دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1401 - 18:51
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

«سختِ شیرین» تکاپویی هنرمندانه در مسیر جهاد تبیین است

حجت‌الاسلام محمد قمی در آیین رونمایی از کتاب «سختِ شیرین» این اثر را تکاپویی هنرمندانه در مسیر جهاد تبیین دانست.
کد خبر : 663502
رونمایی از کتاب سخت شیرین

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، آیین رونمایی کتاب «سخت شیرین: روایت زندگی‌های پویای مادرانه» عصر امروز با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، راویان و مولفان کتاب و جمعی از بانوان فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.


این کتاب به همت مجموعه‌ای از نویسندگان با گردآوری مریم خادمی و عاطفه نادری، و تنظیم نهایی زهرا اردکانی در قالب مجموعه فرهنگی«نوبانو» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.


رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از این که رونمایی از این کتاب در ایام دهه کرامت رخ می‌دهد گفت: از منظر علمی و پژوهشی این اثر و تلاش‌هایی که در مجموعه «نوبانو» رخ می‌دهد اتفاق مبارکی است که نشان‌دهنده یک نگاه بلندمدت به مسیر حرکت تمدنی ایران اسلامی است. ما بدون پیش‌رفتن در تولید دانش انسانی و اجتماعی متناظر با حیات انسان نمی‌توانیم کارهای بزرگ و اثربخش بکنیم. روایتِ تکاپو و تلاش مومنانه برای درست زندگی کردن و تجمیع منطقی مطلوبیت‌های متعدد در زندگی بانوان، گام اول و حلقه اول پدید آوردن علوم انسانی اسلامی است. ما به یک دانش بومی که مسائلمان را حل می‌کند نیاز داریم.


یک خرده‌روایت موثر در جهاد تبیین


حجت‌الاسلام قمی اظهار کرد: فارغ از ارزش پژوهشی و علمی، باید بگویم ما در زمانه‌ای به سر می‌بریم که در آن رهبر معظم انقلاب از یک فریضه قطعی و فوری به اسم «جهاد تبیین» نام برده‌اند. من تدوین این کتاب را یک تکاپوی هنرمندانه در مسیر جهاد تبیین می‌دانم. کلان‌روایت امروز انقلاب در مواجهه با دشمنان زمانی بر جان و دل مردم می‌نشیند که به خرده‌روایت‌های دقیق و واقعی در میدان پیوند بخورد. خرده‌روایت‌ها در مسیر تبیین کلمه حق نقش مهمی دارند.


وی افزود: «سخت شیرین» خرده‌روایت‌هایی ارزنده از توصیف‌ موقف تمدنی ما است. این اثر، توصیف قابلیت‌های بانوان ما در جمع بستن مطلوبیت‌های متعدد حیات فردی، علمی، خانوادگی و اجتماعی است. آن هم به گونه‌ای که در سیره حضرت فاطمه (س) و حضرت معصومه (س) رقم خورده است.


«سختِ شیرین» تکاپویی هنرمندانه در مسیر جهاد تبیین است


رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: این که جمع نقش‌های اجتماعی و معنوی و علمی بانوان در یک سری خرده‌روایت‌ها جمع‌آوری شده جای تقدیر دارد. این همان پیشروی گام به گام است. اگر از «سخت شیرین» فرآوری‌های تصویری خوبی ساخته شود، در فرایند جهاد تبیین به خوبی دیده می‌شود. این اثر به واگویه‌های هنری متعدد نیاز دارد. ما در این کتاب روایت‌هایی از بانوان مکتبی را می‌بینیم که رسالت خانوادگی و اجتماعی و انقلابی را جدی گرفتند و در تجمیع این رسالت‌ها ظفرمند و کامیاب هستند.


پیش از صحبت‌های رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مریم خادمی گردآورنده کتاب «سخت شیرین» و مدیر مرکز نوآوری اجتماعی «نوبانو» توضیحات درباره این کتاب ارائه داد.


پرداختن به چگونگی به جای چیستی


خادمی عنوان کرد: ما در مجموعه «نوبانو» پس از چدین سال مطالعه مستمر درباره جایگاه زن در نظریه گفتمان انقلاب اسلامی و مسئله تجمیع نقش‌های مختلف زنان به این نتیجه رسیدیم که مسئله‌ ما دیگر «چیستی» نیست و باید به چگونگی بپردازیم. متأسفانه در این حوزه پژوهش‌های کاربردی نداریم و آثار موجود هم بیشتر به چیستی پرداخته‌اند.


«سختِ شیرین» تکاپویی هنرمندانه در مسیر جهاد تبیین است


وی گفت: اگر ما نتوانیم الگوهای کاربردی و ملموس درباره الگوی سوم زن ارائه کنیم، امکان دارد به صحت این نظریه خدشه وارد شود. سوال پرتکرار این است که الگوی تراز زنان در گفتمان انقلاب اسلامی چیست؟ ما با این ایده در کتاب «سخت شیرین» نوعی تکثر در سبک زندگی زن مسلمان برای رسیدن به این الگوی عملی را نشان دادیم. حرکت در تک‌مسیرها و کلیشه‌های مشخص خلاقیت را از بین می برد و عملیاتی‌کردن الگوی زن مسلمان به بن‌بست می‌رسد.


خادمی اظهار کرد: ما رویکرد پایین به بالا را دنبال می‌کنیم چرا که نگاه بالا به پایین و مبتنی بر تصویب قانون و سیاستگزاری نمی‌تواند را ه‌حل پایداری باشد. در کتاب سخت شیرین الگوهای میانه‌ای ارائه شده‌اند که فاصله کار و زندگی را کم می‌کنند. اعتقاد ما این است که تحقق این الگوها به نوآوری و یک قیام جمعی زنانه نیاز دارد.


لازم به یاد آوری است در کتاب « سخت شیرین» ۱۸ مادر به روایت ۱۸ برش از چالش‌های مادری کردن خود در تلاقی با مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی روز پرداخته‌اند. اگرچه روایت‌ها، کوتاه و در قالب خاطره‌نویسی به رشته تحریر درآمده‌اند اما فضای برخی از آن‌ها به داستان کوتاه نزدیک می‌شود و در لابه‌لای روایت، خواننده به تحلیلی از نسبت مادرانگی نویسندگان با مسائل جاری روز جامعه دست می‌یابد.


لحن و شیوه اغلب فصول کتاب از ارائه توصیه و راهکار به مادران اجتناب کرده و صرفاً دریافت و تحلیل نویسندگان از مادری کردن خود را در نسبت با دغدغه‌های شخصی برای نقش‌آفرینی به عنوان یک شهروند در جامعه، مستقل از نقش مادری‌شان روایت می‌کنند. این شبه‌داستان‌های کوتاه، هرچند بسیار شخصی و از زاویه متکلم وحده نوشته شده‌اند اما پیوستگی محتوایی در آن‌ها مشهود است و نویسندگان تلاش کرده‌اند تا ابعاد مختلف حضور اجتماعی از قبیل اشتغال و تحصیل و تفریح را در گوشه و کنار روایت‌های خود پوشش دهند و به این کتاب به عنوان یک کل واحد و منسجم، هویت ببخشند.


«سختِ شیرین» تکاپویی هنرمندانه در مسیر جهاد تبیین است


بنیان کتاب «سخت شیرین» بر چگونگی عبور از انزوای پس از مادر شدن و بازگشتن به صحنه اجتماعی برای مادران است. همان طور که در پیشگفتار این کتاب نیز می‌خوانیم: «کتاب سخت شیرین روایت تلاقی نقش مادری با رشد فردی و کنشگری اجتماعی است؛ روایتی از فراز و نشیب‌های این تلاقی و روایتی از سختی‌ها و شیرینی‌های این راه. این کتاب در یک کلمه روایت مقاومت است؛ مقاومت مادران در برابر رنج‌ها، نگرانی‌ها، تنهایی‌ها و شکست‌ها. مادرانی که به مادری خود افتخار می‌کنند و آن را موهبتی بی‌نظیر می‌دانند اما دریافته‌اند که خوب مادری کردن در گرو تنها مادری کردن نیست. مادرانی که دریافته‌اند مادری برای فرزندان‌شان از مسیر جامعه می‌گذرد پس برای جامعه نیز چون فرزندان‌شان مادری می‌کنند.»


این کتاب در ۲۹۲ صفحه با قیمت ۷۰ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.



انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته