دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رضا غلامی‌مطلق در گفت‌وگو با آنا:

سوژه‌ اجتماعی دغدغه همیشگی من در مستندسازی است

مستندساز اجتماعی معتقد است که ساخت مستندی که واقعیت‌های جامعه و مردم را نشان می‌دهد، چالش‌های بسیاری را به همراه دارد.
کد خبر : 663145
غلامی مطلق

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، رضا غلامی‌مطلق مستندساز اهل استان خراسان شمالی کارگردانی فیلم‌هایی همچون «یعقوب فرزند جرگلان»، «مردها برابرترند»، «بخشی» و «قارشلق»، «یاشماق» را در کارنامه دارد و در جشنواره‌های مختلف استانی، ملی و بین‌المللی در حوزه سینمای مستند نیز حاضر بوده است. مستند نیمه‌بلند «یاشماق» از آخرین ساخته های اوست که سال گذشته در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» به نمایش در آمد.


غلامی‌مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا درباره آخرین فعالیت‌های خود گفت: مستند «یاشماق» آخرین کاری بود که انجام داده‌ام. این مستند روایت زندگی سه دختر ترکمنی را به تصویر می‌کشد که با مشکلات و محدودیت‌هایی در زندگی مواجه هستند که در آن به رسم «قارشلق» نیز اشاره شده است؛ در این رسم دو خانواده، دو دختر و پسر خود را به عقد هم در می‌آورند. اگر یکی از مردان این دو زوج همسرش را طلاق دهد مرد دیگر هم چاره ای جز طلاق همسرش که در واقع خواهر آن مرد است، ندارد. در این مستند که ماجرای آن در منطقه ترکمن‌نشین «راز و جرگلان» در خراسان شمالی می‌گذرد «صاحب‌جمال» شخصیت اصلی فیلم طبق رسم «قارشلق» با مردی ازدواج می‌کند که در نهایت به طلاق منجر شده و فرزندش را به زور از او جدا می‌کنند. این مستند در جشنواره سینماحقیقت هم اکران شد، بعد از آن هم پخش بین‌الملل آن را شروع کردیم ولی هنوز در جشنواره‌ای پذیرفته‌نشده و منتظریم که نتیجه مشخص شود. در حال حاضر هم مشغول ساخت مستندی به‌نام «لاو» هستم که در زبان کردی به معنای پسر است و ۸۰ درصد مراحل تولید آن نیز انجام‌ شده است.


مستندسازی را کنار نمی‌گذارم


وی در ادامه افزود: من در ساخت مستند اجتماعی هدف خاصی را دنبال نمی‌کنم، هدف من فقط دیده شدن مسائل و دغدغه‌های اجتماعی جامعه است. اینکه با بازگو شدن این دغدغه‌ها آیا قرار است مشکلاتی حل بشود یا نه را نمی‌دانم، من به این موارد فکر نمی‌کنم. مستندسازی را نمی‌شود با معیار خاصی سنجید. برای من بزرگ‌ترین هدف این است که اثری که تولید می‌کنم نقش خودش را برای مخاطب ایفا کند یعنی مخاطب را جذب خود کند.


تهیه‌کننده مستند نیمه بلند «یاشماق» در پاسخ به این پرسش که آیا تمایلی برای ساختن فیلم داستانی به‌صورت حرفه‌ای را دارد، بیان کرد: ساخت فیلم داستانی خیلی وقت است که ذهن من را به خود درگیر کرده و همیشه توی این فکر بودم که اگر روزی شرایط آن مهیا شود به این سمت نیز بروم، اما به این معنی نیست که دیگر مستندسازی را کنار بگذارم، بالاخره کار داستانی با ساخت مستند متفاوت است، مشخص نیست که فیلم داستانی هم بسازم یا نه، این را زمان تعیین می‌کند.


سوژه‌ اجتماعی دغدغه همیشگی من در مستندسازی است




بیشتر بخوانید:





سوژه‌های اجتماعی دغدغه همیشگی من است


غلامی‌مطلق درباره بزرگترین چالشی که در زمینه مستندسازی با آن مواجه می‌شود، اظهار کرد: من همیشه به‌دنبال سوژه‌های اجتماعی هستم، این مقوله دغدغه همیشگی من است. در کل مستندسازی را به‌خاطر این دوست دارم که می‌توانم با سوژه‌های مردمی همراه شوم، با جامعه ارتباط بگیرم و از نزدیک مشکلات و درگیری‌هایشان را ببینم.


وی عنوان کرد: ساخت مستند اجتماعی به‌خاطر اینکه واقعیت‌های جامعه و مردم را نشان می‌دهد، چالش‌هایی را هم به همراه دارد، از طرفی ممکن است افرادی که  جلوی دوربین می‌آیند در حین کار عقب بکشند و دیگر همکاری نکنند یا حتی وقتی مستند ساخته می‌شود و موقع اکران، افرادی که با آدم‌های مستند در ارتباط هستند نسبت‌به آن جبهه می‌گیرند، این همیشه برای من در زمینه مستند اجتماعی چالش بزرگی بوده است. اخیراً در ساخت مستند تا جایی پیش رفتیم که متاسفانه خانواده طرف مخالفت کردند. پس از ساخته شدن مستندهای اجتماعی خصوصاً مستندهایی که مشکلات جوامع، سنت‌ها و فرهنگ‌ها را نشان می‌دهد موقع اکران هم بازخوردهایی خواهد داشت. همیشه جهت‌گیری‌هایی در مقابل مستندهای اجتماعی که با انتقاد همراه هستند، وجود دارد.


این مستندساز با اشاره به اینکه در جشنواره‌های معتبر مستندها نیز در عرصه رقابت شرکت داده می‌شوند، خاطرنشان کرد: امیدوارم که سینمای مستند همانند سینمای داستانی جایگاه خودش را در کشور پیدا کند. برای ساخت مستند زحمت بسیاری صرف می‌شود، اگر مستندها دیده شوند، مخاطب خود را پیدا خواهند کرد چراکه معتقدم جذابیت‌ مستند حتی می‌تواند از فیلم‌های داستانی هم بیشتر باشد و می‌تواند پابه‌پای آن رقابت کند.


انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب