دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1401 - 09:14
پورعباس:

کنکور ۱۴۰۱ در روزهای ۸ تا ۱۱ تیرماه برگزار می‌شود/ افزایش ضریب امنیت آزمون/ مصوبه کنکور ۱۴۰۲ ابلاغ نشود، اجرایی نخواهد شد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: کنکور ۱۴۰۱ در روزهای ۸ تا ۱۱ تیرماه برگزار می‌شود.
کد خبر : 665537
نشست خبری عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عبدالرسول پورعباس صبح امروز در نشست خبری در محل سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: آزمون سراسری در روزهای ۸ تا ۱۱ تیرماه برگزار می‌شود. گروه آزمایشی هنر اولین گروه آزمایشی هستند که آزمون خواهند داد.


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: اسکنر پاسخنامه‌ها را در کرج نصب کردیم چراکه پاسخنامه‌ها از یک میلیون و ۵۰۰ هزار به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد خواهد رسید. این دستگاه خیلی پیشرفته است با استفاده از این دستگاه اعلام نتایج به موقع خواهد بود.


وی درباره امنیت آزمون سراسری گفت: کلاهبرداران برای اخاذی گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند، پولی می‌گیرند و غیبشان می‌زند و با دریافت اطلاعات از داوطلبان به اخاذی ادامه می‌دهند، داوطلبان نگران نباشند قبل از آزمون این شبکه‌ها را ترک کنند چون اگر خودشان و پدر و مادر عضو باشند ممکن است برایشان مشکل ایجاد کند. 


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: عده‌ای هم تلاش می‌کنند به سوالات دسترسی پیدا کنند، قرنطینه سوالات بسیار پیچیده است، دفترچه ها در پاکت‌های پلاستیکی پلمپ می‌شوند. سوالات شخصی‌سازی شده است و پاسخنامه داوطلبان عکسدار است. بنابراین امکان رویت دفترچه قبل از آزمون وجود ندارد، فقط در زمانی دفترچه توسط داوطلب باز می‌شود دیده می‌شود. در این زمینه برخی با استفاده از دکمه دوربین دار، عینک دوربین‌دار و غیره در جلسه آزمون ماموریت دارند که از سوالات عکس بگیرند و آن را به بیرون ارسال کنند، برای ارسال این تصاویر نیم ساعت زمان نیاز است و برای اینکه پاسخ‌ها به داوطلب اصلی ارسال شود نیز مدتی طول می‌کشد برای اینکه بتوانیم این امکان را از متقلبان بگیریم تعداد دفترچه افزایش و زمان پاسخگویی را تقسیم‌بندی کرده‌ایم.


وی افزود: بسیاری از این افراد شناسایی شده‌اند و در حوزه‌ها نظارت لازم صورت می‌گیرد تا این افراد نتوانند اقدامات مدنظر خود را انجام دهند. دستگاه‌های کشف نیز به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شده است که می‌تواند هر دستگاه الکترونیکی را شناسایی کند. 


پورعباس گفت: داوطلبان توجه کنند که موبایل به همراه نداشته باشند چرا که موبایل خاموش هم تقلب محسوب می‌شود، اگر موبایل که تحویل داده می‌شود هم روشن باشد باز هم تقلب خواهد بود.


وی درباره انتخاب رشته داوطلبان کنکور بیان کرد: اقبال داوطلبان از رشته‌ها هوشمندانه شده است دیگر با توصیه ها داوطلبان انتخاب رشته نمی‌کنند، هدایت تحصیلی از طریق بازارکار صورت می‌گیرد. دانشگاه فرهنگیان به دلیل بازارکار تضمین شده بالای جدول علاقه‌مندی است. 


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: به همین دلیل شاهد اقبال به رشته‌های گروه انسانی نیز هستیم اما شاهد رکورد در حوزه فنی و ریاضی هستیم اما پیش‌بینی می‌شود که با پیشرفت‌های حوزه فنی و مهندسی شاهد افزایش اقبال در این رشته‌ها خواهیم بود. 


وی گفت: به دلیل افزایش مراقبت‌ها در کنکور تعداد مراقبان دو تا سه برابر شده است.  


وی خبر داد: دهه سوم مرداد انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ خواهد بود، در هفته آخر شهریور اعلام نتایج خواهد شد


رئیس سازمان سنجش درباره قرنطینه کنکور سراسری ۱۴۰۱ یادآور شد: یک قرنطینه تا روز آزمون داریم که اکنون این افراد در قرنطینه سه ماهه هستند و با توجه به افزایش تعداد پاسخنامه ها بسته بندی بسیار زیاد شده است و حتی بسته ها در سالن های استراحت هم قرار گرفته است. البته سعی کردیم بخش خوابگاه را از فضای چاپخانه جدا کنیم که بتوانند استراحت کنند اما فشار زیادی به افرادی که در قرنطینه حاضر هستند وارد شده است و سه شیفت کار می کنند.


وی افزود: قرنطینه دوم از چهارشنبه آزمون آغاز می شود و پاسخنامه های داوطلبان به عنوان امانت داوطلب در اختیار قرنطینه قرار می گیرد و در آنجا نیز موارد امنیتی رعایت می شود.


پورعباس درباره حوزه های کنکوری گفت: در شهرهای بزرگ و شهرهایی که فضای دانشگاهی وجود دارد از پتانسیل دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه های غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شده اما در بخش‌های کوچک آموزش و پرورش حوزه‌ها را در اختیار سنجش قرار داده است.


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ اظهار کرد: بر اساس قانون سال ۱۳۸۷ مجلس باید کنکور بعد از ۵ سال حذف می‌شد که اینگونه نشد، علتش هم تامین نشده سوابق تحصیلی مورد نیاز بود. در سال ۹۵ مصوبه اصلاح شد، در این مصوبه عنوان شد که به میزانی که می‌شود به سمت سوابق تحصیلی حرکت شود و این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که ۸۵ درصد ظرفیت از سوابق تحصیلی پذیرش شود. الان با احتساب دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای نزدیک به ۸۵ درصد هستیم و ۱۵ درصد از ظرفیت ترکیبی از سوابق و آزمون تکمیل می‌شود. امسال هم میزان اثر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد تاثیر مثبت تعیین شده است.


وی ادامه داد: در ادامه مسیر شورای عالی مصوبه‌ای را به تصویب رساند که مدل پذیرش دانشجو را به میزان زیادی تغییر می‌داد در ابتدا انتقادات زیادی به این مصوبه مطرح بود و حدود ۱۰ ایراد از این مصوبه استخراج کردیم و به مرور زمان مصوبه اصلاح شد، هم‌اکنون به نقطه نهایی رسیده‌ایم و در روز ۱۸ خردادماه اصلاحات نهایی به تصویب اعضا رسیده اما برای لازم الاجرا شدن رئیس جمهوری باید آن را ابلاغ کند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است، اگر مصوبه تا بعد از برگزاری کنکور سراسری امسال یعنی تا حدود ۱۵ تیرماه ابلاغ شود که وارد فرآیند اجرای آن خواهیم رفت وگرنه کنکور ۱۴۰۲ به شیوه کنونی با کمی تغییرات اجرایی خواهد شد.


انتهای پیام/۴۰۴۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته