دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1401 - 15:54
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

کتاب‌خوانی راهکاری برای بهبود مهارت خواندن

مدیر دبستان پسرانه سمای سقز و رتبه دوم جشنواره تجارب برتر کردستان گفت: کتاب‌خوانی به‌عنوان یکی از راهکارهای پیشنهادی برای افزایش بهبود خواندن به‌ویژه در سطح درک متن از سوی متخصصان حوزه زبان‌آموزی پیشنهاد می‌شود.
کد خبر : 663104
وریا نوروزی

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از سقز، طرح وریا نوروزی مدیر دبستان پسرانه سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز با نام «داستان‌گویی به مناسبت شب یلدا و در راستای طرح خوانا» بعد از کسب رتبه نخست میان مدیران شهرستان سقز به مرحله استانی راه یافت و در نهایت در مرحله استانی با کسب عنوان رتبه دوم در جشنواره تجارب برتر مدیران ابتدایی استان کردستان به‌عنوان یکی از تجارب برتر و ابتکارات مدیران دوره ابتدایی استان کردستان برگزیده شد.


وریا نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در سقز در این باره اظهار کرد: در طرح ابتکاری که با هدف بهبود مهارت‌های زندگی و تقویت مهارت خوان‌داری(قدرت خواندن) به مناسبت یلدا برگزار شد، دانش‌آموزان با استفاده از داستان‌های فولکلور با همراهی خانواده‌ها و با راهنمایی معلمان کلاسی داستان‌نویسی و داستان‌گویی را تمرین کرده و فضایی متنوع و شاد را در مدرسه تجربه کردند.


وی با تأکید بر این مهم که خواندن از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودکان در دوره ابتدایی، آن را می‌آموزند و اساس یادگیری‌های آنان در دوران تحصیل را شکل می‌دهد، افزود: کتاب‌خوانی به‌عنوان یکی از راهکارهای پیشنهادی برای بهبود مهارت خواندن به‌ویژه در سطح درک متن از سوی متخصصان حوزه زبان‌آموزی پیشنهاد می‌شود.


مدیر سمای سقز گفت: اعتقاد نداشتن به نقش کتاب در زندگی و تأثیر آن بر مهارت‌های خوان‌داری دانش‌آموزان موجب به حاشیه رفتن کتابخوانی شده؛ بنابراین و با در نظر گرفتن عملکرد دانش‌آموزان مدرسه در مهارت‌های زبانی و با پیشنهاد مدیر مدرسه و تصویب شورای مدرسه با توجه به اینکه دبستان نیز جزء مدارس مجری طرح خوانا بود، جلسه‌ای با دستور بهبود و تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان و همسو با طرح خوانا تشکیل شد. خوانا طرحی بود که از سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سعی داشت با تلفیق مهارت‌های زندگی با مهارت‌های زبان‌آموزی (گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) در راستای تقویت مهارت‌های زبانی گامی روبه‌جلو در دوره ابتدایی باشد.


نوروزی اضافه کرد: پس از طرح در شورای آموزشی مدرسه برنامه‌ای در راستای دستیابی به اهدافی مانند تقویت و بهبود مهارت صحبت کردن در دانش‌آموزان، تقویت و بهبود مهارت روخوانی(دانش‌آموزان پایه دوم و سوم)، تقویت و بهبود روخوانی و درک متن (دانش‌آموزان دوره دوم)، آشنایی دانش‌آموزان با ادبیات محلی، آشنایی دانش‌آموزان با رسم و رسوم شب یلدا و کسب تجربه دانش‌آموزان از یادگیری به‌عنوان فرآیندی لذت‌بخش و پس از اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان و والدین در شب یلدا برگزار شده و در نهایت از نفرات برتر با اهدای لوح یادبود و هدایایی سپاس تجلیل شد.


وی در راستای افزایش علاقه دانش‌آموزان به کتاب و کتاب‌خوانی پیشنهاد کرد که مواردی مانند توجه به فرهنگ‌های محلی و بومی، در نظر گرفتن جامعه چندفرهنگی در ایران، ارائه برنامه‌های زبان‌آموزی در قالب طرح‌های متفاوت با آموزش سنتی، درگیر کردن خانواده‌ها ازلحاظ معرفتی و نگرشی با اهمیت کتاب، مطالعه و اتخاذ تدابیری برای بهبود و افزایش همراهی خانواده‌ها با مدرسه و دانش‌آموز به‌عنوان نیمه فرآیند آموزشی در برنامه‌های مدارس در نظر گرفته شود.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب