دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1401 - 12:33
رویداد عصر امید/ ۳۶۲

طرحی روانشانسی با موضوع «ذهن تحصیلی»

نماینده پلتفرم روان‌گپ از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان گفت: فعالیت‌مان در زمینه روانشناسی است و در مورد موضوع خاصی به نام ذهن تحصیلی در حال کار به‌صورت خیلی قوی هستیم.
کد خبر : 662472
معصومه نوری نماینده پلتفرم روان‌گپ از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان

معصومه نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به حضور در نمایشگاه عصر امید و برپایی غرفه در این رویداد اظهار کرد: فعالیت‌مان در زمینه روانشناسی بوده و در مورد موضوع خاصی به نام ذهن تحصیلی در حال کار به‌صورت خیلی قوی هستیم. ذهن تحصیلی جزء تست‌هایی است که تا به امروز در کل دنیا اتفاق نیفتاده و ۱۰ ذهن تحصیلی در این تست معرفی شده است.


وی افزود: هدف از ذهن تحصیلی این است که افراد بتوانند شخصیت و ذهن تحصیلی‌شان را موقع مطالعه دربیاورند. وقتی که ذهن تحصیلی درآورده شد می‌توانیم ایرادات و مشکلات مطالعاتی افراد را دربیاوریم و به آنها پلن درمانی یا پلن راه‌حلی بدهیم و در برنامه‌ریزی به آنها کمک کنیم. برای روانشناسانی که می‌خواهند کار مشاوره تحصیلی بدهند، این طرح می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.


نماینده شرکت فناور عضو در پارک علم و فناوری شیراز متذکر شد: اگر بخواهم دو نمونه از ذهن تحصیلی را توضیح دهم به‌طور مثال ذهن تحصیلی قاضی خاموش، کامل‌گرا، یاوه‌گو و ... است و موارد دیگر که هرکدام از این ذهن‌ها ویژگی‌های خاص مطالعاتی افراد را دارند.


طرحی روانشانسی با موضوع «ذهن تحصیلی»


نماینده پلتفرم روان‌گپ از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان ادامه داد: به‌طور مثال در ذهن تحصیلی قاضی، یک فرد به صورت کلی‌گرایی یک مطلب را می‌خواند. آی‌کیو و هوش خیلی خوبی دارد، قدرت یادگیری‌اش بالاست؛ اما خیلی حوصله مطالعه ندارد. کلیات مطلب را که درک کرد، دست از مطالعه کردن می‌کشد و اینها آن افرادی هستند که در مدرسه جزء شاگردان خوب به حساب می‌آیند؛ اما متأسفانه پشت سد کنکور یا آزمون‌های مختلف می‌مانند.


نوری توضیح داد: ذهن تحصیلی خاموش، ذهن فردی است که فقط انبار اطلاعات است و اطلاعات را به‌صورت مفهومی اصلاً نمی‌تواند درک کند و بیشتر حفظ می‌کند. یعنی تفاوتی بین حفظ و مفهوم برای او وجود ندارد.


وی بیان کرد: وقتی یک فرد این تست را بدهد، یک مشاور یا برنامه‌ریز یا خود آن فرد می‌تواند ایرادات خود را پیدا کند. متوجه می‌شود که اگر بارها و بارها مطالعه کرده یا حتی اگر حوصله مطالعه کردن ندارد، به دلیل وجود چه ایرادی است و وقتی که ما ایراد را پیدا کردیم، می‌توانیم به او کمک کنیم که چگونه از این ایراد خارج شود. یعنی به‌صورت آزمون و خطا یا به‌صورت توصیه‌ای یا نصیحتی به بچه راه‌حل داده نمی‌شود؛ بلکه به صورت علمی و دقیق این کار انجام می‌شود.


نماینده پلتفرم روان‌گپ از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان درباره پیشنهاد و انتظارش از مسئولان مربوط بیان کرد: توقعی که از این مجموعه دانشگاه و نمایشگاه داریم این است که طرح دیده شود و افرادی که می‌توانند به این طرح برای گسترش این کار کمک کنند، دست یاری را به سمت‌شان دراز می‌کنیم؛ به‌ویژه شرکت‌های آموزشی، مدارس و به‌ویژه مدارسی مانند سما که در این رویداد حضور دارند که بتوانیم این حرکت آموزشی را در کل ایران و در مدارس مختلف و آموزش برای مشاوران مدارس مختلف داشته باشیم.


به گزارش آنا، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» به‌منظور معرفی تجهیزات، محصولات، دستاوردها و فعالیت‌های حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه با هدف ارائه بستری برای ایجاد کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیانی و فرصتی برای اشتغال دانشجویان در چهلمین سالگرد راه‌اندازی این دانشگاه با شعار ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت، ۱۰۰۰ ایده و استارت‌آپ و ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق از هشتم تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ در مصلای تهران برگزار شد.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته