تهرانی که دیگر نه کوه دارد و نه نفس/ مهمترین علت آلودگی هوای پایتخت چیست؟
گروه جامعه خبرگزاری آنا، میثم نامنی؛ این روزها شاهد هستیم که هر چه جلوتر میرویم وضعیت آلودگی هوا پایتخت کشور بحرانیتر میشود و روز گذشته ۳ خردادماه شاخص کیفیت هوا به عدد ۳۰۱-۵۰۰ در سطح اهمیت بهداشتی خطرناک رسید و به همین علت حوالی ساعت ۱۲ ظهر کلیه ادارات، مدارس و دانشگاهها تعطیل شد. پیش از این نیز در ۲۷ اردیبهشت ماه برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ کلیه ادارات، مدارس و دانشگاهها تعطیل شدند.
این تصمیم روز گذشته طبق گزارش دستگاههای تخصصی مانند هواشناسی مبنی بر قرارگیری استانهای تهران و البرز در وضعیت خطرناک و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت حفظ سلامت مردم در استانهای البرز و تهران گرفته شد و تنها دستورالعمل احتیاطی برای شهروندان، خارج نشدن آنها از منزل بود و پایتخت از ابتدای سال ۲ روز هوا پاک، ۴۳ روز هوای قابل قبول، ۱۶ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس، ۳ روز هوای ناسالم و ۱ روز هوای خطرناک را به خود دیده است.
آخرین جزئیات از وضعیت آلودگی هوا شهر تهران
در همین راستا مهدی پیرهادی در جریان شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه در حال حاضر در برخی مناطق شهر تهران شاخص آلودگی به عدد ۵۰۰ رسیده است، میگوید: «مناطق ۲۱، ۹، ۲، ۵، ۶، ۱۳ شاخص آلودگی با عدد ۵۰۰ را تجربه کرد و در دیگر مناطق از جمله منطقه ۱۴، شاخص آلودگی هوا بر روی عدد ۴۰۰ است.»
البته در سالهای گذشته نیز موضوع آلودگی هوا را ما در شهر تهران داشتیم، چراکه روزانه ۲۰ میلیون سفر در شهر تهران به وقوع میپیوندد و طبق گفته سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ؛ دو مساله ترافیک و آلودگی هوا هیچگاه در تهران حل نشده و بر اثر برخی اقدامات انجام شده، تنها از میزان آن کاسته شده و هیچگاه به طور کامل این مضوع حل نشده است و بر اساس اسناد اوایل دهه ۵۰، رئیس راهنمایی و رانندگی وقت تهران ترافیک این کلانشهر را قاراشمیش دانسته بود و این وضعیت در شرایطی اعلام شده که جمعیت تهران در آن زمان نزدیک به چهار و نیم میلیون نفر بوده و تعداد کل خودروها در کشور نیز نزدیک به ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار وسیله نقلیه بوده است.
وی میگوید: «در حال حاضر طبق آمار سال ۱۳۹۹ روزانه سیزده میلیون جمعیت ثابت و شناور در شهر تهران فعالیت دارند و در حال حاضر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سطح شهر تهران در حال تردد هستند و به کمک سامانهها و سیستمهایی که در اختیار مدیریت شهری قرار گرفته و توسعهای که در سطح شهر اتفاق افتاده، ترافیک تهران از قفل شدن در دهههای گذشته نجات پیدا کرده است؛ اما آلودگی هوا بیشتر شده، چرا که هر چقدر جمعیت بیشتر شود تعداد سفرها نیز بیشتر میشود و این ترددها آلودگی هوا را بیشتر میکند.»
لزوم توسعه حمل و نقل عمومی، برای کاهش آلودگی هوا
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه هر چقدر تقاضای سفر بیشتر باشد، عمدتا ناوگان حمل و نقل عمومی که سوخت آن دیزل است باعث افزایش آلودگی هوا میشود ادامه میدهد: «دیگر مانند قدیم نیست که آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال بروز کند و در شش ماهه اول هم، ما شاهد آلودگی هوا هستیم و مادامی که افزایش مهاجرت و خودرو را در شهر تهران داشته باشیم، باید این سوال را مطرح کنیم که شهر تهران چقدر میتواند گنجایش داشته باشد و آیا این شهر برای زندگی انسانها فضای مناسب خواهد داشت؟»
حال باتوجه به گفتههای این مقام پلیسی، مشخص شد که وسایل نقلیه نقش بسیار عمدهای در آلودگی هوای پایتخت دارند و این تردد بالای وسایل نقلیه جدا از آلوده کردن هوا، مشکلات دیگری نظیر ترافیک را هم به دنبال دارد و طبق گفته مسئولان شهری، مشکلات زیادی در بحث آلودگی هوای پایتخت وجود دارد.
سهم هر وسیله نقلیه در آلودگی هوا چقدر است؟
مهدی پیرهادی با بیان اینکه در شهر تهران عمدهترین مشکلی که داریم موضوع ذرات معلق در آلودگی هوای تهران است، به خبرنگار آنا میگوید: «این ذرات معلق هوا پارامترهای مشخصی دارد که در این پارامترها سهم صنایع، خودروها و موتورسیکلتها، وسایل نقلیه سنگین و... هرکدام مشخص شده است و وسایل نقلیه فرسوده نقش جدی در آلایندگی دارند و فرسودگی خودروها باعث شده تا ذرات معلق تهران افزایش پیدا کنند.
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه صنایع، پتروشیمیها، پالایشگاهها و مجموعههایی که در حال حاضر در اطراف شهر تهران وجود دارند نیز باعث شده ذرات معلق در شهر تهران روند افزایشی داشته باشد، ادامه میدهد: «برای رفع این معضل، باید این مجموعهها را به مرور از نزدیکی پایتخت دور کنیم و در قدم دوم با ارائه تسهیلات از سوی دولت به صاحبان خودروهای فرسوده، اقدامی صورت گیرد تا آنها از رده خارج شوند.»
البته این گفته رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران را بارها مسئولان مختلف انتظامی و شهری اعلام کردهاند، اما متاسفانه چند سالی میشود که شاهد هستیم خودرو، موتورسیکلت و... نه تنها در شهر تهران، بلکه در بسیاری از نقاط کشور هم از رده خارج نمیشوند که میطلبد در زمینه محقق شدن این امر هرچه زودتر اقدامات لازم صورت گیرد تا همچنان شاهد بالارفتن آلودگی در تهران نباشیم و طبق گفته رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران؛ برای کاهش آلودگی هوا باید تسهیلاتی فراهم شود تا در آینده از اتوبوسها و تاکسیهای برقی در تهران استفاده کنیم که با این اقدام میزان آلودگی هوا شهر تهران تا حد مناسبی کاهش پیدا میکند.»
حال باتوجه به این امر، میطلبد که دستگاههای مربوطه برنامهای برای آلودگی هوای پایتخت داشته باشند تا در ماههای آینده به ویژه فصل پاییز و زمستان وضعیت بحرانیتری نداشته باشیم.
انتهای پیام/۴۱۷۲/
انتهای پیام/