاقیت و کار آمادگی دانشجویان را رقم بزنند.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به سه بعد «دانش»، «درک مسئله» و «کاربست و حل مسئله» توجه دارد و میخواهد در قالب برنامه پنجساله راهبردی عملیاتی خود به این سه بعد برسد.
فرزاد جهانبین معاون فرهنگی و دانشجویی نیز در ابتدای این نشست نظرسنجی و گزارش تهیه شده از ۳۵ نفر از اعضای هیئتعلمی، ۲۰ نفر کارکنان و ۵۹۳ نفر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان را قرائت کرد.
احمدی نقی لو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان نیز با ارائه گزارشی از حضور این دانشگاه در رویداد ملی عصر امید، از پرداخت سنوات بازنشستگان، بازخریدها و همچنین میزان افزایش حقوق کارکنان و اعضای هیئتعلمی این دانشگاه در سال ۱۴۰۱ تشکر و قدردانی کرد.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/