دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ایتالیا در تجارت با ایران گوی سبقت را ربود

ایران و ایتالیا روابط تجاری طولانی با یکدیگر دارند و هرچند تحریم‌های اخیر هسته‌ای این روابط را تحت تاثیر خود قرار داد و از سال 2012 حجم تجارت دو کشور روند کاهشی به خود گرفت اما ایتالیا جز کشورهایی بود که همکاری خود را با ایران در برخی زمینه‌ها ادامه داده و چندان موضع سرسختانه‌ای نگرفته بود.
کد خبر : 66181

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، طبق آمارهای رسمی اوج تجارت ایران و ایتالیا در سال 2008 بوده که حجم آن به 2 میلیارد و 416 میلیون دلار رسیده است اما تراز تجاری در این سال برای ایران منفی بود زیرا سهم ایتالیا از صادرات به ایران 2 میلیارد و 45 میلیون دلار بوده در حالی که سهم ایران از صادرات به این کشور تنها 371 میلیون دلار بوده است.


سپس در سال‌های 2009 و 2010 حجم تجارت دو کشور کاهش یافته و در سال 2011 روابط تجاری ایران و ایتالیا روند افزایشی طی کرد.


در سال 2011 واردات ایران از کشور ایتالیا معادل یک میلیارد و 721 میلیون دلار بود و در مقابل 258 میلیون دلار کالا از ایران راهی ایتالیا شد.


لازم به ذکر است که به دلیل تحریم‌ها از سال 2012 تجارت دو کشور تحت تاثیر شرایط قرار گرفت و مجدداً روند کاهشی پیدا کرد و در این سال تنها یک میلیارد و 152 میلیون دلار کالا از ایتالیا به ایران صادر شد و 196 میلیون دلار کالا از ایران به ایتالیا رفت.


در سال 2013 روند نزولی تجارت دو کشور ادامه پیدا کرده و 858 میلیون دلار کالا از ایتالیا وارد کشور شده و 170 میلیون دلار کالا به این کشور صادر کرده‌ایم.


اما پس از توافقات اولیه ایران با کشورهای 1+5 در سال 2014 روند تجاری دو کشور تغییر کرده و با افزایش مواجه شد.


بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در 4 ماه نخست سال 94 ایران بیش از 193 میلیون دلار کالا به ایتالیا صادر کرده و همچنین ایتالیا نزدیک به 293 میلیون دلار کالا وارد ایران کرده است.


همچنین پس از توافق نهایی و حضور رئیس‌جمهوری ایران در کشور ایتالیا این رشد سرعت بیشتری به خود گرفته است و آمارها نشان می‌دهد که طی 10 ماه سپری شده از سال 94 بیش از 729 میلیون دلار از این کشور واردات صورت گرفته و همچنین صادرات ایران نیز به ایتالیا بیش از 674 میلیون دلار بوده است.


این آمار نشان می‌دهد که طی چند ماه اخیر تفاوت بسیاری در حجم مبادلات تجاری دو کشور صورت گرفته است.


لازم به ذکر است که پیش از نهایی شدن برجام بزرگترین هیات تجاری از سوی این کشور به ایران آمد و به دلیل انجام توافق‌های ابتدایی در ایران، در سفر اخیر حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به این کشور بیشترین قراردادها فعلاً با این کشور نهایی شده است.


این روابط به قدری برنامه‌ریزی شده، دقیق و اصولی پیش رفته است که ایتالیا که هر ساله به فعال‌ترین فرد خارجی که در زمینه‌های اقتصادی با این کشور ارتباط داشته است، جایزه‌ای را با عنوان لئوناردو اهدا می‌کند، قصد کرده است تا این جایزه که به نوبل اقتصادی ایتالیا معروف است را امسال به احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در 17 اسفند ماه توسط رئیس‌جمهوری این کشور اعطا کند.


همچنین هیأتی تجاری شامل 170 شرکت که جمعاً 300 نفر آن را تشکیل می‌دهند از 19 تا 21 بهمن ماه برای رایزنی‌ اقتصادی با بخش دولتی و خصوصی وارد کشور شده است که در رأس آن دو وزیر حمل‌ونقل و کشاورزی ایتالیا نیز حضور دارند.


بر اساس این گزارش، دو خودورساز ایتالیایی فیات و ایریکو برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران به همراه ۶۰ فعال اقتصادی ایتالیا در حوزه نفت و پتروشیمی به ایران آمده تا چانه‌زنی خود را با طرف‌های ایرانی آغاز کنند.


همچنین 30 شرکت در حوزه مواد غذایی و فست‌فود نیز این هیات را همراهی می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته