دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1394 - 23:04

نیویورک تایمز: برداشته شدن تحریم‌ها ، گردشگران آمریکایی را به ایران سرازیر می‌کند/ «مسابقه» میان گردانندگان تورهای مسافرتی

حدود پنج میلیون مسافر خارجی در سال 2014 از ایران بازدید کرده‌اند و صنعت گردشگری ایران قصد دارد تا سال 2025 هر ساله 20 میلیون مسافر خارجی را به خود جلب کند.
کد خبر : 66437

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، روزنامه نیویورک تایمز طی گزارش مفصلی در شماره 8 فوریه (19 بهمن) به استقبال گردشگران آمریکایی از ایران در شرایط پسابرجام پرداخته است.


الین گلوساک، نویسنده این گزارش به نقل از گردانندگان تورهای گردشگری نوشته است تقاضا برای سفر ایران چنان سیر صعودی‌ای پیدا کرده است که آنها برای اضافه کردن تعداد مسافران وارد «مسابقه» شده‌اند. در ابتدای گزارش نیویورک تایمز آمده است: «گردانندگان تورها می‌گویند لغو تحریم‌های ایران در ماه گذشته موجی از رزرو بلیت به راه انداخته است و بسیاری از آمریکایی ها هشدارهای وزارت امور خارجه را در مورد خطرهای سفر به آن کشور نادیده می گیرند.»


این روزنامه که یکی از معتبرترین روزنامه‌های آمریکا به شمار می‌آید، به نقل از مدیر یکی از مؤسسات توسعه گردشگری در آمریکا پدید آمدن ناگهانی امکان سفر به ایران را با مورد کوبا درشرایط بعد از برطرف شدن اختلاف‌های میان دو همسایه مقایسه کرده است. این مدیر شرکت که در برکلی کالیفرنیا گفته است که خود قصد دارد در بهار و در فصل برداشت زعفران به ایران سفر کند.


به نوشته نیویورک تایمز سفر به ایران در حال حاضر در میان اروپایی ها پرطرفدارتر است. اسوشیتد پرس در فصل پاییز به نقل از مقامات ایرانی گزارش داده است که در سال 2014 حدود پنج میلیون مسافر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند و هدف ایران جذب 20 میلیون گردشگر (سالانه) تا سال 2025 است که برآورد شده این تعداد 30 میلیارد دلار در ایران خرج کنند.


از جمله نشانه های رشد بخش گردشگری ایران، طبق گزارش نیویورک تایمز، این است که ایرفرانس به تازگی اعلام کرده است قصد دارد برای سه پرواز هفتگی بین پاریس و تهران از ابتدای ماه آوریل (اواسط فروردین) برقرار کند.. همچنین پرواز یک‌طرفه‌ای به سمت ایران از نیویورک از مسیر استانبول، دبی و یا دوحه در خطوط هوایی ترکیه، امارات یا قطر ایرویز برقرار شده است.


شرکت قطارهای مسافرتی لوکس Golden Eagle در انگلستان که از سال 2014 تورهای ایران را برقرار کرده است، گزارش داده که آمریکایی‌ها امسال 88 درصد مسافران این نوع تورها را تشکیل می‌دهند، این نسبت در سال‌های گذشته50 درصد بوده است. این شرکت یک برنامه تازه برای 2016 در مسیر مسکو به تهران ترتیب داده که 18 روز طول می‌کشد و یک برنامه 14 روزه اقامت درقلب ایران نیز در آن گنجانده شده است که شامل اقامت در اصفهان و شیراز می‌شود. در همین حال، گزارش نیویورک تایمز به کمبود هتل در ایران و فرسوده بودن بسیاری از امکانات اقامتی در کشور و همچنین مشکلات دریافت روادید، محدودیت‌های بانکی و محدودیت‌های پوشش اشاره کرده است.



ایران میزبان تعدادی از قدیمی ترین آثار فرهنگی جهان، از جمله 19 میراث جهانی یونسکو و جاذبه‌های متنوع طبیعی است و در هر فصل سال انواع مختلف آب و هوا را در مناطق مختلف آن می‌توان یافت.



نیویورک تایمز به نقل از یک استاد مردم‌شناسی و متخصص ایران در دانشگاه مینه‌سوتا نوشته است: «این کشور (ایران) فوق العاده زیبا است و با شکوه مکان‌های سراسر دنیا را می‌توانید در آن پیدا کنید» ویلیام ا بیمن قصد دارد در ماه ژوئن (خرداد) 14 مسافر را که از پیش تور (هشت روزه با اتاق دو تخته به قیمت تقریباً 3هزار دلار) رزرو کرده‌اند به ایران بیاورد. وی گفته است: «اصفهان قابل مقایسه با ماچو پیچو (در پرو) یا آنگکور وات (در کامبوج) است. این شهرها مراکز اصلی تمدن هستند که عاشقانه حفظ شده‌اند.»


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته