دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1401 - 10:37
غلامی:

مطالبه‌گری از الزامات جامعه مدنی است

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی استان قم مطالبه‌گری را یکی از الزامات جامعه مدنی برشمرد.
کد خبر : 661760
رضا غلامی جمکرانی

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از قم، رضا غلامی جمکرانی در جمع تعدادی از دانشجویان و صاحب‌نظران بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم اظهار کرد: مطالبه‌گری یکی از الزامات جامعه مدنی است. بسیج دانشجویی می‌تواند با محور درون دانشگاهی؛ استانی و ملی مسائل و مشکلات جامعه را مورد بحث و بررسی قرار دهد و از مسئولان مطالبه‌گر باشد. بسیج دانشجویی می‌تواند با راه‌اندازی حلقه‌های متعدد مسائل و مشکلات جامعه را در سطح درون دانشگاهی، استانی و ملی شناسایی کند و برای مسائل و مشکلات جامعه به راه‌حل درست برسد.


وی فلسفه دانش حسابداری را حساب دهی و حساب‌خواهی برشمرد و افزود: حسابداری امروزه به یک ثبت رویداد مالی در دفاتر خلاصه شده در صورتی که حسابداری در آموزه‌های دینی وجود دارد؛ بنابراین می‌توان فلسفه دانش حسابداری را در موضوع معاد به‌عنوان یکی از اصول دین مبین اسلام دنبال کرد. حسابداری که با رویکرد اسلامی برگرفته از ارزش‌ها و اصول دین مبین اسلام باشد با حسابداری مرسومی که امروزه در دنیا وجود دارد ازلحاظ هدف بنیانی تفاوت دارد.


معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: نتایج مطالعات انجام شده نشان داد زیربنای نام‌گذاری دانش حسابداری اشتباه بوده؛ زیرا امروزه دانش حسابداری به‌عنوان ارائه اطلاعات مفید اقتصادی برای تصمیم‌گیری خلاصه شده که فقط قشر خاصی از جامعه که سرمایه‌گذاران هستند از این هدف بهره‌مند می‌شوند؛ اما وقتی نگاه اسلامی به دانش حسابداری داشته باشیم هدف حسابداری حساب دهی و حساب‌خواهی بوده که همان مطالبه گری است.


غلامی اضافه کرد: در استانداردهای حسابداری هیچ سخنی از پاسخگویی وجود ندارد. مطالبه‌گری یکی از الزامات جامعه مدنی است که در مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی می‌تواند کاربرد داشته باشد.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته