دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1401 - 13:29

مهم ترین علت درد دندان چیست؟ چگونه درمان می شود

دندان درد ممکن است در نتیجه هر چیزی  مانند گیر کردن ذرات پاپ کورن در بین دندان ها گرفته تا شکستگی دندان یا عفونت باکتریایی رخ دهد. بعضی دندان دردها شاید در نتیجه آسیب دیدگی موقتی لثه ایجاد شوند، اما درد جدی دندان باید توسط متخصص دندانپزشک تحت درمان قرار بگیرد تا درد و عامل ایجاد آن از بین برود.
کد خبر : 662333
رپرتاژ



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا دندان درد ممکن است در نتیجه هر چیزی مانند گیر کردن ذرات پاپ کورن در بین دندان ها گرفته تا شکستگی دندان یا عفونت باکتریایی رخ دهد. بعضی دندان دردها شاید در نتیجه آسیب دیدگی موقتی لثه ایجاد شوند، اما درد جدی دندان باید توسط متخصص دندانپزشک تحت درمان قرار بگیرد تا درد و عامل ایجاد آن از بین برود.


عوامل اصلی درد دندان چیست؟


حفره یا پوسیدگی دندان


شایع ترین دلیل ایجاد درد دندان، حفره دندانی است که معمولاً در نتیجه بهداشت ضعیف دهان و دندان (در نتیجه مسواک نزدن یا نخ کشیدن به تعداد ناکافی) ایجاد می شود. حفره با ایجاد یک سوراخ ریز در دندانتان شروع می شود که در طول زمان عمیق تر و بزرگتر می شود. حفره ها معمولاً زمانی ایجاد می شوند که بزاق دهان با غذاهای شیرین ترکیب می شود و باعث تحلیل رفتن دندان می‌ شود.


حفرات در ابتدا به سختی دیده می شوند و به همین دلیل درمان زود هنگام آن و پیشگیری از بروز دندان درد در آینده دشوار است. جابجایی مرتب به دندانپزشک برای پاکسازی دندان به تشخیص زودهنگام حفره قبل از آن که تبدیل به یک حفره بزرگ و گسترده به شود کمک می‌کند. اگر حفره دندان تحت درمان قرار نگیرد ممکن است باعث عفونت دندان و نهایتاً منجر به از دست رفتن دندان و حتی ایجاد مشکلات بدتر شود.


زمانی که در انتظار مراجعه به دندانپزشک هستید از محلول آب و نمک برای کاهش درد استفاده کنید. برای این منظور نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و بعد از آبکشی دهان آن را به بیرون تف کنید. تا زمانی که کل لیوان را استفاده کنید، این فرایند را تکرار کنید. در صورت نیاز می‌توانید هر دو ساعت یک مرتبه، آبکشی دهان با آب و نمک را تکرار کنید. اگر هیچ پیشرفتی در مشکلتان حاصل نشد، از کمپرس سرد پیچیده شده در یک حوله تمیز استفاده کنید و آن را چند دقیقه بر روی گونه خود قرار دهید. دندانپزشک پس از جلسه معاینه بیمار از انواع پرکننده های دندان مناسب با شرایط دندان شما برای درمان حفره و پیشگیری از آسیب دیدگی بیشتر دندان استفاده می‌ کند.


آبسه دندان


آبسه دندان به بروز عفونت در درون دندان یا محفظه پالپ گفته می شود که به ریشه یا نوک ریشه رسیده باشد. این حالت منجر به بروز موارد زیر می‌شود:



  • عفونت ریشه

  • تورم لثه

  • درد شدید

  • تخریب استخوان در محل بروز عفونت


وقتی حفره ایجاد شده در دندان به محفظه پالپ برسد، زمانی که دندانتان ضربه خورده باشد، یا اگر برای مثال تاج دندان در اثر ضربه به ریشه نزدیک شود، آبسه رخ می دهد. اگر با هر یک از نشانه های زیر مواجه شدید ممکن است با آبسه دندان درگیر باشید و باید بلافاصله یک قرار ملاقات با دندانپزشکتان تنظیم کنید:



  1. تورم لثه

  2. قرمزی و کبودی لثه

  3. درد در هنگام فشردن دندان متاثر شده

  4. درد همراه با ضربان در دندان که بعد از خوردن داروی مسکن بهتر نمی شود.


وقتی آبسه عامل ایجاد درد یا سوزش باشد، انتظار برای جلسه ملاقات با دندانپزشک بسیار دشوار است. خوشبختانه روغن نارگیل می‌تواند باعث ایجاد تسکین موقتی قبل از جلسه ملاقات شود. روغن نارگیل دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و می توان از آن برای بیرون کشیدن عفونت و کمک به کاهش تورم لثه استفاده کرد.


از روغن نارگیل می توان به صورت موضعی یا به منظور درمان در درون دندان استفاده کرد. می‌توانید روغن نارگیل را بر روی نانتان بمالید تا یک میان وعده مسکن و خوشمزه داشته باشید. می‌توانید آن را به اسموتی یا قهوه صبح خودتان اضافه کنید و یا یک قاشق از آن را نوش جان کنید (البته هر دفعه تنها یک قاشق غذاخوری). اگر می خواهید از روغن نارگیل به صورت موضعی استفاده کنید، به آرامی روغن را بر روی دندان و لثه بمالید و یا یک قاشق از روغن نارگیل را در دهانتان ریخته و آن را به مدت ۲ دقیقه در دهان بگردانید. این روش مزایای دیگری مانند سفید کردن دندانها را نیز برایتان به همراه می آورد. با این حال اگر چه روغن نارگیل دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده است، اما جایگزین مراجعه به دندانپزشک نیست. اگر درد دندان شدید است یا عفونت به پالپ رسیده، شاید برای رفع درد نیاز به درمان عفونت ریشه دندان، پاکسازی عفونت و پیشگیری از عفونت مجدد باشد.


بیماری لثه


مهم ترین علت درد دندان چیست؟ چگونه درمان می شود


بیش از سه چهارم افراد بالای ۳۵ سال به بیماری لثه یا بیماری پریودنتال مبتلا هستند. التهاب لثه شایعترین نوع بیماری لثه است و ۵ تا ۱۵ درصد بیماریهای لثه نیز به نوع شدیدتر آن به نام پریودنتیت تعلق دارد. بیماری لثه در نتیجه بهداشت ضعیف و تشکیل پلاک روی دندان ها ایجاد می شود. باکتری های موجود در پلاک روی دندان در طول زمان منجر به قرمز شدن، خونریزی و تورم لثه میشود. اگرچه بسیاری از افرادی که به التهاب لثه مبتلا هستند، دردی را حس نمی کنند، اما اگر بیماری لثه تحت درمان قرار نگیرد منجر به افتادن دندان میشود. اگر فکر می‌کنید که به التهاب لثه یا پریودنتیت مبتلا هستید، بلافاصله یک جلسه ملاقات با دندانپزشکتان برای انجام پاکسازی عمیق یا جرم گیری دندان و انجام مراقبت های درمانی به منظور پیشگیری از بیماری های دهان و دندان، ترتیب دهید. حتما هر روز از مسواک و نخ دندان در دو نوبت دو دقیقه ای و همچنین دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید.


ضربه یا آسیب دیدگی


یکی از مشخص ترین دلایل درد دندان، آسیب دیدگی دندان در نتیجه شکستگی یا وارد شدن ضربه به آن است. اگر چنین اتفاقی برایتان افتاد باید یک جلسه ملاقات با دندان پزشکتان داشته باشید. دندانپزشک از کامپوزیت دندان یا لمینت برای ترمیم ترک خوردگی دندان استفاده می کند.


دندان عقل


مهم ترین علت درد دندان چیست؟ چگونه درمان می شود


اگر با درد در انتهای فک و پشت دندان های آسیاب مواجه هستید و هنوز دندان های عقلتان در نیامده باشد، احتمال اینکه زمان کشیدن آنها رسیده باشد، بسیار زیاد است. نکشیدن دندان عقل می تواند منجر به درد بسیار زیادی شود؛ اگر دندان عقل تان آماده بیرون آمدن از لثه باشد با سوزش و قرمزی لثه در انتهای فک تان مواجه خواهید شد. اگر چنین باشد دندان عقل بر اعصاب، استخوان ها و همچنین دندانهای دیگر فشار وارد میکند.


دندان عقل همچنین ممکن است بین دندان های مجاور و استخوان فک گیر بیافتد. این موضوع در طول زمان باعث ایجاد درد بیشتر و عوارض جانبی نامطلوب مانند بوی بد دهان، مزه بد در هنگام جویدن غذاها، قرمزی و تورم و همچنین مشکلات دیگر دهان و دندان خواهد شد. اگر اقدام به درمان دندان عقلی که با مشکل مواجه هست نکنید، می تواند منجر به ایجاد کیست یا حتی تومور شود. حتماً یک نوبت جراحی دندان عقل از جراح متخصص دهان و دندان بگیرید. سپس منتظر فرا رسیدن روز بزرگ باشید و دردتان را تا آن زمان با استفاده از داروهای ضد التهاب بدون نسخه و درمانهای خانگی کم کنید. قرقره کردن آب نمک و استفاده از روغن نارگیل می‌تواند در کاهش درد دندان عقل موثر باشد. این را فراموش نکنید که قبل از جراحی در ارتباط با هزینه، ضرورت جراحی و همچنین مراقبت بعد از جراحی دندان عقل نیز با پزشک خود مشورت نمایید تا دچار مشکلات بعد از جراحی نشوید. بیشتر بخوانید...


دندان قروچه


اگرچه شاید فکر کنید که درد دندان تنها در نتیجه بهداشت ضعیف دهان و دندان و رشد دندان هایتان ایجاد می شود (که معمولاً هم چنین موضوعی وجود دارد) اما مسائل دیگری مانند عادات بد مثل دندان قروچه نیز در ایجاد درد دندان موثر است. ممکن است با درد دندان همراه با مفصل تمپورومندیبولار مواجه شوید - مفصلی که متصل کننده فک پایین به جمجمه است و امکان صحبت و جویدن را به شما می دهد.


وقتی دندان قروچه میکنید در حال تخریب دندان ها و همچنین اعمال فشار اضافی بر عضلات فک هستید که منجر به درد دندان و بعضاً اختلال مفصل تمپورومندیبولار یا TMD می شود. دندانپزشک در صورت ابتلا به سندروم TMJ، ممکن است از اسپلینت دندان برای جابجایی فک پایین استفاده کند. بعلاوه خوردن غذاهای نرم و اعمال کمپرس گرم بر روی استخوان فک می تواند باعث کاهش فشار وارده شود. اگر با مشکل دندان قروچه در شب مواجه هستید، می توانید از محافظ دندان در هنگام خواب استفاده کنید. گزینه دیگر در دسترس برای کاهش کمبود کلسیم، مصرف بیشتر غذاهای غنی از ویتامین مانند سبزیجات ماهی دانه های روغنی و غیره است.


بایت (نحوه قرارگیری فک ها روی هم) غیر طبیعی


بایت غیرطبیعی نیز مانند دندان قروچه منجر به سندروم مفصل تمپورا مندیبولار میشود. دندان های بالایی باید تقریباً روی دندان های پایینی قرار بگیرند، و اگر اینطور نشود، بدجفتی یا اکلوژن غیرطبیعی ایجاد می‌شود. بایت غیرطبیعی در زمان جویدن یا گاز گرفتن چیزی، باعث ایجاد درد میشود. بد جفتی اصولاً یک مشکل مادرزادی است و رایج ترین دلیل دندان درد محسوب نمی شود، با این حال ممکن است در هر دوره‌ای از زندگی فرد، بخصوص در نتیجه موارد زیر رخ دهد:



  1. مکیدن شست

  2. استفاده بیش از حد از پستانک

  3. ابزار دندانی نامناسب

  4. افتادن تعداد زیادی دندان


خوشبختانه راه هایی برای رفع این مشکل دندانی وجود دارد؛ بایت غیرطبیعی را میتوان از طریق جراحی، کندن یک یا چند دندان یا به کمک بریس دندانی ترمیم کرد. اگرچه ممکن است دلایل بسیار زیادی برای درد دندان وجود داشته باشد، اما خبر خوب آن است که از بروز بخش اعظم موارد اشاره شده در بالا می‌توان پیشگیری کرد. با توقف دندان قروچه یا استفاده از محافظ، حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان و مراجعه مرتب به دندانپزشک می توان درد دندان را درمان کرد.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

برچسب ها: پوسیدگی دندان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته