دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1401 - 12:20

ترکاشوند: جوانگرایی در والیبال ایران خیلی دیر اتفاق افتاد/ کار سختی در لیگ ملت‌ها داریم

کارشناس والیبال کشورمان معتقد است جوانگرایی در تیم ملی خیلی دیر اتفاق افتاد و باید در مسابقات مختلف تلفیقی از بازیکنان باتجربه و جوان کنار یکدیگر بازی می‌کردند.
کد خبر : 664623
والیبال ایران استرالیا

محمد ترکاشوند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، درباره عملکرد تیم ملی والیبال کشورمان در هفته اول رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال گفت: تیم ملی با یک ترکیب کاملاً جوان و با حضور سرمربی ایرانی در این مسابقات شرکت کرده است، طبیعی است با توجه به تغییرات زیادی که در شاکله تیم به وجود آمده باید به این تیم فرصت داد تا بازیکنان به پختگی کامل برسند. به هر حال تیم ملی الان متشکل از بازیکنان جوانی است که با کمترین تجربه جا پای بازیکنان بزرگ والیبال گذاشته‌اند و طبیعی است نتوانند انتظارات را برآورده کنند.ضمن اینکه تیم ملی در تمامی این سال‌ها تنها یک بار در جمع چهار تیم برتر قرار گرفته که آن هم در لیک ملت‌ها نبوده است. بنابراین به اعتقاد من این نوسانات طبیعی است. ضمن اینکه در ادامه مسابقات ممکن است اتفاقات زیادی رقم بخورد و بازیکنان ما موفق به شکست تیم‌های بزرگ شود از طرف دیگر شاید شانس برد هم نداشته باشد.


وی گفت: با این حال توقع مردم از والیبال بالا رفته و مردم انتظار نمایش قابل قبول از تیم ملی دارند. به نظرم این تغییر نسل خیلی دیر اتفاق افتاد. در خیلی از مسابقات ما می‌تواستیم تلفیقی از بازیکنان باتجربه و جوان را به میدان بفرستیم تا جوانان تجربه لازم را کسب کنند، متأسفانه این کار دیر انجام شد و به همین خاطر طبیعی است وقتی ۷۵ درصد یک تیم تغییر می‌کند نمی‌توان انتظار بازی بدون نقص از آن‌ها داشته باشیم. با این حال من معتقدم تیم ملی خوب بازی می‌کند روحیه جنگندگی در بین بازیکنان تیم هست، با وجود اینکه برخی نواقص هم دارند. اما نکته جالب توجه اینکه مردم ما والیبال را می‌فهمند و می‌دانند اگر تیم ملی در هفته رقابت‌های لیگ ملت‌ها نمایش ضعیفی داشته‌اند تلاش کردند اما زورشان نرسیده است.


کارشناس والیبال کشورمان در مورد بازی ایران مقابل ژاپن اظهار کرد: نوساناتی که تیم ملی در هفته اول رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال داشت ناراحت‌کننده بود. در بازی مقابل ژاپن هم تیم نمایش قابل قبولی نداشت و هیچ کس آن را تأیید نمی‌کند. در این بازی کاملاً مشخص بود که ژاپن رشد کرده و ما نباید خودمان را با این تیم قیاس کنیم. آن‌ها پشتوانه‌سازی را به موقع انجام داده‌اند؛ برعکس والیبال ما که یکی از ضعف‌های این تیم عدم پشتوانه‌سازی بود. با این حال باید به بازیکنان و سرمربی تیم فرصت داد و آن‌ها را قضاوت نکرد. هر چند دو باخت تیم ملی در هفته اول باعث می‌شود آن‌ها به لحاظ روحی و روانی افت پیدا کنند. اما نیاز است که بازیکنان در این تورنمنت محک بخورند. من اعتقاد ندارم که ما نباید چهره جهانی والیبال را خدشه‌دار می‌کردیم چرا که اگر این بازیکنان در این تورنمنت محک نمی‌خوردند کجا باید به میدان می‌رفتند؟!




بیشتر بخوانید؛


لیگ ملت‌های والیبال| نمایش دور از انتظار بلندقامتان ایران مقابل ژاپن


شهنازی: نوع بازی کردن ملی‌پوشان والیبال چشم‌نواز نیست/ در همه زمینه‌ها ضعف داریم





ترکاشوند خاطرنشان کرد: لیگ ملت‌ها فرصت خوبی برای کسب تجربه است و به آن می‌توان به چشم بازی تدارکاتی نگاه کرد. اگر تیم ملی در این مسابقات حضور پیدا نمی‌کرد، فدراسیون چطور می‌توانست تیم‌های بزرگ را به ایران دعوت کند و با پول بیت‌الملل بازی تدارکاتی برگزار می‌کرد؟! اما حالا فرصت در لیگ ملت‌ها از این نظر که بازیکنان در بازی‌های تدارکاتی کسب تجربه می‌کنند از اتفاقات ویژه است. به نظرم تیم باید شرکت می‌کرد هرچند که جوانگرایی خیلی دیر اتفاق افتاد اما حضور در این تورنمنت به بازیکنان کمک می‌کند تا تجربه کسب کنند و براساس آن برای بازی‌های مهم‌تر آماده شوند. من فکر می‌کنم شاکله تیم ملی ما را به آینده امیدوار می‌کند. البته باخت ایران در هفته اول به لحاظ روحی و روانی باعث افت تیم می‌شود اما در دل همین اتفاقات است که بازیکنان تیم ملی تجربه‌ کسب می‌کنند.


کارشناس والیبال کشورمان در مورد هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال اظهار کرد: طبیعی است که کار در هفته‌های بعدی سخت‌تر خواهد شد؛ به خصوص اینکه در این هفته ما با تیم‌های آسیایی بازی داشتیم و می‌توانستیم از آن‌ها امتیاز بگیریم اما در هفته‌های بعد باید با تیم‌هایی از اروپا و آمریکا به میدان برویم، قطعا شرایط سخت‌تر خواهد شد؛ اما همانطور که گفتم گاهی وقت‌ها شرایطی پیش می‌آید که روز بد تیم‌های بزرگ به پیروزی ما منجر می‌شود. گاهی وقت‌ها هم ممکن است تیم نمایش ضعیفی ارائه دهد و نتواند حتی مقابل حریفان هم سطح خود پیروز میدان شود. همه این اتفاقات ممکن است در تیم ملی رقم بخورد. بازی تیم ملی مقابل ژاپن اصلاً قابل قبول نبود و امیدوارم بازیکنان از آن بازی تجربه لازم را کسب کرده‌ باشند و در ادامه کار با این شیوه به میدان نرود.


انتهای پیام/۴۰۵۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته