دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1401 - 12:55
در برنامه «اینسایت» پرس‌تی‌وی بررسی شد؛

اقدامات قهری آمریکا علیه حقوق بشر در ایران/ تحریم‌های غرب علیه ایران به زیان کیست؟

برنامه اینسایت شبکه پرس‌تی‌وی در جدیدترین تحلیل خود، به بررسی سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران و آثار آن پرداخت.
کد خبر : 663278
اینسایت

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، برنامه تحلیلی «اینسایت» که در شبکه پرس‌تی‌وی تهیه می‌شود به گفتگو با گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره بررسی اقدامات قهری و یک‌جانبه تمرکز داشت. النا دوهان در اردیبهشت امسال به مدت ۱۱ روز به کشورمان سفر کرد تا بتواند تأثیر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و کانادا علیه ایران بر نقض حقوق بشر، حقوق شهروندی و آسیب به زندگی انسانی را بررسی کرده و در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند.


اهمیت این سفر و گزارشی که تهیه خواهد کرد در این نکته است که آمریکا برای تحریم دیگر ملت‌ها بهانه‌هایی مانند حمایت از حقوق بشر و جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای را مطرح می‌کند حال باید دید این تحریم‌ها در حقیقت چه تأثیری در حقوق بشر گذاشته است؟


پروفسور دوهان پیش‌تر نیز در سال ۲۰۲۰ خواستار لغو یا تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، یمن، سوریه، ونزوئلا و کوبا شده بود. وی در گفتگو با دکتر سام ترابی مجری – کارشناس برنامه «اینسایت» درباره تأثیر تحریم‌های غرب گفت: «تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، عامل نقض حقوق بشر است و برای مثال شرکت‌های دارویی نمی‌توانند نقل و انتقالات مالی را در سامانه‌های بانکی جهان انجام دهند و خود این امر موجب تحریم ثانویه می‌شود، که تحریم ثانویه به اثری اشاره دارد که تحریم اولیه عامل آن بوده است و گاه به‌مراتب بدتر است.»


تحریم ایران، مجازات افغانستان


وی در توصیف نظرش درباره آنچه ملت‌هایی مانند ایران بر اثر تحریم تحمل می‌کنند و مصداق بارز نقض حقوق بشر است تأکید کرد: «در تحریم‌های آمریکا و کانادا علیه ایران شرکت‌های دارویی تحریم نشده‌اند اما وقتی تحریم بانکی اعمال‌شده طبعاً شرکت‌های دارویی نمی‌توانند از بازار جهانی خرید کنند چراکه امکان انتقال پول و خرید دارو نیست درنتیجه مردم کشورهای تحریم شده مانند ایران برای درمان بیماری‌ها دچار چالش‌های جدی شده‌اند که نمونه بارز آن بیماران پروانه‌ای «EB» هستند همچنین بیمارانی که با نقص در فاکتورهای خونی دست‌به‌گریبان هستند.»


این گزارشگر ویژه و استاد دانشگاه ادامه داد: «همین وضعیت برای ارتباطات دانشگاهی، خرید قطعات و مواد اولیه صنعتی و استمرار چرخه تولید در ایران هم دیده می‌شود و تأثیر آن بر افزایش فقر و مشکلات فزاینده اقتصادی قابل‌مشاهده است. همچنین این تحریم مانع از ارسال مستمر کمک‌های بشردوستانه سازمان‌های بین‌المللی برای پناهندگان افغانی شده است.»


پروفسور دوهان با تصریح این نکته که گزارشگری مستقل است و گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌دهد اظهار داشت: «این تحقیق را به‌عنوان یک استاد دانشگاه و به دعوت سازمان ملل انجام می‌دهدم اما کارمند این سازمان نیستم.»




بیشتر بخوانید:


واکاوی اهمیت آلبانی برای آمریکا/ چرا واشنگتن منافقین را به آلبانی برد؟


هندوستان در محیط ژئواستراتژیکِ متغیر جهانی


پرس‌تی‌وی و درک عمیق از سرزمین‌های اشغالی


واکاوی احتمال کاهش اثرگذاری دلار بر تجارت بین‌المللی در «اینسایت» پرس‌تی‌وی




وی با تأکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا نقض آشکار حقوق بشر در ایران است گفت: به علت تحریم‌ها، ۱۰۰ میلیارد تا ۱۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کشورهای دیگر بلوکه یا مسدود شده است و در این شرایط امکان رسیدگی دولت به نیازهای مردم سخت شده است.


تحریم ایران غیرقانونی است


گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل با بیان اینکه بیشتر تحریم‌های آمریکا و کانادا علیه ایران به لحاظ حقوق بین‌الملل غیرقانونی است تأکید کرد: نخست اینکه جلوگیری از داشتن حساب بانکی برای دیپلمات‌های ایران در خارج کشور نقض کنوانسیون ژنو است و دوم آنکه شرکت‌های دیگر کشورها ازجمله اروپایی‌ها همکاری‌های اقتصادی و صنعتی خود را با ایران متوقف کردند چراکه بیم آن وجود دارد که سایر فعالیت‌های آن‌ها در کشورهای دیگر دچار مشکل شود و متضرر شوند و این مسائل در اوج دوران همه‌گیری کرونا موجب شد که امکانات درمانی و دارویی مانند واکسن و تجهیزات پزشکی به ایران دچار چالش جدی شود و طبعاً به مردم ایران خسارت جانی وارد شد.


خانم دوهان نتیجه‌گیری کرد: این اقدامات و اثرات ادامه‌داری که بر آن مترتب می‌شود مصداق بارز نقض حقوق بشر است که باید هر چه سریع‌تر به آن پایان داده شود.


اهمیت مصاحبه پرس‌تی‌وی با خانم پرفسور دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در قالب برنامه «اینسایت» به این خاطر است که مخاطبان جهانی بتوانند از ماهیت واقعی اهداف آمریکا و متحدانش مانند کانادا در تحریم ایران که همانا آسیب زدن به مردم ایران و سخت کردن زندگی آگاه شوند.


این در حالی است که آمریکا با استفاده از رسانه‌های جریان اصلی خود تلاش کرده افکار عمومی را بفریبد و تحریم کشورهایی مانند ایران، یمن و سوریه را ابزاری در راستای جلوگیری این دولت‌ها از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و یا حتی اقدامی برای تحقق حقوق بشر در این کشورها عنوان کند.


رسانه‌ای کردن نتایج تحقیقات علمی پژوهشگران معتبری چون پرفسور النا دوهان می‌تواند نشان دهد که اهداف و ماهیت این تحریم‌ها چیست و چقدر با آنچه مقامات ایالات‌متحده بیان می‌کنند تفاوت دارد.


انتهای پیام/۴۱۰۶/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته