دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1401 - 11:03

آمریکا به دلایل امنیتی فروش ۴ پهپاد پیشرفته به اوکراین را متوقف کرد

فروش چهار پهپاد بزرگ و پیشرفته آمریکایی به اوکراین به دلیل نگرانی از دستیابی روسیه به فناوری آن، متوقف شد.
کد خبر : 664929
پهپاد

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، طرح دولت بایدن برای فروش چهار فروند هواپیمای بدون سرنشین بزرگ و تسلیح اوکراین به این پهپاد به دلیل نگرانی از در اختیار قرار گرفتن این تجهیزات نظارتی پیشرفته در دست دشمن متوقف‌شده است.


اعتراض فنی به این فروش در جریان بررسی عمیق‌تر توسط اداره امنیت فناوری دفاعی پنتاگون که مسئول حفظ فناوری‌های ارزش بالا در برابر دشمنان است، مطرح شد.


به گفته سه منبع مطلع، این طرح که قبلاً از ماه مارس در دستور کار قرار داشت، توسط کاخ سفید تأییدشده بود.


طرح فروش چهار پهپاد MQ-۱C Grey Eagle به اوکراین که می‌تواند به موشک‌های هلفایر برای استفاده در میدان نبرد علیه روسیه مسلح شود، برای اولین بار در اوایل ماه ژوئن توسط رویترز گزارش شد.


اعتراض به صادرات پهپادها به دلیل این نگرانی بود که رادار و تجهیزات نظارتی تعبیه‌شده در پهپادها در صورت افتادن به دست روسیه، خطرات امنیتی برای ایالات‌متحده ایجاد کند.


این منابع گفتند که این ملاحظات در بررسی اولیه نادیده گرفته‌شده بودند، اما اواخر هفته گذشته در جلسات پنتاگون مطرح شدند.


یکی از مقامات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت تصمیم در مورد ادامه یا عدم ادامه توافق اکنون بالاتر از زنجیره فرماندهی پنتاگون در حال بررسی است، اما زمان هر تصمیمی نامشخص است.


یک‌راه حل برای پیشبرد فروش پهپادها، تعویض بسته رادار و حسگر موجود با تجهیزاتی برخوردار از فناوری‌های پایین‌تر است، اما یکی از منابع می‌گوید تأیید همین گزینه نیز ممکن است ماه‌ها طول بکشد.


طبق اسناد بودجه ارتش، این پرنده‌های بدون سرنشین آمریکایی هر کدام ۱۰ میلیون دلار برای اوکراین تمام می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۰۶/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب