دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاشیه‌های روز نهم جشنواره فیلم فجر

حواشی اعلام اسامی نامزدها در روز فیلم‌های تلخ/ جشنواره بدون کاتالوگ در پایان راه

در نهمین روز جشنواره فیلم فجر، با اعلام نامزدهای بخش سیمرغ اعتراض‌های زیادی به ویژه در فضای مجازی شکل گرفت. همچنین توزیع نشدن کاتالوگ جشنواره تا روز پایانی نیز تعجب و تاسف اهالی رسانه را در پی داشته است.
کد خبر : 66518

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، حاشیه‌های نهمین روز جشنواره در برج میلاد با صحبت‌های مانی حقیقی در نشست خبری فیلم «اژدها وارد می‌شود» آغاز شد.


پیش از آن نشست «پل خواب» طبق اعلام قبلی برگزار نشد و دو نشست فیلم‌های «عادت نمی‌کنیم» و «برادرم خسرو» نیز مانند مراسم فرش قرمزشان بدون حضور بازیگران اصلی از جمله هدیه تهرانی، محمدرضا فروتن، حمیدرضا آذرنگ و شهاب حسینی برگزار شد.


سومین نشست روز نهم متعلق به فیلم «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی بود. حقیقی در اواسط این جلسه حقیقی در پاسخ به پرسشی که در مورد ترس از بیان نکاتی که در فیلم مطرح شده، بود، گفت: «هنرمندی که در لفافه فیلم می‌سازد، می‌ترسد و تلاش دارد در لایه‌های استعاری حرف خود را پنهان کند، اما من از هیچ‌کس نمی‌ترسم و اساسا ترس، دیگر در اظهارنظرها و کارکرد بسیاری سینماگران و اهل هنر جایی ندارد.»


وی همچنین بیان کرد که در این دوره برخلاف دوره شاه که هنرمندان حرف‌شان را با نیش و کنایه می‌زدند، ما حرفمان را صریح و آشکار می‌گوییم.


وی پس از بیان این مطلب به طنز از حاضران خواست او را تشویق کنند.


حقیقی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد جهان‌بینی در فیلم‌هایش گفت: «از نظر من مفاهیمی مانند جهان‌بینی ‌،جامعه و ... بی معنی است.» و تاکید کرد تکرار نشدن از هر چیزی برایش مهم‌تر است و نمی‌خواهد فیلمساز مولف باشد زیرا در کشور ما فیلمساز مولف یعنی یک هنرمند مدام یک قصه را بسازد و این برایش جذابیتی ندارد. هرچند نتیجه‌اش این است که می‌گویید من جهان‌بینی ندارد.


وی در بخش دیگری از جلسه در پاسخ به فردی که گفت قصد پرسیدن سؤالی حاشیه ای دارد به طنز اینگونه اظهار کرد که عاشق حاشیه است.


این کارگردان در ادامه در خصوص نرفتن بر روی فرش قرمز گفت: «برخلاف آقای حاتمی‌کیا هیچ مشکلی با فرش قرمز ندارم. بلکه برایم خیلی دل‌انگیز است و جزو آداب و رسوم همه جشنواره‌های دنیاست. به همین دلیل در جشنواره‌های دیگر در مراسم فرش قرمز حاضر می‌شوم. حاضر نشدن ما روی فرش قرمز جشنواره فجر به این دلیل بود که این مراسم به بدترین شکل ممکن اجرا می‌شد و شیوه اجرایش کاملا نادرست است.»


وی افزود: «در فرش قرمز به پیشواز آن هنرمند می‌آیند اما معماری برج میلاد به گونه‌ای است که هنرمندان باید از طبقات بسیاری بگذرند و کلی با دوستانشان سلام و احوال‌پرسی کنند، بعد از سالن خارج شوند و دوباره وارد آن شوند تا مراسم را برگزار کنند. به همین دلیل از نظر من این فرش قرمز جعلی، غلط و کمدی است و نتوانستم به چنین سیرکی تن بدهم.»


در هنگام برگزاری نشست‌های روز نهم کاندیداهای بخش سودای سیمرغ اعلام شد که سر و صدای زیادی در کاخ جشنواره و گروه‌های تلگرامی به پا کرد.


نبودن فیلم‌هایی مثل «سیانور»، «بارکد»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «وارونگی» و «برادرم خسرو» که نسبت به خیلی از آثار بیشتر مورد توجه قرار گرفته بود، در لیست نامزدها اعتراض و تعجب بسیاری را برانگیخت.


همچنین نامزد نشدن ابراهیم حاتمی‌کیا برای کارگردانی نیز اعتراض‌هایی از سوی رسانه‌های جناحی خاص را در پی داشت.


از نکات بسیار تعجب‌برانگیز این لیست حضور پررنگ فیلم «امکان مینا» در 9 رشته بود. این فیلم که نقدهای زیادی را در پی داشت بعد از «ابد و یک روز» در جایگاه دوم از نظر تعداد رشته‌های کاندید شده قرار دارد.


در بخش اکران فیلم‌ها همچون روزهای گذشته «A157» که به بخش‌هایی از جنایات داعش می‌پرداخت در بخش مستند و «سگ و دیوانه عاشق» در بخش هنر و تجربه با مخاطبان اندک اکران شد.


پس از آن نوبت به «لاک قرمز» ساخته سید جمال سید حاتمی از بخش نگاه نو رسید. در مراسم فرش قرمز آن عروسکی که حضور پررنگی داخل فیلم داشت در دستان پانته آ پناهی ها جلب توجه می‌کرد. این فیلم که به دلیل بازی خوب پانته‌آ پناهی‌ها و پردیس احمدیه با استقبال خوبی همراه شد اما به دلیل قصه بسیار تلخی که داشت غم و اندوه را به وضوح می‌شد در چشم‌های مخاطبانی که از سالن خارج می‌شدند مشاهده کرد.


فیلم بعدی «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» از بخش نگاه نو بود که برای این سانس اصغر فرهادی به همراه همسرش پریسا بخت‌آور به تماشای این فیلم تراژیک که توسط دستیار سابقش ساخته شده است، آمد و پس از پایان فیلم آن را اثری خوب، شریف، ساده و بدون تکلف عنوان کرد.


سومین فیلم روز نهم «خشم و هیاهو» بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در ابتدای تیتراژ این فیلم هرگونه شباهت با ماجرایی واقعی، اتفاقی قید شده بود؛ ولی ذهن همه را به سوی یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌ةای جنایی سال‌های گذشته می‌برد.


در فیلم‌های به نمایش درآمده در روز نهم موضوع مرگ، قتل و جنایت بسیار پررنگ بود.


در نهمین روز جشنواره مراسمی با عنوان شب تقدیر از نامزدهای جشنواره فیلم فجر نیز در هتل لاله برگزار شد. در این مراسم حجت‌الله ایوبی، سونیا پوریامین، محمد حیدری و بهنوش بختیاری صحبت‌های کوتاهی داشتند و از تمامی نامزدهای چهار بخش سودای سیمرغ، هنر و تجربه، نگاه نو و مستند با حضور مدیران جشنواره تقدیر شد.


کاتالوگ کجاست؟!


یکی از حاشیه‌های مهم این دوره از جشنواره نیز نبود کاتالوگ است. بر خلاف دوره‌های گذشته که کاتالوگ جشنواره معمولا در روزهای اول برای استفاده اهالی رسانه و آگاهی آنها از جزئیات آثار توزیع می‌شد با گذشت 9 روز هنوز خبری از کاتالوگی که در مراسم افتتاحیه به عنوان یک اثر زیبا و منحصر به فرد رونمایی شده بود، نیست.



در سال‌های اخیر مسعود نجفی که مسئولیت تهیه این کاتالوگ را بر عهده داشت، اتاق مشخصی را در کاخ جشنواره به توزیع کاتالوگ اختصاص می‌داد و هر روز در ساعتی مشخص این کاتالوگ را بین اهالی رسانه توزیع می‌کرد اما امسال هنوز هیچ کس کاتالوگ متفاوت طراحی شده توسط سعید نوروزی را رویت نکرده است.


گفته می‌شود احتمالا با توجه به هزینه زیادی که صرف تولید آن شده، این کاتالوگ تنها به افراد خاص اختصاص خواهد یافت! حال اینکه این افراد خاص چه کسانی هستند نیز هنوز مشخص نشده است.


علاوه بر آن چهار کتاب منتشر شده برای بزرگداشت‌ها هم هنوز رویت و توزیع نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته