دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس سازمان بورس خبر داد: سرمایه‌گذاری روزانه 2 میلیارد و 400 میلیون تومان از سوی خارجی‌ها / پیش‌بینی رشد بازار اوراق بدهی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تاکنون 520 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی در بورس صورت گرفته است، گفت: حجم معاملات روزانه سرمایه‌گذاری خارجی در بازار بورس کشور 2 میلیارد و 400 میلیون تومان است.
کد خبر : 66352

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، فطانت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه طی یک سال گذشته دوران سختی را به لحاظ تاریخی پشت‌‌سر گذاشته‌ایم، افزود: ارزش بازار بورس و فرابورس به عدد 420 هزار میلیارد تومان معادل 120 میلیارد دلار رسیده است. همچنین شاخص کل بورس به عدد 77هزار و 700 واحد رسیده که تا این لحظه شاهد رشد 23 درصدی بوده‌ایم.


وی تصریح کرد: شاخص کل هم‌وزن بورس از 10هزار و 788 واحد در ابتدای امسال به 12 هزار و 562 واحد رسیده است که در این بخش با رشد 27 درصدی مواجه شدیم.


به گفته فطانت، در شاخص قیمت به میزان 8درصد و در شاخص کل فرابورس به میزان 22 درصد شاهد رشد شاخص بوده‌ایم.


نقدینگی، بازار سرمایه را انتخاب کرد


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه به علت افزایش حجم معاملات فرابورس به تبع رونق بازار شاهد نزدیکی حجم معاملات بورس و فرابورس به یکدیگر بوده‌ایم، گفت: ارزش کل معاملات اکنون حدود 32هزار و 800میلیارد تومان است. از طرفی متوسط روزانه حجم معاملات از 100میلیارد تومان به 385میلیارد تومان در معاملات خود رسیده است.


فطانت ادامه داد: بر این اساس نقدینگی بازار سرمایه را میان بازارهای رقیب به عنوان هدف خود انتخاب کرده است.


پیش‌بینی تامین مالی 30هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه


وی اضافه کرد: حجم تامین مالی در بازار سرمایه اکنون به 21هزار میلیارد تومان رسیده است که پیش‌بینی می‌کنیم این میزان تا پایان سال به 30هزار میلیارد تومان برسد.


فطانت بیان کرد: همچنین 5هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی با یک سررسید 23 بهمن ماه امسال و 4 سررسید سال 95 برای نخستین‌بار در بازار عرضه شد.


وی تاکید کرد: عرضه این اوراق به عنوان پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران آغاز شده که امیدواریم روند مثبتی در جهت پرداخت مطالبات شرکت‌ها از دولت باشد.


فطانت با تاکید بر اینکه امسال تعیین‌تکلیف بدهی دولت به شرکت‌ها بیش‌تر مورد توجه قرار گرفت، گفت: مپنا بزرگترین مطالبات را از دولت داشت که پرداخت در قالب اسناد خزانه اسلامی پیش‌بینی شد. امیدواریم بتوانیم وضعیت مطالبات دولت را که از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی افراد در بازار سرمایه است طی دو، سه سال آینده به نتیجه برسانیم.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تا به امروز 514 میلیارد تومان عرضه اولیه در بورس و فرابورس با 13 شرکت داشته‌ایم، عنوان کرد: از ابتدای سال تا به امروز مجموع سرمایه‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 50هزار میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس، تاسیس شرکت‌های سهامی‌عام و راه‌اندازی هلدینگ‌ها را می‌توان به عنوان بخشی از تامین مالی در بازار سرمایه لحاظ کرد.


پیش‌بینی ثبت رکورد 90هزار میلیارد تومانی تامین مالی بورس


وی گفت: تامین مالی صورت گرفته در بازار سرمایه نسبت به سال گذشته از رشد قابل‌قبولی برخوردار بود که پیش‌بینی می‌کنیم امسال رقم 90هزار میلیارد تومان را به عنوان رکورد بازار سرمایه برای تامین مالی ثبت کنیم.


فطانت با بیان اینکه 650 هزار نفر در قالب دارندگان خرد صندوق‌ها وارد بازار سرمایه‌ شده‌اند، افزود: در سال‌جاری ابزارهای متعددی را در بازار شاهد بودیم که برای نخستین‌بار تامین مالی کردند. به عنوان مثال، اوراق استثناء با رقم 160میلیارد تومان در کمتر از چند ساعت به فروش رسید. همچنین در هفته‌های گذشته شاهد تامین مالی 200میلیارد تومان از طریق اوراق نفت در کم‌تر از 20 روز معاملاتی بودیم.


پیش‌بینی رشد بازار اوراق بدهی


وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما برای چند سال آتی بازار بدهی این است که طی دو، سه سال آینده به میزان بازار سهام، بازار اوراق بدهی خواهیم داشت.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره بر عرضه 300 میلیارد تومان اوراق رهنی از سوی بانک مسکن اظهار کرد: اکنون دستورالعمل اوراق رهنی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ و مراحل تصویب آن در حال طی شدن است.


وی ادامه داد: بانک مسکن درصدد است تا 300 میلیارد تومان عرضه اوراق رهنی در بازار داشته باشد. البته در برنامه‌ها 10هزار میلیارد تومان عرضه اوراق رهنی ذکر شده است که در تلاشیم تا رشد بازار بدهی در کشور در کنار بازار سهام آثار زیان‌باری بر روی بازار نداشته باشد.


به گفته وی، مطالبات بانک مسکن در قالب فروش اوراق رهنی به نهاد واسط انجام می‌شود و سود آن به دارندگان اوراق تعلق خواهد گرفت.


فطانت اضافه کرد: معتقدیم آمدن اوراق رهنی در بازار سرمایه می‌تواند تحولی عظیم در تامین مالی باشد، همچنین این اوراق می‌تواند بازار مسکن را نیز برای خروج از رکود تحریک کنند.


وی با بیان اینکه اوراق رهنی در سال‌جاری بر روی تابلوی عرضه خواهد آمد، تاکید کرد: باید تمام کسانی که در ورود اوراق رهنی به بازار سرمایه نقش داشته‌اند برای عرضه آن نیز همکاری لازم را داشته باشند.


فطانت بیان کرد: ابزار صکوک و بازار رهنی باید در بورس و فرابورس به صورت توأم شکل گرفته و رشد یابند.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه امسال سخت‌ترین دوران تاریخی بورس سپری شد، گفت: در بطن‌ این امر تحریم‌ها بودند که خوشبختانه با اجرای برجام این ریسک از بازار سرمایه رفع شد.


فطانت عنوان کرد: سال گذشته متعهد شدیم که برخی از زمینه‌های ابهامات و ریسک‌های سیستماتیک بازار در کمیته تثبیت بازار برطرف شود که امروز شاهد بازگشایی نماد پتروشیمی‌ها، کیفی‌سازی، کاهش حقوق مالکانه و... هستیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته