دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری فیلم «برادرم خسرو» عنوان شد

پوست‌اندازی سینمای ایران محصول مدیریت فرهنگی نیست

دومین نشست نقد و بررسی روز نهم جشنواره فیلم فجر به فیلم «برادرم خسرو»به کارگردانی احسان بیگلری از بخش نگاه نو اختصاص یافت. این جلسه با حضور احسان بیگلری کارگردان، ناصر هاشمی، هنگامه قاضیانی، جواد یحیوی بازیگران این فیلم، سعید ملکان تهیه‌کننده و حامد ثابت آهنگساز، علی علایی به عنوان منتقد و حسام‌الدین مقامی‌کیا به عنوان مجری جلسه برگزار شد.
کد خبر : 66383

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این جلسه علی علایی منتقد جلسه با اشاره به اینکه شاهد پوست‌اندازی در سینما هستیم، اظهار کرد: «این پوست‌اندازی متعلق به جوانان فیلمساز است نه جشنواره فیلم فجر. به نظر من پوست‌اندازی در سینمای ایران توسط اشخاص در حال اتفاق افتادن است و به هیچ عنوان نتیجه مدیریت فرهنگی نیست. بخش نگاه نو که در سال‌های دور بیشتر آماتور محسوب می‌شد، حالا گوی رقابت را ربوده و خودش بخش اصلی است. امیدوارم کیفیت سینما سال به سال افزایش یابد و بیشتر تولیدات سینمایی به سمت فیلم جشنواره‌ای بروند.»


وی در ادامه گفت: «می‌خواهم ابتدا درباره بیماری دوقطبی صحبت کنم و به پرداخت درست احسان بیگلری در فیلم «برادرم خسرو» اشاره کنم. خود من از جمله بیماران دوقطبی هستم و در این جلسه با بیان مشکلی که دارم به نوعی خودزنی می‌کنم و می‌خواهم بگویم که احسان بیگلری به خوبی توانسته بیماری دوقطبی را با بازی درخشان شهاب حسینی نشان دهد.»


وی همچنین با بیان اینکه ریتم فیلم بسیار مناسب است و تا انتها نیز حفظ می‌شود، تاکید کرد: «بیمار دو قطبی در طول روز تغییر نمی‌کند، بلکه در طول هفته این اتفاق می‌افتد و از این جهت فیلم کاملا دقیق است.»


در ادامه احسان بیگلری گفت: «من عمویی داشتم که سال‌ها پیش خودکشی کرد. بعدها فهمیدند که او گرفتار بیماری دو قطبی بوده است. کسی در آن دوران متوجه بیماری او نشد و در شرایطی قرار گرفت که خودکشی کرد. این فضا همیشه در ذهنم وجود داشت و دوست داشتم قصه‌ای دراماتیزه شده با نیم نگاهی به بیماری دو قطبی بنویسم و به سینما تقدیم کنم.»


وی افزود: «فیلم‌نامه خیلی اتفاق خاصی نداشت، اما می‌خواستیم از این سائیدگی و هم جواری دو برادر، قصه را روایت کنیم و فصل فصل دراماتیزه کنیم تا در نهایت تماشاگر به چیزی برسد که آن را دوست داشته باشد یا نداشته باشد.»


هنگامه قاضیانی: «برادرم خسرو» تنها فیلمی بود که به سلیقه من در سینما نزدیک بود


پس از آن هنگامه قاضیانی با بیان اینکه من جزو آخرین کسانی بودم که به گروه تولید فیلم «برادرم خسرو» پیوستم، گفت: «این فیلم را بسیار دوست دارم و می‌توانم بگویم در 20 سالی که در سینما کار کردم فیلم «برادرم خسرو» تنها فیلمی بود که به سلیقه من در سینما نزدیک بود و احساس کردم مجموعه اتفاق‌هایی که باید برای یک بازیگر بیفتد، با این کار برایم می‌افتد. من این شانس بزرگ را داشتم که در این فیلم بازی کنم و جدا از فیلمنامه خود «برادرم خسرو» باید بگویم که فضای تولید فضای درست و انسانی بود.»


در ادامه سعید ملکان درباره تولید این فیلم سینمایی گفت: «فیلم «برادرم خسرو» بعد از «ابد و یک روز» دومین فیلمی است که با کارگردان‌های فیلم اولی کار می‌کنم، اما باید بگویم که اگر شهاب نبود، قطعا این فیلم ساخته نمی‌شد، زیرا شهاب حسینی به عنوان سرمایه‌گذار و بازیگر در این فیلم حضور داشت.»


وی افزود: «جوانی در سینما ریسک دارد اما مسئله خیلی مهمی نیست. به هر حال افرادی برای حضور ما در سینما ریسک و اعتماد کردند و ما هم باید این اعتماد را به گرو‌ها و جوان‌های دیگر می کنیم. از نتیجه این کار خیلی راضی هستم.»


ناصر هاشمی که پس از مدت‌ها در یک فیلم سینمایی حضور داشته گفت: «وقتی فیلمنامه را خواندم، نقش خوب و پیچیده‌ای بود و پس از آن طی بحث‌های متعددی که درباره روند داستان انجام دادیم، به این فیلم رسیدیم. گاهی بازیگر تنها یک نقش را بازی می‌کند، اما در برخی موارد نقش را کشف می‌کند و من در فیلم «برادرم خسرو» ناصر را کشف کردم؛ چون شخصیتی بود که به هیچ عنوان اجازه دخالت در امور شخصی‌اش را نمی‌داد و در عین حال خسرو هم همین ویژگی را داشت؛ به همین دلیل در کنار هم قرار گرفتن این دو باعث ایجاد تنش می‌شد که به نظرم این تنش به خوبی از آب درآمده است.»


وی افزود: «اکنون می‌خواهم به عنوان تماشاچی به فیلم نگاه کنم تا کشف کنم، آیا کار اضافه‌ای در نقشم انجام داده‌ام یا خیر؟! چون مشخص‌ترین ویژگی این کاراکتر چارچوب محکم بتونی‌اش بود که اجازه نمی‌داد کسی به آن رسوخ کند. حتی خسرو هم همین شرایط را داشت و اجازه نمی‌داد کسی وارد زندگی‌اش شود.»


وی ادامه داد: «می‌خواهم از شهاب حسینی برای سرمایه‌گذاری در این فیلم تشکر کنم زیرا پولی را که می‌خواست از راه تبلیغ یک کالا به دست آورد، خرج سینما کرد و از فیلمسازان فیلم اولی حمایت کرد.»


در ادامه جواد یحیوی یکی دیگر از بازیگران فیلم تاکید کرد: «اخیرا به من اجازه داده شده که در تئاتر و سینما بازی کنم. فیلمنامه «برادرم خسرو» فیلمنامه‌ای خوب با شرایط کار عالی بود و همین مساله برای من انگیزه‌ای شد تا نقش مرتضی را بازی کنم.»


وی ادامه داد: «نقشی که بازی می‌کنم کسی است که به عنوان رفیق در این خانواده حضور دارد و از شرایط و اوضاع آن‌ها خبر دارد و همچنین می‌خواهد امکان پذیرش خسرو در خانواده را بهتر ایجاد کند.»


حامد ثابت هم که آهنگسازی این اثر سینمایی را بر عهده داشت، بیگلری را کارگردان خوش‌آتیه‌ای دانست و اظهار کرد که دوست دارد کار بعدی‌اش را ببیند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته