دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1401 - 09:15
سفیر ایران در ونزوئلا در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

ونزوئلا به ایران بدهکار نیست/ نقش محوری هیسپان تی‌وی در تحقق دیپلماسی اقتصادی

سفیر ایران در ونزوئلا با بیان اینکه ونزوئلا هیچ بدهی‌ای به ایران ندارد و هزینه همه کالاهای خریداری‌شده را پرداخته، ابعاد «کمک بزرگ» هیسپان تی‌وی را در مسیر تحقق دیپلماسی اقتصادی تشریح کرد.
کد خبر : 664893
حجت الله سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، هفته گذشته نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران سفر کرد و با مقامات ارشد ایرانی دیدار داشت. در این سفر، گسترش تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با امضا سندهای بسیاری مورد تأکید قرار گرفت. به بهانه این توسعه مناسبات و با محوریت رشد تعاملات رسانه‌ای با حجت‌الله سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری بولیواری ونزوئلا گفتگو کردیم که ازنظر می‌گذرد.


سلطانی با اشاره به رو به رشد بودن روابط میان ایران و ونزوئلا در زمینه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، انرژی و فرهنگی تأکید کرد: روابط تهران و کاراکاس در راستای تأمین منافع دو ملت در حال گسترش همه‌جانبه است و می‌تواند الگویی برای کشورهای منطقه امریکای لاتین باشد.


سفیر ایران در ونزوئلا اظهار داشت: هیسپان تی‌وی، رسانه‌ای شناخته‌شده و اثرگذار در امریکای لاتین است که می‌تواند توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان ایران و کشورهای منطقه امریکای لاتین را زمینه‌سازی کند و در این مهم نقش‌آفرین باشد.


مردم منطقه لاتین اطلاع کافی از محصولات ایرانی ندارند


وی در خصوص اهمیتی که هیسپان تی‌وی در دیپلماسی اقتصادی کشور دارد گفت: ملت‌های امریکای لاتین و حتی شرکت‌های اقتصادی آن منطقه اطلاع درستی از توانمندی‌های صنعتی، تولیدی، علمی و خدماتی کشورمان ندارند بنابراین کمک بزرگی که هیسپان تی‌وی برای موفقیت دیپلماسی اقتصادی می‌تواند انجام دهد این است که پیشرفت‌های ایران در زمینه توسعه فناوری‌ها و رشد صنعتی ایران را به نمایش بگذارد که این مهم به‌وسیله ساخت مستند و گزارش‌های تصویری همراه با ارائه اعداد و ارقام به مخاطبان اسپانیایی‌زبان امکان‌پذیر است.


سفیر ایران در ونزوئلا تأکید کرد: کالاهای تولیدشده در ایران به‌راحتی قابل‌رقابت با بهترین محصولات جهان است هم از منظر کیفیت هم به لحاظ قیمت اما متأسفانه مردم منطقه لاتین اطلاع کافی از محصولات ایرانی ندارند.




بیشتر بخوانید:


ظرفیت‌های ونزوئلا برای گسترش روابط دوجانبه با ایران


عمق استراتژیک از نوع آمریکای لاتین


حضور رئیس‌جمهوری ونزوئلا در پارک فناوری پردیس




سلطانی با اشاره به اسپانیایی‌زبان بودن شبکه هیسپان تی‌وی تأکید کرد: یکی از محدودیت‌ها در آشنایی منطقه امریکای لاتین با فرهنگ، تمدن و نیز جذابیت‌های ایران مسئله زبان است که با وجود هیسپان تی‌وی باید در مسیر شناخته شدن کشورمان حرکت کنیم.


وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا آیا این کشور توانایی پرداخت هزینه واردات را دارد، اظهار داشت: ونزوئلا هیچ بدهی‌ای به ایران ندارد و هر کالایی که خریداری کرده، هزینه‌اش را پرداخته و جالب است بدانید سال گذشته همین کشور ۸۵۰ میلیون دلار از ترکیه و حتی دو میلیارد دلار از امریکا واردات داشته است.


کشورهایی که خواهان احیاء منشور ملل متحد هستند


سفیر کشورمان در ونزوئلا در خصوص همکاری تهران و کاراکاس در توسعه روابط کشورهای مورد تحریم اقتصادی غرب گفت: در حال حاضر جبهه بزرگی از میان کشورهای جهان تشکیل‌شده که بر حقوق مندرج در منشور ملل متحد تأکید دارد و خواستار احقاق حقوق همه کشورهاست و تحریم‌های یک‌جانبه و سیاست‌های خصمانه آمریکا را رد می‌کند. همچنین تلاش می‌کند تا منشور ملل متحد احیا شود.


حجت‌الله سلطانی تصریح کرد: ونزوئلا کشوری است که با کشورهای مسلمان روابط خوبی دارد و در حمایت از آرمان آزادی فلسطین همواره مواضع قاطعانه‌ای داشته و نشان داده که از ملت‌های آزاده حمایت می‌کند.


وی با بیان اینکه شبکه هیسپان تی‌وی و شبکه تله سور ونزوئلا، دو رسانه همکار و متحد در منطقه امریکای لاتین هستند اظهار داشت: این دو شبکه هم‌افزایی خوبی با یکدیگر دارند که می‌توانند این تعامل را گسترش دهند و با هماهنگی خواهند توانست جنگ روایت‌ها و تبلیغات منفی غرب علیه دو کشور ایران و ونزوئلا را خنثی سازند.


سفیر ایران در ونزوئلا تصریح کرد: در منطقه امریکای لاتین چند شرکت کابلی بسیار بزرگ فعالیت دارند که برخی مایل نیستند شبکه هیسپان تی‌وی در بسته رسانه‌ای آن‌ها باشد و مردم از طریق این شرکت‌های کابلی به این تلویزیون دسترسی داشته باشند اما شرکت‌های کوچک‌تر کابلی در پایتخت‌ها و شهرهای بزرگ آن منطقه فعالیت می‌کنند که مخاطب‌های خاص خود را هم دارند. پس هیسپان تی‌وی نباید شرکت‌های کوچک را از دست دهد تا بر تعداد مخاطبان این تلویزیون ایرانی افزوده شود و به‌تدریج همان مخاطبان از شرکت‌های بزرگ کابلی دسترسی به هیسپان تی‌وی را مطالبه کنند.


انتهای پیام/۴۱۰۶/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته