دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1401 - 14:27
ماهینی تأکید کرد؛

ضرورت جذاب‌سازی مباحث آموزشی و درسی با رویدادهای به‌روز

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بر ضرورت جذاب‌سازی مباحث آموزشی با رویدادهای به‌روز و مورد پسند نسل جوان تأکید کرد.
کد خبر : 663263
انسیه ماهینی

انسیه ماهینی در حاشیه جشنواره المان‌سازی توسط دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با تأکید بر ضرورت جذاب‌سازی مباحث آموزشی با رویدادهای به‌روز و مورد پسند نسل جوان اظهار کرد: راهبردهای مختلفی برای برای جذابیت و گیرایی کلاس درس و انتقال مفاهیم وجود دارد که فعالیت عملی و به‌نوعی بازی و کاردستی شیوه‌ای مفرح و کاربردی برای این مهم است.


وی افزود: کلاس‌های درس در دسته‌بندی کلی یا شاداب، جذاب و مخاطب گستر و یا کسل‌کننده، خمود و مخاطب گریز هستند در واقع کلاس درسی که در آن به مؤلفه‌های جذابیت توجهی نشان داده نمی‌شود با گذشت زمان ممکن است کم‌کم گسست ارتباط بین ارائه‌کننده و مخاطب را به همراه داشته باشد و نتایج آموزش را بی اثر سازد. در سال جاری در دروسی که پایه‌ تئوری داشتند با کمک دانشجویان اقدام به ساخت المان با محور نماز، خانواده به سبک اسلامی و مهدویت و انتظار با نمادهای بومی محلی کردیم که علاوه بر رضایت دانشجویان کلاس، مورد استقبال دیگر دانشجویان و استادان قرار گرفت.


رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با تأکید بر تعمیق زیرساخت‌های معرفتی در همه حوزه‌های آموزشی و فرهنگی گفت: المان‌ها و تابلوها نقش بسیار مهمی در فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم فرهنگی در جامعه دارند. باید از این ظرفیت در حوزه‌های دینی بهره بیشتری برده شود. می‌توان از المان‌ها و تابلوهای هنری شکیل مزین به عبارات و کلمات نماز، خانواده اسلامی و ... بیشتر استفاده کرد تا چشم و ضمیر ناخودآگاه بیننده با آن انس بگیرد. بی شک تلفیق هنر و خلق المان‌های برجسته، نظرگاه‌های دل‌چسبی را ایجاد می‌کند.


ماهینی عنوان کرد: امروزه بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند ترویج شعائر اسلامی هستیم. توجه به ارزش‌های دینی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه سیما و منظر از اهمیت بسیار بالایی برخودرار است. هویت با رسوم، فرهنگ، زبان، تاریخ، اعتقادات، دین و مردم رابطه مستقیم دارد. نخستین نشانه هویتی در نظر هر فرد بیننده ایجاد می‌شود پس در صورت وجود المانی که بتواند پیشینه نیاکان و افتخارات را بنمایاند و هم از لحاظ زیبایی‌شناسی و نیز درک مردم جایگاه قابل قبولی داشته باشد، می‌تواند بیانگر مفاهیمی از هنر و فرهنگ باشد که تصویر کالبدش در ذهن می‌ماند.


وی استفاده از نمادها و نشانه‌های دیداری را راه حلی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و هویتی برشمرد.

دانلود فایل


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته