گزارشی برای غیر اعضا
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی روز دوشنبه سیام ماه مه ۲۰۲۲ برابر با نهم خرداد ۱۴۰۱ با ارائه دو گزارش مجزا درباره فعالیتهای هستهای ایران به اعضای شورای حکام، مواردی را مطرح کرد که رفتار آژانس از بُعد حقوقی و هم از وجه فنی را به سطح نازلی تنزل داد.
علیرغم همکارها و تعاملات سازنده ایران در زمینه دعوت، استقبال، تعیین چارچوبهای عملیاتی بازدیدها و تهیه گزارشها، وی بدون اشاره به نقشه راه از پیش تعیین شده مشترک، ادبیات گزارش خود را چنان سامان داده که به نظر میرسد مخاطب اصلی وی به جای اعضای شورای حکام، رژیم صهیونیستی است. رژیمی که استماع و توجه به ادعاهای او در مورد هیچیک از اعضای آژانس قابلاعتنا نیست، چه اینکه مدعای این رژیم به دلیل عدم عضویت در آژانس، عدم پذیرش رژیم پادمانی آژانس و اقرارهای غیرمستقیم به داشتن سلاح هستهای و اظهارات تحقیرآمیز در عدم پاسخگویی به نهادهای بینالمللی در این زمینه با اصل عدم اهلیت بایستی مسموع واقع نشود. از این مهم که بگذریم، اقدامات غیرعادی و خصمانهای که این رژیم علیه ایران دارد، ادلهای متقن برای جرح و رد اظهارات چنین شهودی از منظر حقوقی و عرف بینالملل است، گو اینکه مدیرکل محترم آرژانتینی الاصل آژانس اشارهای به منابع گزارشهایی که آنها را بهعنوان گزارشهایی متقن، مفروض گرفته است نداشته است.
توجه به متن گزارش گروسی نشان میدهد که علیرغم تلاش او برای جلب رضایت سیاسی برخی کشورها، وی به میزان همکاریهای گسترده ایران در بازدیدها و تهیه گزارشها، ارائه سؤالها و دریافت پاسخها، ناخواسته اقرار مینماید، اگرچه بهزعم او پاسخهای طرف ایرانی برای مناطقی که وی در گزارش آن را مشکوک مینامد، قانعکننده نباشد.
بهطورکلی استنادهای مدیرکل محترم آژانس در مورد سه مکانی که او در گزارش پادمانی خود ذکر کرده، مشترکاتی دارد:
نخست آنکه در مواردی ایران را به عدم ارائه گزارش، جلوگیری از دسترسی به برخی مکانها و در مواردی به سکوت متهم نموده است درحالیکه بر اساس پروتکلهای موردتوافق و استانداردهای مشخص شده آژانس، ایران تعهدی برای دادن دسترسی به مکانهای غیرهستهای ندارد ضمن اینکه علیرغم این موضوع در یک تصمیم مبتنی بر حسن نیت بهطور داوطلبانه به آژانس اجازه داد از این مکانها بازدید و نمونهبرداری نماید.
دوم آنکه: ایشان بر تصاویر ماهوارهای تجاری تأکید میکند که با وضعیت فعلی مناطق یاد شده مغایرت دارد. معلوم نیست چرا ایشان به جای تردید بر تصاویری که میتوان در دنیای مجازی بهصورت حرفهای جعل کرد، وسواس خود را در مورد تردید به جهان واقعی به کار میگیرد که بایستی برای انجام آن، هزینههای مالی و امکانات لجستیکی بسیج نمود.
سوم: علیرغم آنکه مقدمات گزارشهای وی با افعال تردیدآمیز قرین است و برای مثال از کلماتی چون: «ذخیرهسازی احتمالی - مشخص نشده است – احتمالاً- نتایج محتمل-شاید بتوان گفت و...» استفاده شده ، اما در نتیجهگیریهای تحلیلی -و نه عینی- مدیرکل محترم با لحن متقنتری حکم بر «عدم رفع تردید» میدهد!
چهارم: آقای مدیرکل در خصوص مکانهای مشخص شده در گزارش صهیونیستها، ایران را در ارائه پاسخهای «معتبر فنی» به سؤالهای آژانس درباره پیدا شدن مواد هستهای در مکانهای اعلام نشده، ناکام معرفی مینماید! مدیرکل محترم آژانس به جای آنکه عدم مطابقت عکسهای ماهوارهای را با وضعیت جغرافیایی فعلی دلیلی بر تردید به گزارش عوامل صهیونیستی فرض کند و بر گزارشی که بهصورت دقیق در محل مربوطه از وجود ذرات اورانیوم خبر میدهد و آزمایشات نیز آن را تائید میکند، تردید نماید به استدلال خرابکاری انسانی در آن محل شک میورزد. ایشان واضحترین دلایل چنین توطئهای را نادیده گرفته، از ایران میخواهد دلایل قانعکنندهتری برای این بهاصطلاح مغایرت ارائه نماید!
مدیرکل محترم آژانس با اندکی منطق میتواند تصور کند که کشور پهناوری چون ایران با داشتن تنوع جغرافیایی، مستعد آن است که در نقاطی دورافتاده از آن با انجام خرابکاری انسانی آلودگی به وجود آید و اگر مقرر شود که قرائن دیگر را فقط با همین استدلال نادیده بگیرد، این بازی صهیونیستی سر درازی مییابد و این کشور باید مدام در حال پاسخ به گزارشات ساختگی دشمنانش باشد.
پنجم: ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی در اسفندماه سال گذشته و در پی سفر رافائل گروسی به تهران توافق کردند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت معلومی حلوفصل شود. پیشتر نیز آژانس متعهد به رعایت حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشورهای عضو شده است که عملکرد مدیرکل محترم آژانس در بازتاب رسانهای و گمانهزنیهای بعدی و ایجاد فضای ضد ایرانی در آستانه نشست شورای حکام در مغایرت با چنین تعهدی است.
و بالاخره آنکه؛ در شرایطی که از نظر حقوقی گزارشهای متخاصمانه و ساختگی از هیچ ارزشی برای راستی آزمایی برخوردار نیست و از سویی این دشمنی و تخاصم به استناد ترورهای دانشمندان هستهای در ایران قابلانکار نیست، ایران اسلامی برای اثبات حسن نیت و حرکت در مسیر صلح و توافق، با حضور مدیرکل آژانس موافقت نموده در مسیر راستی آزمایی، تسهیلات لازم را برای ایشان فراهم کرده و با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسئولین ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی لازم را ارائه نموده است؛ معالأسف با توجه به تلاشهای رژیم صهیونیستی برای کارشکنی آشکار در مراحل مختلف شکلگیری، اجرا و نیز مذاکرات اخیر مرتبط با برجام، اراده این رژیم بر این قرار گرفته تا نتایج این گزارش علیرغم تردیدآمیز بودنش نقش منفی در این روند ایفا کند، فلذا بهصورت حیرتآوری متن گزارش اخیر مدیرکل محترم با اظهارات وی در پارلمان اروپا که پیش از پایان مراحل پیشبینی شده در بیانیه مشترک (دور سوم مذاکرات فنی) ارائه شد، مطابقت دارد. به عبارتی، جمعبندی مدیرکل از مدتها پیش آماده شده بود.
در واقع گروسی نهتنها خرابکاریهای رژیم صهیونیستی را دلیلی برای توطئه آمیز بودن این گزارشات ندانست، حتی در قامت رئیس دیدهبان سازمان ملل در امور هستهای از محکومیت عوامل رژیم صهیونیستی در ماجرای خرابکاری در تأسیسات هستهای ایران نیز دریغ کرد، تا با انتشار گزارش اخیر خود، به فرصت اعتمادسازی برای همکاریهای فیمابین پشت کرده باشد.
آژانس در چنبره اطلاعات ساختگی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. این نوع اطلاعات گمراهکننده بهطور مستقیم و یا از طریق عوامل رژیم صهیونیستی همانند موسسه علوم و امنیت بینالملل (ISIS) در اختیار آژانس قرار داده میشود. متأسفانه آژانس خود ازجمله تأمینکنندگان مالی این موسسه صهیونیستی (بر اساس مندرجات پایگاه خبری همین موسسه) نیز هست.
نکته آخر اینکه جمهوری اسلامی بر عواقب چنین رویکردهای یکجانبهنگر در گزارشهای بینالمللی و اتهام عدم استقلال و بیطرفی به این نهادها آگاه است و ترجیح میدهد از شیوههایی که موجب پذیرش استانداردهای دوگانه میشود پرهیز کند تا در مسیر برخی کشورها و نهادهایی که پس از انتشار گزارش خانم آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران وی را متهم به اخذ رشوه از چین کردند، نیفتد و علت چنین گزارشی را به حساب تفوق رویکرد سیاسی بر فنی و عدم آشنایی مدیرکل محترم با قواعد حقوقی و حساسیت های شخصی او بگذارد و مشفقانه توصیه نماید که مسئولیت آژانس صرفاً به بهروزرسانی تحولات محدود نمیشود بلکه باید حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشور میزبان را نیز تضمین نموده و موجبات توافقهای صلحآمیز در چارچوب منطق و حقوق کشورهای عضو را فراهم آورد.
در پایان میبایست تأکید شود که:
آژانس نباید به اطلاعات بهدستآمده از طریق فعالیتهای جاسوسی و یا ادعایی که از طریق منابع غیر موثق بهدستآمده میآیند، استناد نموده و به آنها اعتبار بخشد. در واقع، استنادهای مبتنی بر مدارک ادعایی و جعلی، در مغایرت با اساسنامه آژانس و نظام راستیآزمایی است و لذا هیچ تعهدی را برای جمهوری اسلامی ایران جهت اجابت اینگونه درخواستها ایجاد نمیکند. اینگونه استنادهای غیرموجه فاقد توجیه و مبنای حقوقی است و صرفاً محملی برای تحتفشار قراردادن کشورها و اتهامزنی به آنها هست.
آژانس و اعضای آن باید با این بدعت غیراصولی و خطرناک که مخدوشکنندۀ حاکمیتهای ملی کشورها است، مقابله نموده و از آن جلوگیری به عمل آورند.
در هر صورت، جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تسلیم چنین فشارهایی نخواهد شد و از کشورهای دیگر نیز میخواهد در جهت استقلال عمل و تقویت آژانس بهمنظور نیل به اهداف منع گسترش سلاحهای هستهای بهصورت غیر تبعیضآمیز، تلاش خود را مبذول نمایند.
با توجه به صدور فتوای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حرام بودن تولید، تکثیر، انباشت و استفاده از سلاحهای کشتارجمعی و شفافسازی گسترده بیسابقه توأم با یک سازوکار شدید راستی آزمایی، جمهوری اسلامی ایران چیزی برای پنهان کردن نداشته و اساساً به دلایل متعدد استراتژیک نیازی به سلاح هستهای ندارد.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/