دستگاه پلاکخوانی که جانشین کارت ساعت کارمندان میشود/ استقبال دکتر طهرانچی از تولید این سامانه
کیوان دوستکام، مدیرعامل شرکت ویراناب زاگرس که با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک فعالیت میکند در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در معرفی محصول سامانه تشخیص پلاک خودرو یا دستگاه پلاکخوان، خاطرنشان کرد: این محصول یک ترکیب نرمافزار و سختافزار است که به واسطه استفاده از الگوریتمهای یادگیری عمیق به آن آموزش میدهیم که با پردازش تصویر خودرو و پلاکها را تشخیص دهد و بعد از اینکه پلاک را تشخیص داد، بتواند آن دانه دانه کاراکترها، اعداد و حروف روی پلاک را بخواند.
وی افزود: بعد از اینکه این خوانایی اتفاق افتاد، مجوزدهی داده میشود. یعنی از قبل به آن اطلاعاتی در رابطه با مجوز عبور و مرور یکسری پلاکها دارند برای یک پارکینگ خاص و محدودیتی هم وجود ندارد. برایش تعریف میکنیم مثلاً ۱۰۰ تا پلاک که اینها اجازه دارند، وارد شوند.
مدیرعامل شرکت ویراناب زاگرس با بیان اینکه پکیج پلاکخوان را به گیت ورودی در وصل میکنیم و به صورت اتوماتیک وقتی که خودرو جلوی دوربین قرار میگیرد، پلاک تشخیص داده شده و خوانده میشود، گفت: اگر جزو پلاکهای مجوزدار باشد، در را باز میکند، خودرو رد میشود و در را میبندد.
وی ادامه داد: با انجام این کار سرعت و دقت در عبور و مرور بالا میرود و از جهتی هم آمارگیری میشود که چه خودرویی، در چه تاریخی و چه ساعتی وارد یا خارج شده است چون ما برای ورود و هم برای خروج دوربین داریم، اینها به صورت جداگانه ثبت میشوند و بعداً میتوان به آنها رجوع کرد برای هر نوع اطلاعاتی که نیاز داریم.
دوستکام با اشاره به اینکه میتوانیم لیست سیاه تعریف کنیم، اظهار کرد: حتی میتواند به بعضی خودروها به هر عنوان جلوی در قرار بگیرند، به مسئول حراست اطلاع میدهد که این پلاکی که در بلک لیست قرار دارد، در حال حاضر جلوی در است. توانایی این اطلاع رسانی را دارد.
وی با بیان اینکه در یک نسخه یک مقدار پیشرفتهترش برای سازمانها مخصوصاً به این صورت میشود که میتواند کارتِ ساعت کارمندان را هم بزند، گفت: به جای اینکه کارمند بیاید جلوی در از ماشیناش پیاده شود و انگشت بزند یا کارت ساعت بزند، خودرو که جلوی در میآید و عبورش ثبت میشود، مستقیماً به دستگاه کارتخوان وصل میشود و همانجا ثبتاش میکند که این کارمند وارد یا خارج شد که البته در این قسمتاش نیاز به یکسری تنظیمات خاص دارد که بشود درستاش کرد.
مدیرعامل شرکت ویراناب زاگرس افزود: نهایتاً هدف این است که ما نیروی انسانیمان را یا کاهش دهیم و بتوانیم خطای انسانی را هم کاهش دهیم چون وقتی دستگاه به صورت اتوماتیک و هوشمند کار کند، نیاز کمتری برای کنترل عبور و مرور نیاز داریم ولی زمانی که هوشمندی وجود نداشته باشد هم خطای انسانی وجود دارد، این دستگاه خطا ندارد و با دقت حدود ۹۸ درصد پلاک و خوانایی را در ۹۷ درصد میتواند انجام دهد و چون این کار را زیر یک ثانیه انجام میدهد هیچوقت متوجه خطایش نمیشویم و به همین دلیل میشود گفت نهایتاً میتوان روی امنیت و سرعت ترددش حساب کرد.
وی در رابطه با تجاریسازی این محصول خاطرنشان کرد: نمونههای داخلی و خارجی این دستگاه وجود دارد. مسئلهای که وجود دارد این است که ما ارزانسازی کردیم و استفاده از الگوریتمهایی که به صورت خصوصی، یعنی الگوریتمها را خودمان دوباره بازسازی کردیم که بتواند روی سختافزارهای ارزانقیمت حتی این جواب دهد.
دوستکام در رابطه با میزان قیمت به نسبت رقبا، اظهار کرد: قیمت تقریباً نصف است. در حال حاضر شرکتها که معمولاً در تهران، مشهد و اصفهان مستقر هستند در این حوزه کار میکنند، برند معروف این کار دژبان است که حول و حوش ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان هزینه راهاندازی برای دو دوربیناش است که اینها سختافزار نمیفروشند و نرمافزار میفروشند ولی ما با سختافزار و نرمافزار همه چیز را با همدیگر حول و حوش ۴۰ میلیون تومان تقریباً نصف میشود.
وی با اشاره به اینکه دکتر طهرانچی به صورت مستقیم یک دستگاه را سفارش دادند که به احتمال زیاد تا هفت، هشت روز آینده آن را در سازمان مرکزی نصب میکنیم، گفت: وقتی به اراک آمده بودند برای بازدید بین محصولات این محصول را خیلی خوششان آمد.
مدیرعامل این شرکت در ادامه با بیان اینکه کاربرد ذکر شده در زمینه پارکینگیاش بود، عنوان کرد: خوب است که به این قضیه اشاره شود که پلاکخوانی فقط برای پارکینگ نیست. بالاخره در سطح شهر برای شهرداریها، پلیس راهبر و در جادهها این استفاده میشود و بالاخره باید ثبت پلاک انجام شود. آن میشود بحث تخلفات رانندگی که با شهرداری اراک هم ارتباطاتی گرفته شده و صحبتهایی انجام شده است و با جلساتی که ریاست دانشگاه اراک با شهرداری داشتند پیگیر این قضیه شدند.
وی افزود: در سطح شهر برای ثبت تخلفات، افزایش سرعت ترافیک و هوشمندسازی چراغهای راهنمایی و رانندگی که با توجه به حجم ترافیک زمان چراغهای قرمز و سبز را تغییر میدهد. چیزی که الان خیلی کم پیدا میشود ولی نمونههایش هست. کاری که ما انجام دادیم ارزانسازی و داخلیسازیاش بوده که بتوانیم هر نوع آپشنی را که میخواهیم به آن اضافه کنیم. در مورد کدهای خارجی دیگر نمیشود این کار را کرد ولی کدهای ما را میشود هر آپشن خاصی که بخواهیم به آن اضافه کنیم.
دوستکام در ارزیابی رویداد گام دوم دانشگاه برای رشد شرکتهای دانش بنیان، گفت: قطعاً خیلی تأثیرگذار است. در زمینه فناوری مهمترین اصل فقط بحث پژوهش، تحقیقات و محصول نیست. مسئله نهایی این است که آن محصولی که ساخته شده باید به بازار معرفی شود. برای معرفی به بازار ما چند فاکتور خاص داریم که یکی از مهمترینهایش این نمایشگاه است. حالا اگر نمایشگاه از طریق یک ارگان قدرتمند و معروف مثل دانشگاه آزاد اسلامی صورت میگیرد، طبیعتاً صنایع و افرادی که میآیند چه افرادی که از سمت دولت یا نهادهای نظامی هم با شرکتهای خصوصی و حتی با مردم و منازل مسکونی کار کنیم، پس ما یک گستره خیلی بزرگ داریم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه شناخته شویم نیاز به نمایشگاهها داریم. در غیر این صورت باید یک هزینه هنگفت انجام دهیم که دانه دانه بازارهای هدف ما را بشناسند و برای این کار باید هم هزینه و هم زمان بسیاری بگذاریم ولی با برگزاری یک نمایشگاه چند روزه میتوانیم کار چند سال را انجام دهیم چون نمایشگاهها جایی هستند که کسانی که صاحب ثروت و سرمایهگذار هستند، کسانی که حتی نیاز دارند میآیند آنجا و ما را میبینند و همان لحظه ممکن است حتی اتفاقات خیلی بزرگی بیفتد، قراردادهایی بسته شود یا ارتباطی ایجاد شود برای قراردادهایی که در آینده میخواهد، بسته شود.
گفتنی است، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با شعار «عصر امید» از هشتم تا یازدهم خرداد در مصلای تهران برگزار میشود و میزبان ۳ هزار شرکت دانشبنیان، آزمایشگاه و زیرساخت، گروه پژوهشی و استارتآپ است.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/