دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1401 - 16:51

مکزیک در همبستگی با ونزوئلا و کوبا «نشست سران قاره آمریکا» را تحریم کرد

تصمیم به عدم دعوت از کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه برای «نشست سران قاره آمریکا» توسط آمریکا، رئیس جمهور مکزیک را نیز به صرفنظر کردن از شرکت در این نشست مهم سوق داد.
کد خبر : 663132
نشست سران قاره آمریکا

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا،همزمان با آغاز «نشست سران قاره آمریکا» در شهر لس‌آنجلس آمریکا، مکزیک تهدید خود را عملی کرد. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک از حضور در این اجلاس انصراف داد. تصمیم وی در اعتراض به عدم دعوت آمریکا از سران برخی کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه اتخاذ شده است.


قرار است در این نشست که از ۶ ژوئن در لس‌آنجلس آغاز شده و تا ۱۰ ژوئن ادامه خواهد داشت به دغدغه های اقتصادی منطقه و در راس آن ها مسائل مهاجرتی پرداخته شود.


جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا هم با امید به ترمیم روابط با کشورهای حوزه آمریکای لاتین در نظر دارد در این نشست سخنرانی کند.


اما تصمیم به عدم دعوت از کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه بدلایل نگرانی از وضعیت حقوق بشری در این کشورها، رئیس جمهور مکزیک همسایه جنوبی آمریکا را نیز به صرفنظر کردن از شرکت در این نشست مهم سوق داد.


این درحالیست که طبق برنامه از پیش تعیین شده آندرس مانوئل لوپز اوبرادور ماه آینده میلادی در واشنگتن با جوبایدن، همتای آمریکای‌اش دیدار خواهد کرد. قرار است مکزیک در سطح وزیر خارجه در این نشست شرکت کند.


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه واشنگتن موضع مکزیک را درک می‌کند تصریح کرد یکی از فاکتورهای کلیدی در این نشست برخورداری از عنصر «حکمرانی دموکراتیک» است و کشورهایی که دعوت نشده اند فاقد چنین عنصری هستند. رئیس جمهور مکزیک پیش‌تر گفته بود این نمی تواند یک نشست مربوط به کل قاره آمریکا باشد اگر همه کشورهای این قاره به آن دعوت نشده باشند.


همزمان با این نشست در لس آنجلس چندین هزار مهاجر آمریکای لاتین عمدتا از ونزوئلا راهپیمایی خود را از خاک مکزیک به سمت مرز آمریکا آغاز کرده اند. فعالان امور مهاجرت می‌گویند این بزرگترین کاروان مهاجران در سال‌های اخیر است. شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند دست‌کم ۶ هزار نفر شهر مرزی تاپاچولا را به مقصد ایالات متحده ترک کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته