شریعتی: تولید واگن و لوکوموتیو در کشور جوابگوی نیاز داخلی نیست
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، غلامرضا شریعتی انداراتی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تا کنون در شرکت راهآهن اقدامات قابلتوجهی انجام شده است، گفت: راهآهن صنعتی پرهزینه است که نیاز به سرمایهگذاری و حمایت جدی دارد و بایستی بهخوبی موردتوجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه موضوع نوسازی، سرمایهگذاری در توسعه ریلی، ناوگان و ... از مدتها پیش در صنعت حملونقل ریلی مطرح بوده است، افزود: علیرغم وجود کاستیها و مشکلات پیش روی این صنعت و با وجود توقعات گسترده از آن، راهآهن جمهوری اسلامی ایران تا کنون توانسته است گامهای خوبی را در جهت توسعه حملونقل ریلی در کشورمان بردارد.
وی با اشاره به اینکه فعالیتهای صنعت ریلی بهویژه در بخش مسافری نسبت به گذشته بسیار متفاوت است، اظهار کرد: خود من در زمره مسافران ریلی هستم و در سفرهای مختلفی از مسیرهای ریلی استفاده کرده و میکنم. معتقدم در این بخش نسبت به گذشت اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است.
شریعتی با اشاره به اینکه صنعت حملونقل ریلی صنعتی پرهزینه است، خاطر نشان کرد: برای توسعه این صنعت نیاز به سرمایهگذاریهای جدید احساس میشود که این سرمایهگذاری بهویژه در بخش ناوگان و نیروی کشش نیاز به توجه ویژهای دارد بهویژه آنکه تولیدات واگن و لوکوموتیو در کشور جوابگوی نیاز داخلی نیست.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری سخنان وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه راهآهن اولویت خرید خود را با تولیدات داخلی قرار میدهد و بر تأمین نیاز خود از تولیدات داخلی تأکید دارد، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل عقبماندگیهایی که در این صنعت از پیشتر وجود دارد، همچنان نمیتوان برای رفع نیازهای کشور در این حوزه متکی به تولیدات داخلی بود بلکه بایستی ضمن استفاده از تولیدات داخلی با برنامهریزیهای مناسب نیازهای کشور از دیگر تولیدکنندگان خارجی تأمین کرد.
نماینده مردم بهشهر با اشاره به نیازهای گسترده فنی و علمی این صنعت و وجود تحریمهای گسترده دشمنان کشورمان، گفت: علیرغم تبلیغات دشمنان نظام، این تحریمها مواردی را که به مأموریتهای دفاعی کشور هیچ ارتباطی ندارد و مستقیماً به حفظ سلامت و جان افراد در سفر با وسایل نقلیه همگانی مربوط میشود را نیز در بر میگیرد. تا کنون این بخشها با همت تمام تلاش کردهاند تا با بهرهگیری از توان تولید داخلی بتوانند این نیازها را مرتفع و مانع به نتیجه رسیدن نقشههای دشمنان نظام شوند.
وی در ادامه در خصوص نتیجه جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با مدیرعامل و مدیران صنعت ریلی گفت: در این جلسه دغدغههای مدیران حملونقل ریلی مطرح و حادثه قطار مشهد – یزد مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن بهزودی اعلام میشود.
وی در مورد جنجالهای رسانههای معاند در مورد حادثه قطار مشهد - یزد یادآور شد: متأسفانه یکی از اشکالاتی که در جریان رسانهای به چشم میخورد، آن است که بسیاری از رسانهها بدون توجه به شرایط فعلی کشور، محور اطلاعرسانی خود را رسانههای خارجی قرار میدهند و توجهی به بازی رسانهای دشمن ندارند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حادثه قطار یزد – مشهد حادثهای ناگوار برای مردم کشورمان بود، اضافه کرد: البته وقوع حوادث ریلی مختص به کشورمان نیست بلکه در سراسر جهان، همهساله شاهد وقوع حوادث مختلفی در حملونقل ریلی هستیم. چنانچه به بررسی آمارهای ارائه شده در این زمینه بپردازیم خواهیم دید که در بسیاری از کشورها حوادث ریلی و مشابه آن خیلی بیشتر از ایران روی میدهد، اما رسانههای خارجی مانند ایران بر روی آن تمرکز و جریان سازی نمیکنند.
وی با اشاره به اینکه ایران کشوری کوچک نیست و مقایسه کشورمان با برخی از کشورهای کوچک منطقهای، مقایسهای نادرست است، گفت: حتی جان یک نفر ایرانی هم برای ما بسیار مهم و ارزشمند است، اما ابعاد تکرار اینگونه حوادث در مقایسه با کشورهایی که شرایط آنها با ایران متفاوت است، نشان میدهد همهساله چنین اتفاقاتی در موارد مختلف در این کشورها حتی بیشتر از ایران هم رخ میدهد و اتفاقاً از نظر بروز سوانح ریلی ایران در رتبه پایینی قرار دارد.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/