دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1401 - 00:01

کرونا از آغاز تا عدد صفر در ایران

در نهایت مرگ‌ومیر ناشی از کرونا با تدبیر و عزم عمومی در ایران به صفر رسید؛ این عدد دستاورد بزرگی در حوزه سلامت و مدیریت شرایط بحران در کشور به شمار می رود، اما کرونا به پایان نرسیده است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقابله با این بیماری و پایان کرونا ضرورت دارد.
کد خبر : 662400
45345



به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، برای نخستین بار پس از ۸۳۰ روز از آغاز پاندمی کرونا در ایران هیچ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری در این کشور ثبت نشد. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت امروز در توئیتی نوشت: «پس از دو سال و ۱۰۰ روز مقابله ملت قدرتمند ایران با کرونا و در حالی که در آمریکا و اروپا تلفات بالایی گزارش می‌شود، ایران، نخستین روز بدون فوت کرونا را تجربه کرد.»


روز بدون مرگ و میر کرونایی در ایران در شرایطی ثبت شد که از آغاز پاندمی کرونا در کشور، فراز و فرودهایی بسیاری را در مقابله این بیماری خطرناک ویروسی تجربه کرده است.


بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شد که از ۳۴ تن از این بیماران بستری شدند. با احتساب این افراد، مجموع آمار مبتلایان کرونا در ایران به ۷ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۴۴۳ تن رسید.


ویروس کرونا از کجا آغاز شد


دسامبر سال ۲۰۱۹ ویروس ناشناخته و خطرناک کووید ۱۹ از ووهان چین آغاز شد و در زمانی کوتاه به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد. از آبان ۱۳۹۸ زمزمه هایی از شناسایی و موارد ابتلا به یک ویروس ناشناخته در ایران به گوش رسید و در دی و بهمن همین سال در شهرهای مختلف ایران، پزشکان مواردی از ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کردند که با وجود انتشار در فضای رسانه ها و شبکه های اجتماعی به سرعت تکذیب شد.


اعلام نتایج مثبت آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در قم از سوی کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ مقدمه ای برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران شد.


قاسم جان بابایی معاون وقت وزیر بهداشت آن زمان در گفت‌وگو با رسانه ها اعلام کرد که «این بیماری کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست، ولی مراقبت و رعایت بهداشت فردی در جلوگیری از همه‌گیری بسیار مهم است.»


اعلام نخستین آمارهای فوت مبتلایان به کرونا از قم، مهر تاییدی بر مرگبار بودن این ویروس برای مبتلایان شد و بیمارستان هایی برای درمان بیماران مشکوک به کرونا در نظر گرفته شد. از آن تاریخ به بعد به تدریج مواردی از ابتلا به کرونا در دیگر شهرها و استان های کشور شناسایی و گزارش شد.


تعطیلی اجتماعات تا فاصله گذاری اجتماعی


سوم اسفند ۱۳۹۸ شورای عالی امنیت ملی تشکیل و در آن جلسه تصویب شد که ستاد ملی کرونا، مسأله مقابله با کرونا را دنبال کند؛ نخستین جلسه این ستاد ۶ اسفند همان سال برگزار و مقرر شد که همه تصمیمات در خصوص اقدامات ضروری مقابله با بیماری ویروس کرونا از از طریق این ستاد اعلام شود.


پس از آن تاریخ پرونده ای برای ثبت آمار ابتلا، بیماران بستری و فوت‌های کرونایی در کشور باز شد؛ آمار مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی به تدریج افزایش یافت. کشور برای مقابله با این بیماری بسیج شد.


تدابیر و تصمیمات ویژه ای برای مقابله با این بیماری و همه گیری آن در کشور از سوی ستاد مقابله با کرونا و دستگاه های متولی اتخاذ و اجرا شد. مدارس و دانشگاه ها در ابتدا تعطیل و آموزش غیر حضوری به صورت مجازی در دستور کارقرار گرفت. اجتماعات مهم حتی برگزاری نماز جمعه، جماعت لغو و تعطیل شد.


در همین ارتباط ستاد ملی مقابله با کرونا و هیات دولت به منظورکاهش زنجیره انتقال بیماری؛ طرح فاصله گذاری اجتماعی را از هشتم فرودین آغاز ۱۳۹۹ در دستور کار قرار داد؛ این طرح در ادامه اقدامات مقابله با کرونا توسط همه دستگاه‌ها برای مقابله و ممانعت از گسترش شیوع کرونا در کشور صورت گرفت. این فاصله گذاری در مکان های عمومی، دستگاه های دولتی و غیر دولتی، بانک ها، وسایل حمل و نقل عمومی و ... رعایت و پس از آن تاریخ تمدید و به عنوان بخشی از پروتکل مقابله با کرونا دنبال شد.


بسیج عمومی برای تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده


در روزها و هفته های اولیه شوع و فراگیری کرونا در کشور، تقاضا برای ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کشور افزایش یافت. به دنبال افزایش تقاضا، قیمت اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم در این زمینه افزایش پیدا کرد به دنبال کمبود ماسک در بازار، قیمت ماسک های ساده در بازار چندین برابر شد. ماسک در بازار نایاب شد.


سازمان تعزیران حکومتی گزارش هایی در خصوص احتکار ماسک در کشور را اعلام کرد. در عین حال گزارش هایی نیز از صادرات انبوه ماسک بهداشتی به چین از یک طرف و اهدای یک میلیون ماسک توسط هلال احمر به آن کشور منتشر شد. به دنبال سودجویی فرصت طلبان از این شرایط سعید نمکی وزیر بهداشت، در نامه ای به رئیس جمهور وقت، از احتکار ماسک به شدت گلایه کرد.


احتکار ماسک و نایاب شدن اقلام بهداشتی از جمله ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش و ... باعث شد که کمیته تأمین و توزیع اقلام مقابله با کرونا به منظور تسریع در اعمال مدیریت و تمرکز در سیاستگذاری‌های واحد در خصوص نظارت بر فرآیند تولید و توزیع سریع و مناسب این اقلام و چگونگی توزیع آنها برگزار شود.


خطوط تولید ویژه ماسک در کارگاه ها و شرکت ها راه اندازی شد و بخشی از خط تولید کارخانه های نیشکر نیز به تولید الکل اختصاص یافت به طوری که پس از مدتی نیاز بازار در این زمینه تامین شد و ماسک و دیگر اقلام بهداشتی مقابله با کرونا با قیمت مناسب و فراوانی در دسترس عموم قرار گرفت.


عزم ملی از ساخت کیت های تشخیص تا واکسن کرونا


یکی از مشکلات اولیه در شناسایی بیماران مبتلا به کرونا، کمبودهای کیت های تشخیصی کرونا در کشور بود که با پژوهش و طرح ساخت این کیت ها در شرکت های دانش بنیان دنبال شد. به فاصله چند ماه از پاندمی کرونا، به منظور اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با این بیماری، کیت های تشخیصی ساخته و تولید شد.


پس از ساخت کیت های تشخیصی تولید واکسن کرونا، دستاود مهم دیگری بود که با عزم دانشمندان به عنوان یک تولید ملی در مقابله با کرونا حاصل شد؛ پروژه تولید واکسن برکت (در ستاد اجرایی فرمان امام)، پاستوکووک (انستیتو پاستور ایران)، کووپارس رازی (موسسه سرم سازی رازی)، فخرا (وزارت دفاع)، واکسن نورا (دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله) و اسپایکوژن در یک شرکت خصوصی۶ واکسنی هستند که توسط شرکت های دانش بنیان دارویی در کشور دنبال شد و به نتیجه رسید.


تزریق واکسن ها در کنار واکسن های وارداتی در دوزهای سه گانه، انجام شد و چنانکه وزارت بهداشت در گزارش امروز خود اعلام کرد؛ تاکنون در ایران ۶۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۴۳ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۹۱۹ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۳۳ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.


موج ها و رنگ بندی های کرونایی


کشور با شدت یافتن و فراگیری بیماری کرونا در ایران تاکنون ۶ موج را پشت سرگذاشته است. نخستین موج کرونایی در اسفند۹۸ و بهار ۹۹ اتفاق افتادکه آمار مبتلایان، افراد بستری و فوتی های کرونایی در یک سیر صعودی قرار گرفت به طوری که در ۶ فروردین ۱۳۹۹، تعداد مبتلایان به ۲۷ هزار و ۱۷ نفر رسید که از میان آنان دو هزار و ۷۷ نفر فوت کردند.


دومین موج کرونا در تابستان ۱۳۹۹ اتفاق افتاد که با افزایش مسافرت های تابستانی تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در کشور افزایش یافت و پروتکل ها و تدابیر مقابله با کرونا را تشدید کرد. موج سوم در پاییز ۱۳۹۹، موج چهارم در بهار ۱۴۰۰، موج پنجم تابستان ۱۴۰۰ و موج ششم نیز در اسفند ۱۴۰۰ در کشور رقم خورد.


با اوج آمار ابتلا و مرگ و میر کرونایی در کشور، رنگ بندی های کرونایی در کشور تغییر می کرد به طوری که در برخی زمان ها شهرهای سراسر قرمز و نارنجی و در زمان کنترل بیماری و کاهش آمار بیماران کرونایی به زرد و آبی تبدیل می شد.


در موج پنجم و در تابستان ۱۴۰۰ بیش از ۷۰۰ مورد فوت کرونایی در کور ثبت شد که پس ۸۳۰ روز تلاش و مجاهدت در مقابله با این ویروس فراگیر جهانی به صفر مورد در خرداد ۱۴۰۱ رسیده است.


فراز و فرودهای مقابله با کرونا و مدیریت و شرایط کرونا در کشور در شرایطی به کنترل بیماری و عدد صفر مرگ و میر منجر شده است که در طول این دوسال و ۱۰۰ روز اهمال و سوء مدیریت برخی مدیران، فرافکنی ها و انتشار آمارها و خبرهای متناقض، منفی از سوی فرصت طلبان داخلی و خارجی فضای جامعه و افکار عمومی را متشنج می کرد.


در نهایت مرگ و میر ناشی از کرونا با تدبیر و عزم عمومی در ایران به صفر رسید. این عدد هر چند دستاورد بزرگی در حوزه سلامت و مدیریت شرایط بحران در کشور به شمار می رود، اما کرونا به پایان نرسیده است و رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با این بیماری و پایان کرونا ضرورت دارد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته