دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1394 - 13:10
قائم مقام مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان:

سالانه 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند/ کمتر از یک‌پنجم بیماران مرگ مغزی اهداکننده عضو هستند

قائم مقام مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه سالانه بین پنج تا هشت هزار نفر براثر حوادث رانندگی و سقوط از ارتفاع دچار مرگ مغزی می‌شوند و 50 درصد آنان قابلیت اهدا عضو دارند اما کمتر از یک پنجم این تعداد اعضا خود را به نیازمندان به عضو اهدا می‌کنند.
کد خبر : 66331

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، امید قبادی، قائم مقام مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در نشست خبری انجمن اهدای عضو ایرانیان اهدای عضو از افراد مرگ مغزی را پدیده مقدسی دانست که ابعاد مختلف پزشکی، اجتماعی، مذهبی و حتی اقتصادی در آن نقش دارند که کمتر پدیده‌ای را می‌توان با آن مقایسه کرد. بدون رضایت خانواده، اهدای عضو افراد مرگ مغزی امکان‌پذیر نیست و حتی باعث اثر بد بر خانواده و بالطبع جامعه می‌شود‌ و ضرورت ارتقای فرهنگ و آگاهی جامعه در زمینه اهدای عضو از افراد مرگ مغزی بسیار مهم است.


وی افزود: براساس آمار یکی از مراکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی تهران مشخص شده که 85درصد افراد مرگ مغزی از افراد کم‌درآمد جامعه بوده‌اند. به طوری که بروز حادثه منجر به مرگ مغزی می‌تواند باعث از بین رفتن یکی از سرپرست‌های خانواده یا ایجاد صدمه روحی به خانواده می‌شود که در نهایت فقر بیشتر خانواده را به همراه دارد.


سالانه 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند


قبادی یادآوری شد: هدف از ارتقای فرهنگ اهدای عضو از افراد مرگ مغزی، کمک به خانواده‌های اهدا‌کننده عضو نیازمند، ارتقای آموزش و پژوهش در زمینه فراهم‌آوری اعضای پیوندی، کمک به تشکیل سیستم منسجم اهدای عضو و پیوند اعضا در کشور است.


قائم مقام مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان یادآور شد: سالانه 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا وجود دارند که روزانه بین 7 تا 10 نفر از آنان به دلیل نرسیدن عضو موردنیاز جان خود را از دست می‌دهند. همچنین 90درصد نیازمندی به عضو پیوندی به صورت ارادی بوده و فرد به صورت مادرزادی دچار نقص و کمبود عضو است.


قبادی ادامه داد: سالانه پنج تا هشت هزار نفر از جمعیت کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که 50درصد آنان قابلیت اهدای عضو دارند. علت اصلی بروز مرگ مغزی در ایران حوادث رانندگی و سقوط از ارتفاع است، در حالی که در کشورهای اروپایی آمار مرگ مغزی بسیار پایین است زیرا قوانین و مقررات رانندگی سختگیرانه‌تر اعمال می‌شود. همچنین آمار مرگ مغزی در تصادفات در هندوستان چهار برابر ایران است، اما فرهنگ اهدای عضو در این کشور نهادینه نشده است و حتی کشور ژاپن نیز تا دو سال پیش از نظر اعتقادی، فرهنگی و مذهبی با موضوع اهدای عضو کاملا مخالف بودند، اما خوشبختانه در ایران با چنین رویکردی مواجه نبودیم.


کمتر از یک‌پنجم بیماران مرگ مغزی اهداکننده عضو هستند


وی افزود: از بین 2500 تا 4000 نفر مرگ مغزی که قابلیت اهدای عضو دارند، کمتر از یک‌پنجم آنان اهداکننده اعضا هستند.


قائم مقام مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان به عناصر مهم در اهدای عضو اشاره کرد و گفت: در ایران برای اهدای عضو 10 شاخه دخیل هستند، به طوری که پزشکان، رسانه‌ها، خیرین، رهبران دینی، نام‌آوران و دولت باید با یکدیگر همکاری کنند تا یک نفر اهدای عضو کند.


وی یادآور شد: هر فرد مرگ مغزی می‌تواند اعضای خود را به صورت بالقوه به هشت نفر اهدا کند و خانواده افراد مرگ مغزی می‌توانند بین به خاک سپردن اعضای قابل اهدای عزیز خود و زندگی‌بخشی به هشت نیازمند عضو، یکی را انتخاب کنند.


قبادی ادامه داد: در سال 84 اهدای عضو در ایران پنج درصد بود در حالی که پس از گذشت 10 سال امروز میانگین رضایت خانواده‌های افراد مرگ مغزی برای اهدای عضو به 70درصد رسیده است.


وی از برگزاری جشنواره کشوری هنرهای تجسمی «نفس» در سال آینده در خانه هنرمندان خبر داد که از سال آینده نیز این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.


اعضا و بافت‌های قابل اهدا


قائم مقام مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: اعضای قابل اهدا شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده‌ و کلیه‌ها است. علاوه بر این اعضا، برخی از بافت‌های بدن نیز قابل پیوند هستند. با اهدای قرنیه می‌توان بینایی را به فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده بازگرداند، همچنین تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسیب‌دیده مربوطه می‌شود. پیوند استخوان می‌تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود. دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه‌ای و بزرگسالان با دریچه آسیب‌دیده به کار می‌رود. پیوند پوست نجات‌بخش بیماران با سوختگی شدید است. پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان‌های خون است. برخلاف عضو، بافت می‌تواند تا 24 و یا حتی تا 48 ساعت بعد از مرگ فرد، اهدا شود و حتی می‌توان آن را برای مدت‌های طولانی ذخیره کرد. هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ارگان‌های حیاتی خود جان یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای بافت و نسوج خود یک تا 53 نفر را از معلولیت رهایی بخشد.


اولویت دریافت اعضا و بافت‌های پیوندی


قبادی یادآور شد: لیست انتظار بیماران نیازمند در مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم و به‌روز می‌شود و در زمان اهدا، تخصیص اعضا فقط توسط این مرکز صورت خواهد گرفت.


وی گفت: افزون بر سازگاری خونی و بافتی بیمار، وخامت شرایط بالینی و طول مدت انتظار در لیست پیوند و فاصله مکانی شخص از واحد پیوند نیز در اولویت‌بندی و انتخاب گیرنده عضو پیوندی نقش دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته