دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مشاور اتاق بازرگانی مطرح کرد

پیش‌بینی افزایش 5 درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی در سال آینده

مشاور اتاق بازرگانی تهران با تحلیل بودجه پیشنهادی سال 95 گفت: بر اساس این بودجه قیمت فرآورده‌های نفتی در کشور 5 درصد افزایش خواهد یافت.
کد خبر : 66225

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا ابراهیم بهادرانی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در لایحه بودجه سال 95، 101 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی، 68/5 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی، 27/5 هزار میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت و 22 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از فروش شرکت‌ها دیده شده است.


وی تأکید کرد: این موارد در حالی است که در بودجه قیمت نفت معادل 40 دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده و قرار است بالغ بر دو میلیون بشکه نفت صادر شود که این موضوع ارقام یاد شده را غیر واقعی نشان می‌دهد.


مشاور اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: در مصارف بودجه سال جاری 197 هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه جاری و 60 هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است.


وی با بیان اینکه بودجه سال 95 پیشنهادی از سوی دولت 21/5 درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد، تصریح کرد: بر این اساس به نظر نمی‌رسد دولت اعتقادی به کوچک‌سازی داشته باشد.


بهادرانی عنوان کرد: با توجه به اینکه درآمد مالیاتی 101 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به رقم بودجه سال گذشته 14/5 درصد رشد را نشان می‌دهد عدم اعتقاد دولت به کوچک‌سازی خود مشهود است.


وی با بیان اینکه منابع حاصل از فروش نفت در سال 94 معادل 537 هزار میلیارد ریال بوده است که در سال 95، 685 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است، افزود: دولت علاوه بر اوراق بدهی مذکور قرار است بابت پرداخت بدهی خود به پیمانکار اوراق خزانه یک تا سه ساله منتشر کند همچنین قرار است 5 درصد به قیمت فرآورده‌های نفتی اضافه شود.


مشاور اتاق بازرگانی تهران از در نظر گرفتن 50 میلیارد دلار فاینانس خبرداد و گفت: 50 هزار میلیارد تومان هم دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بوده که قرار است با بدهی دولت به سیستم بانکی پایاپای شود و بدهی سیستم بانکی به بانک مرکزی چرخشی را ایجاد خواهد کرد.


وی به انتشار 5 میلیارد دلار اوراق ارزی و ریالی برای توسعه حمل ونقل و شهرهای جدید در سال 95 اشاره و تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه درآمد حاصل از فروش نفت در سال 94، 537 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود و اکنون قیمت نفت کمتر از آن چیزی است که در بودجه دیده شده است دولت در سال آینده ارز را با قیمتی بالاتر از آنچه در بودجه دیده شده به فروش برساند تا کمبودهای خود را جبران کند.


بهادرانی با بیان اینکه اوراق مشارکتی که دولت در بودجه سال 95 در نظر گرفته است قابل استحصال نیست، افزود: امسال دولت 11 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پیش‌بینی کرده بود که تا این لحظه تنها 4 هزار میلیارد تومان آن را منتشر کرده است پس باید بازار هدفی برای این اوراق تعیین و از بازارهای خارجی استفاده شود.


وی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که تا 500 هزار میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی منابع حاصل شود.



انتهای پیام/

برچسب ها: بودجه 95
ارسال نظر
هلدینگ شایسته