دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1401 - 20:49
نخعی در گفت‌وگو با آنا:

اعضای هیئت تحقیق و تفحص از وزارت نفت انتخاب شدند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از انتخاب اعضای هیئت تحقیق و تفحص از وزارت نفت در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.
کد خبر : 664020
وزارت نفت

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا با اشاره به جزئیاتی از جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش اظهار کرد: در این جلسه، هفت تن از اعضای کمیسیون برای عضویت در «کمیسیون مشترک طرح تأسیس شبکه ملی توسعه فناوری‌های حوزه انرژی آب و محیط زیست» انتخاب شدند که طبق این طرح، این شبکه مجازی متشکل از دست‌اندرکاران فناوری در حوزه‌ای مختلف آب، انرژی و محیط زیست است، البته ماهیت آن غیردولتی و غیرانتفاعی بوده و دارای یک شخصیت حقوقی مستقل است.


وی اضافه کرد: همچنین اهداف مورد نظر طراحان از تأسیس این شبکه ملی، تقویت زیرساخت‌های مهندسی ساخت، تولید قطعات و تجهیزات، تقویت روابط بین‌بخشی سازمان‌های دولتی و نهادهای توسعه‌ای، هموارسازی مسیر جذب منابع مالی و افزایش رقابت‌پذیری در برابر رقبای خارجی است، ضمن آنکه مسئولیت اجرای کار نیز بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار گرفت.


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: همچنین در جلسه امروز، اعضای هیئت تحقیق و تفحص از وزارت نفت و نیز اعضای هیئت تحقیق و تفحص از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز انتخاب شدند.


نخعی اضافه کرد: در ادامه جلسه نیز چالش‌ها و موانع توسعه طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقا بهره‌وری انرژی در کشور با حضور معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر، مسئولان مرتبط از وزارت نفت و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار و در این جلسه در ارتباط با چالش‌ها و موانع توسعه طرح‌های توسعه بهینه‌سازی و ارتقا بهره‌وری انرژی در کشور بحث و تبادل نظر شد.


وی تصریح کرد: اگر چه قوانین پیشرفته‌ای در حوزه بهینه‌سازی انرژی چون قانون اصلاح الگوی مصرف و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث بهینه‌سازی مصرف را داریم و ظرفیت‌ها و دانش فنی بسیاری برای بهینه‌سازی در بخش صنعت، خدمات و تجاری و خانگی وجود دارد، اما هنوز آن طور که باید و شاید نتوانستیم انرژی را در کشور بهینه‌سازی کنیم.


نخعی ادامه داد: مقرر شد کمیسیون انرژی طی دو هفته آینده گزارشی براساس ظرفیت ماده ۴۵ قانون آیین‌نامه مجلس برای قرائت در صحن تهیه کند، همچنین مقرر شد پیشنهاد ارتقای ساختار و تشکیلات حوزه بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی در کشور را به دولت ارائه دهیم.


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر ارتقای ساختار، اصلاح نقش قانونی «شورای عالی انرژی کشور» نیز مدنظر نمایندگان قرار گرفت، زیرا این شورا بسیار منفعل عمل می‌کند، در حالی که این شورا ظرفیت قانونی خوبی دارد، اما دولت‌ها توجه خاصی به آن نمی‌کنند؛ بنابراین مقرر شد ایفای نقش قانونی شورا را را نیز یادآور شویم.


انتهای پیام/۴۱۶۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته