دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1401 - 22:22

حسینی: فقط یک‌پنجم هزینه افزایش یافته حج امسال را زائران می‌پردازنند

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: با توجه به رایزنی‌هایی که با مسئولان امر در بعثه و مسئولان بانک مرکزی صورت گرفت و اینکه حج امری ضروری است و نمی‌توان آن را کنسل کرد تصمیم بر آن شد برای آن‌که فشار مالی بر زائران وارد نشود یک‌پنجم هزینه افزایش یافته را زائر و چهارپنجم آن را سازمان حج و زیارت پرداخت کند.
کد خبر : 662059
4444



به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال عربستان هزینه‌های اعزام زائران حج تمتع را با ۳۰۰ درصد افزایش قیمت اعلام کرد که سبب اعتراض بسیاری از کشورها از جمله ایران شد.


حسینی در همایش بزرگ زائران حج ۱۴۰۱ شهرستان مشهد، افزود: معمولاً کشور عربستان از سه ماه قبل میزان هزینه‌های زائران ازجمله هزینه کشتارگاه، چادرها، امکانات حمل و نقل و غیره را اعلام می‌کند که امسال این اتفاق نیفتاد و چهار روز قبل هزینه‌ها را با افزایش ۳۰۰ درصدی اعلام کردند که با اعتراضات بسیاری از کشورها از جمله ایران مواجه شد.


وی با بیان اینکه رقمی که عربستان برای هر زائر اعلام کرده، یک هزار و ۱۶۴ دلار افزایش یافته است، ادامه داد: در حالی که هزینه برگزاری حج تمتع برای زائران ایرانی سه هزار و ۴۰۰ دلار بود که با این هزار و ۲۰۰ دلاری که افزایش یافته، هزینه برگزاری حج تمتع چهار هزار و ۴۰۰ دلار شده است که این هزینه برای زائران عراقی بیش از پنج هزار دلار و برای زائران عمارات بیش از ۶ هزار دلار شده است.


معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: با توجه به رایزنی‌هایی که با مسئولان امر در بعثه و مسئولان بانک مرکزی صورت گرفت و اینکه حج امری ضروری است و نمی‌توان آن را کنسل کرد تصمیم بر آن شد برای آن‌که فشار مالی بر زائران وارد نشود یک‌پنجم هزینه افزایش یافته را زائر و چهارپنجم آن را سازمان حج و زیارت پرداخت کند.


وی در پاسخ به سؤال یکی از زائران در خصوص افرادی که در سال ۹۹ ثبت‌نام کرده‌اند و هزینه را پرداخت کرده‌اند و دیگر نباید هزینه‌ای پرداخت کنند، گفت: در سال ۱۳۹۹ که زائران مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال بابت ثبت‌نام پرداخت کرده‌اند که به خاطر شیوع کرونا سفرهای حج تمتع تعطیل شد برای اینکه زائران متضرر نشوند با پول پرداختی آنان ارز نیمایی ۹ هزار تومانی خریداری و به امانت به بانک مرکزی سپرده شد که این امر سبب شد این افزایش قیمت اکنون هزینه زیادی را بر زائر تحمیل نکند.


حسینی ادامه داد: سیاست سازمان حج و زیارت و مسئولان نظام در اعزام زائران به حج تمتع حفظ عزت، کرامت و صیانت از حقوق زائران ایرانی است چرا که زائران ایرانی عزیز و گرامی هستند و اجازه هیچ‌گونه توهین به هیچ‌یک از زائران را نخواهیم داد.


وی گفت: از دیگر سیاست‌های سازمان حج و زیارت صیانت از سلامت زائران است و بخشی از صیانت از سلامت وظیفه ما است لذا تکمیل واکسیناسیون کرونا، تزریق واکسن مننژیت و نیز واکس فلج اطفال که از سوی کشور عربستان به عنوان شرط ورود زائر اعلام کرده است همراه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در طی سفر خصوصاً در انجام مناسک حج تمتع از توصیه‌های مهم و مورد تأکید هست.


معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه انجام تست پی سی آر ۷۲ ساعت قبل از سفر ضروری است، افزود: همچنین در راستای حفظ سلامت زائران داروهایی که کمبود داشته‌ایم را در حال خریداری هستیم و اکثر داروها خارجی و با کیفیت هستند و نیز در حال راه‌اندازی کلینیک‌ها هستیم و بهترین هواپیماها برای زائران در نظر گرفته شده است.


وی ادامه داد: همچنین برای اینکه زائران در خصوص موضوع قربانی داده‌ای نداشته باشند ۸۰ ذبح حرفه‌ای که هر کدام روزانه هزار قربانی می‌توانند انجام دهند در این سفر همراه ما خواهند بود و با حضور روحانیون عمل قربانی و ذبح کردن به صورت کاملاً شرعی انجام می‌شود و دیگر ضرورتی برای حضور زائر در کشتارگاه نیست.


حسینی گفت: نخستین پرواز و اعزام زائران از تهران در ۲۳ خردادماه انجام می‌شود و هر روز ۹ پرواز از سراسر کشور خواهیم داشت و آخرین پرواز از بیت‌الحرام در روز آخر ماه ذی‌الحجه خواهد بود که امسال ۸۵۰ هزار نفر از کشورهای مختلف در مراسم حج شرکت می‌کنند.


این مسئول با بیان اینکه حج جزو ضروریات و واجبات دین است و ترک عمدی آن در صورت استعانت داشتن امری گناه است، گفت: حج فرصتی برای خودسازی و تزکیه و شست و شوی دل‌ها از آلودگی‌ها است. امیدواریم که سفری پر از خیروبرکت و معنویت داشته باشید.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته