دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1401 - 16:35
صبوریان در آئین اختتامیه نخستین کنفرانس ملی علوم اجتماعی:

برگزاری کنگره عدالت اجتماعی بر غنای عدالت در جامعه می‌افزاید/ لزوم واکاوی نظریه عدالت رالز

دبیر اجرایی نخستین کنفرانس ملی علوم اجتماعی در ایران گفت: برگزاری کنگره عدالت اجتماعی با حضور اشخاص صاحب ایده بر غنای عدالت در جامعه می‌افزاید.
کد خبر : 665405
کنفرانس ملی عدالت اجتماعی در ایران

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محسن صبوریان، دبیر اجرایی نخستین کنفرانس ملی عدالت اجتماعی که به همت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه اعضای کمیته علمی این کنفرانس حوزه‌های متنوعی را پوشش می‌دادند، خاطرنشان کرد: این حوزه‌ها از فلسفه، اقتصاد، حقوق، حوزه سلامت و حوزه جامعه‌شناسی و نیز مجموعه‌ای از رشته‌های مرتبطی که می‌توانستند در حوزه عدالت اجتماعی کار کنند و حرفی داشته باشند بودند.


وی افزود: البته بنای اول ما این بود که کنفرانس را با یک موضوع خیلی خاص‌تری برگزار کنیم با توجه به اینکه وارد پنجاه و یکمین سال شدیم، سال گذشته 50 سال بود از کتاب «نظریه ای در باب عدالت» رالز می‌گذشت و ما می‌خواستیم ببینیم نظریه عدالت رالز یا نظریه‌ای در باب عدالت رالز در این 50 سال چه اتفاقی در دنیا رقم زده و چه مشارکتی به مباحث نظری داشته و چه بلایی سر این نظریه و چه خوانشی و چه برداشتی از این نظریه در ایران اتفاق افتاده است.


صبوریان ادامه داد: منظور از بلا، یعنی بالاخره وقتی نظریه‌ای وارد یک جامعه می‌شود، یکسری مترجمین کتاب‌هایش را ترجمه می‌کنند، یکسری گروه‌ها و کامیونت‌های علمی مباحث‌اش را دست می‌گیرند و گفت‌وگو می‌کنند.


وی با بیان اینکه تقریباً 20 سال است که رالز در ایران شناخته شده است، گفت: اواخر دهه 70 خورشیدی‌ و در بعضی از حوزه فلسفه اخلاق و بعضی از حوزه فلسفه سیاسی وارد شدند و دیگر اوج انتشارات درباره رالز متعلق به دهه 80 دست و در دهه 90 ما دیگر ترجمه مهم‌ترین کتاب‌های رالز را داریم، یعنی از خود نظریه عدالت که یک ترجمه خیلی بدی از آن در دهه 80 به عمل آمد ولی مجدداً ترجمه دیگری از آن بیرون آمد و کتاب قانون مردمانش و کتاب عدالت به مثابه انصاف‌اش درآمد و مهم‌ترین آثار رالز عملاً ترجمه شد.


صبوریان ادامه داد: هدف اولیه این بود هر چند که حالا این هدف لزوماً محقق نشد در مقالاتی که دریافت شد والّا ما دوست داشتیم یک کمیسیون تخصصی به‌طور خاص برای نظریه عدالت رالز و حالا چه مشارکتی که در عدالت در سلامت، مشارکتش در عدالت آموزشی، مشارکتش در بحث‌های عدالت اقتصادی و بحث‌های دیگر برگزار کنیم.


وی با اشاره به اینکه ۷۰ اثر به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد و با داوری از بین آن‌ها ۲۷ مقاله برای ارائه انتخاب شد، گفت: در نهایت سه کمیسیون برای ارائه مقالات شامل کمیسیون نظریه عدالت؛ عدالت و توسعه؛ جامعه رسانه و سلامت در نظر گرفته شد.


صبوریان در پایان با بیان اینکه در تلاش هستیم دور دوم و سوم این کنفرانس را در بازه‌های زمانی در آینده کوتاه مدت برگزار کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به‌ اینکه همکاری‌های بین دانشگاهی از اهمیت بسیاری برخوردار است با تحقق این امر به دنبال تبدیل کنفرانس به کنگره هستیم تا با استفاده از اشخاص صاحب ایده بر غنای عدالت اجتماعی ایران بیفزاییم.
انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته