دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1401 - 23:40
آنا گزارش می‌دهد؛

حکایت درآمدزایی از دل لعل و سنگ سخت/سنگ های تزئینی ترکیبی از صنعت،هنر و تجارت است

نمایشگاه سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه تهران از تاریخ هفدهم خردادماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به فعالیت کرده و تا بیست خردادماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.
کد خبر : 663493
نمایشگاه بین المللی سنگ‌های تزئینی

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نمایشگاه سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه تهران از تاریخ هفدهم خردادماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به فعالیت کرده و تا بیستم خرداد ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.


صنعت سنگ یکی از صنایع دوستدار محیط‌زیست و متناسب با اقلیم ایران است که با شناخت بهتر و نگاه متفاوت به ظرفیت‌های عظیم این صنعت از طرف مصرف‌کنندگان و طراحان، می‌توانیم شاهد خلق آثاری ماندگار باشیم. نمایشگاه سنگ تهران نقش خود را در معرفی بهتر صنعت سنگ ایران با بیش‌ از ۶ هزار کارخانه و ۱۲۰۰ معدن و تنوعی بی‌نظیر ایفا می‌کند.


نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه ایران تهران از سال ۷۲ با رویکرد توسعه صنعت سنگ در جهت صادرات آغاز به کار کرد.این نمایشگاه آمار بیش‌از ۱۲ هزار بازدیدکننده، متخصص داخلی و همچنین حضور متخصصین ۳۶ کشور خارجی را دارد.


از اهداف برگزاری این نمایشگاه می‌توان به افزایش حجم مبادلات بازرگانی خارجی، توسعه همکاری‌های اقتصادی درونی و بیرونی صنف و صنعت سنگ، ایجاد رقابت سالم داخلی و بین‌المللی، تبادل اطلاعات و دانش فنی در همه زمینه‌های صنعت سنگ، انتقال تکنولوژی، توسعه و گسترش ارتباطات بین‌المللی، خدمات نرم‌افزاری و فنی و مهندسی سنگ در داخل و تلاش برای صادرات آن، اطلاعات و آموزش عمومی بازدیدکنندگان اشاره کرد.


نبود نقدینگی و سرمایه در گردش در صنعت سنگ


هادی پورحاجی، کارشناسی ارشد اکتشاف معدن در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار آنا گفت: ۱۶ سال سابقه کار تخصصی در زمینه تولید، فرآوری و فروش داخلی و هم صادرات سنگ‌های تزئینی را دارم. در کارخانه ما سنگ‌ها را از چهار، پنج نقطه کشور همانند شهر قروه، آذرشهر تبریز، مشهد و کرمان تهیه می‌کنیم و سنگ‌های خام به شهرک صنعتی منتقل می‌شوند. آن‌جا فرآوری شده و بسته به نیاز مشتری در ابعاد تایل، اسلپ، اکسسوری و صنایع دستی ارائه می‌شوند. محصول شاخص ما سنگ مرمر اماکن متبرک مثل مساجد، حسینیه‌ها و... است. بعد از آن صنایع دستی همچون گلدان، شکلات‌خوری، آجیل‌خوری، سیب، انگور و گلابی و ظروف مختلف مرمری است. تا به حال به شهر مسکو روسیه، ارمنستان، دبی، لهستان و چند کشور دیگر صادرات داشته‌ایم اما در نمایشگاه خارجی حضور نداشتیم.


وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی ما نقدینگی و سرمایه در گردش است. در بحث تولید هیچ مشکلی نداریم، فروش داخلی و خارجی هم انجام می‌دهیم اما اصلی‌ترین مشکل ما سرمایه در گردش است که در امر تولید محدود می‌شویم. محصولات ما نمونه خارجی مطلقاً ندارد. اگر هم باشد ما از نظر قیمت و کیفیت قابلیت رقابت داریم. امیدوارم شعارهایی که در رفع موانع تولید می‌دهند محقق شود، مشکلات تأمین اجتماعی، مالیاتی و سرمایه در گردش اگر برطرف شود، در امر تولید و اشتغال‌زایی موفقیت بیشتری خواهیم داشت.


از نبود سرمایه در گردش تا اشتغال‌زایی با جشنواره‌های خارجی


امکان اشتغال‌زایی با شرکت در جشنواره‌های خارجی


در این نمایشگاه بین همه غرفه‌دارانی که سنگ‌های معدنی و ماشین آلات ارائه می‌دادند، غرفه‌هایی هم به چشم می‌خورد که وسایل تزئینی یا آشپزخانه سنگی خود را برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته بودند. اکسسوری‌هایی از جنس سنگ که چشم هر مخاطبی را به خود جذب می‌کرد.


علیرضا رازقندی، مدیر یکی از این غرفه ها در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، اظهار کرد: در شمس‌آباد فعالیت داریم، معدنی هم که روی آن کار می‌کنیم مربوط به منطقه نی‌ریز شیراز است. این سنگ‌ها قابلیت خاصی دارند؛ جذب‌ آن تقریباً صفر است. حتی روغن ماشین هم روی آن بریزد به خود چربی نمی‌گیرد و لکه‌پذیری ندارد، عبور نور دارد و جزء سنگ‌های طبیعی است.


وی افزود: مشتریات ما می‌توانند تمام سازنده‌ها باشند، کسانی که در صنعت مبلمان فعالیت دارند، کابینت‌کارها برای کابینت یا کانتر آشپزخانه استفاده خواهند برد. صنعت سنگ، چرخه بزرگی ندارد. این چرخه از معدن شروع می‌شود، حمل و نقل، فرآوری و تولید و فروش، در نهایت هم سنگ‌کار و نصب انجام می‌شود و محدود است.


رازقندی گفت: اگر دولت حمایت کند امکان شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و صادرات وجود دارد اما ظاهراً چنین حمایتی وجود ندارد. چند ماه آینده نمایشگاهی در دبی برگزار خواهد شد که با غرفه‌آرایی‌اش متری یک هزار دلار تمام می‌شود. یعنی اگر من بخواهم چنین غرفه‌ای را بگیرم بدون پذیرایی‌ فقط باید ۵۰ هزار دلار برای غرفه و غرفه‌آرایی پرداخت کنم.


این فعال حوزه سنگ های ساختمانی و تزیینی در ادامه عنوان کرد: اشتغال‌زایی در صورتی پیش می‌آید که ما بتوانیم در نمایشگاه‌های بیرون از کشور شرکت کنیم و فروش بالا برود.بتوانیم خام‌فروشی نکنیم و ارزش افزوده را به صورت اسلپ یا تایل بیرون بدهیم.


وی افزود:این امکان زمانی به وجود می‌آید که بتوانیم در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کنیم. کشور ترکیه به صادرکننده‌ها و کسانی که در صنعت سنگ شاغل هستند تا ۸۰ درصد هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور را می‌دهد. به همین خاطر آن‌ها در همه جای دنیا همیشه فعال هستند. وقتی این اتفاق در کشور ما هم بیفتد یک چرخه بزرگ به وجود می‌آید ولی در حال حاضر این چرخه محدود به همین معدن است، حمل، تولید و فروش داخلی، یعنی هیچ ارزی وارد نمی‌شود.


از نبود سرمایه در گردش تا اشتغال‌زایی با جشنواره‌های خارجی


در این نمایشگاه متخصصینی با حرفه‌های دیگر که البته به صنعت سنگ مربوط می‌شود هم شرکت کردند، از جمله آن می‌توان به غرفه‌ای اشاره کرد که در آن محلول ضد لک سنگ‌های طبیعی ارائه می‌شد. محلولی که غرفه‌داران آن مدعی هستند که اولین و تنها عایق ۱۰۰ درصد ضد لک برای اسیدها، چربی‌ها و مایعات رنگی در صنعت سنگ ایران و جهان محسوب می‌شود. غرفه‌داران برای مخاطبان محلول را به صورت عملی بر روی سنگ امتحان کرده تا صحت گفته خود را اثبات کنند.


از نبود سرمایه در گردش تا اشتغال‌زایی با جشنواره‌های خارجی


لازم به یادآوری است؛ نمایشگاه سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه تهران از تاریخ هفدهم خردادماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به فعالیت کرده و تا بیستم خرداد ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.


انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب