دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1401 - 14:35

پراید ۱۳۱ نسبت به دیگر مدل‌های پراید چه مزیتی دارد

به نقل از وبسیات خبری بهارنیوز، پراید ۱۳۱، یکی از انواع پراید است که به دلیل قیمت ارزان و مصرف پایین، بسیاری از افراد به دنبال خرید آن هستند. صفحه خرید پراید ۱۳۱ همراه مکانیک یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو در کشور به ما می‌گوید که بازار خرید و فروش پراید ۱۳۱ نسبت به دیگر انواع پراید، داغ‌تر است.
کد خبر : 663091
رپرتاژ

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از وبسیات خبری بهارنیوز، پراید ۱۳۱، یکی از انواع پراید است که به دلیل قیمت ارزان و مصرف پایین، بسیاری از افراد به دنبال خرید آن هستند. صفحه خرید پراید ۱۳۱ همراه مکانیک یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو در کشور به ما می‌گوید که بازار خرید و فروش پراید ۱۳۱ نسبت به دیگر انواع پراید، داغ‌تر است.
در این مقاله، پراید ۱۳۱ را معرفی کرده و سپس به مقایسه آن با سایر انواع پراید می‌پردازیم. درصورتی‌که قصد خرید ماشین را دارید، این مقاله می‌تواند شما را با ارزان‌ترین خودروی ایرانی آشنا کند.


پراید ۱۳۱ مدل سدان کوچک پراید است که از اوایل دهه ۸۰ در بازار ایران حضور دارد. این خودرو، شبیه‌ترین مدل حال حاضر پراید به مدل‌های قدیمی کره‌ای پراید است که در دهه هفتاد در ایران حضور داشتند. با خرید پراید ۱۳۱ سوار بر خودرویی با موتور M13 خواهید شد. این موتور، توان تولید ۷۱ اسب بخار نیرو و نیز ۱۰۸ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. موتور M13، چهار سیلندر و هشت سوپاپ و ۱.۳ لیتر حجم دارد.
پراید ۱۳۱ یک گیربکس دستی پنج‌دنده‌ای دارد. این گیربکس با همکاری با موتور M13 شتاب ۱۴٫۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را برای این خودرو به ارمغان آورده است. لازم به ذکر است که این ویژگی‌ها تنها برای تیپ‌های SE و TL با مدل‌های ۱۳۹۲ به بالا صادق هستند. بقیه تیپ‌های این خودرو، یعنی SX، EX و SL و مدل‌های پایین‌تر SE و TL عملکرد موتور، سرعت و شتاب ضعیف‌تری دارند. مصرف سوخت پراید ۱۳۱، ۶٫۴ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی است.

طراحی بدنه
بدنه پراید ۱۳۱ بر پلتفرم X100 بناشده و همان‌طور که گفته شد، بیشترین شباهت را به پرایدهای مدل صبا در دهه هفتاد دارد. بااین‌حال، شکل چراغ‌های جلو و عقب، مه‌شکن‌ها و جای چراغ‌های راهنما کمی متفاوت است. در داخل خودرو نیز با خطوط منحنی مواجه هستیم. این خودرو، ظرفیت پنج نفر سرنشین را داشته و صندلی‌های آن نسبت به سال‌های گذشته، کمی راحت‌تر شده‌اند.

آپشن‌ها
به‌طورکلی با خرید ماشین از سایپا در نسخه‌های اقتصادی، نمی‌توانید انتظار آپشن چندانی داشته باشید. این امر در مورد پراید ۱۳۱ نیز صدق می‌کند. آپشن‌های پراید در نسخه فول عبارت‌اند از:
• کیسه هوا
• فرمان هیدرولیک
• ترمز ABS
• ترمز جلو دیسکی
البته باید گفت که همه این آپشن‌ها در همه تیپ‌های این خودرو دیده نمی‌شوند. خودروی پراید ۱۳۱ SL کم‌آپشن‌ترین و تیپ SE پرآپشن‌ترین خودروی پراید ۱۳۱ است.



پراید ۱۳۱ نسبت به دیگر مدل‌های پراید چه مزیتی دارد


مقایسه انواع پراید با پراید ‍۱۳۱،یک تیر و چهارنشان سایپا
پیش از خرید ماشین پراید باید آن را با هم‌خانواده‌هایش مقایسه کنید. پراید ۱۳۱ چهار هم‌خانواده دیگر دارد که تقریبا از همه آن‌ها ارزان‌تر است. در جدول زیر، قیمت این پنج مدل را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.






























خودرو قیمت (میلیون تومان) مدل
پراید ۱۳۱ تیپ SE ۱۸۲ ۱۳۹۹
پراید ۱۱۱ ۲۰۰ ۱۳۹۹
پراید ۱۳۲ ۱۶۸ ۱۳۹۸
پراید ۱۵۱ ۱۸۴ ۱۴۰۱


لازم به ذکر است که تولید خودروی پراید ۱۴۱ از سال ۱۳۹۴ متوقف‌شده و به همین دلیل، امکان مقایسه قیمت خودروی صفر آن در این جدول وجود ندارد. بااین‌حال، طبق گزارش صفحه خرید ماشین همراه مکانیک، قیمت مدل ۱۳۹۴ تمیز پراید ۱۴۱ با کارکرد ۱۴۵ هزار کیلومتر، حدود ۱۳۲ میلیون تومان در زمان انتشار این مطلب است. در ادامه بخش پراید ۱۳۱ را با هم‌خانواده‌هایش مقایسه می‌کنیم.
مقایسه پراید ۱۳۱ و ۱۱۱
این دو خودرو ازنظر فنی، بسیار شبیه به یکدیگر هستند. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها شکلشان است؛ چراکه پراید ۱۱۱ یک خودروی‌هاچبک است. دیگر موارد تفاوت این دو را در جدول زیر آورده‌ایم.




















نوع خودرو مصرف سوخت ترکیبی ایموبلایزر
پراید ۱۳۱ ۷ لیتر ندارد
پراید ۱۱۱ ۶٫۹ لیتر دارد



مقایسه پراید ۱۳۱ و ۱۳۲
اولین مورد در ظاهر خودرو است. پراید ۱۳۲ شکل و شمایل متفاوت‌تری نسبت به ۱۳۱ دارد و طول آن کمی بیشتر است. بااین‌حال این خودرو نسبت به پراید ۱۳۱ یک نقطه‌ضعف اصلی دارد و آن شتاب پایین‌تر خودرو است.

مقایسه پراید ۱۳۱ و ۱۴۱
پراید ۱۴۱ نیز نسبت به پراید ۱۳۱ تفاوت چندانی ندارد از تفاوت‌های ظاهری به‌ویژه در قسمت عقب که بگذریم، موتور، گیربکس، شتاب و مصرف این خود تقریبا مشابه پراید ۱۳۱ است. بااین‌حال، این خودرو آپشن‌های کمتری نسبت به پراید ۱۳۱ دارد. ترمز ABS و فرمان هیدرولیک از مزایای خرید ماشین پراید ۱۳۱ نسبت به ۱۴۱ هستند.

مقایسه پراید ۱۳۱ و ۱۵۱
شاید اساسا مقایسه یک خودروی سدان با یک وانت غیرمنطقی باشد ولی به‌هرحال هردوی آن‌ها پراید هستند. مانند مقایسه‌های پیشین، این دو خودرو ازنظر فنی، مصرف سوخت، قدرت موتور و غیره کاملا مشابه یکدیگر هستند که دلیل آن هم موتور M13 یک‌ونیم لیتری یکسان هردو است. بااین‌حال، مصرف سوخت پراید ۱۵۱ کمی بیشتر است و قاعدتا ظرفیت سرنشین کمتری دارد.


پراید ۱۳۱ نسبت به دیگر مدل‌های پراید چه مزیتی دارد


سخن آخر
بازار خرید و فروش پراید ۱۳۱ نسبت به دیگر پرایدها کمی داغ‌تر است. دلیل اصلی این موضوع، مزایای نسبی این خودرو در برابر هم‌خانواده‌هایش است. همچنین، قیمت پراید ۱۳۱ نسبت به دیگر پرایدها کمی ارزان‌تر است. با توجه به این موارد، خرید ماشین پراید ۱۳۱، تصمیمی منطقی برای افرادی است که با محدودیت بودجه مواجه هستند. با مراجعه به صفحه خرید پراید ۱۳۱ همراه مکانیک https://www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale/saipa/pride131/‌، ضمن مشاهده انواع خودروهای پراید کارشناسی شده، امکان خرید قسطی این خودروهارا نیز خواهید داشت.



انتهای پیام/ ر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته