دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنچه در رویداد «عصر امید» خواهید دید/۴۹؛

تولید روغن از هسته خرما/ تبدیل ضایعات خرما به محصولات سودآور

شرکت کننده رویداد عصر امید گفت: طرح تولید روغن از هسته خرما در راستای کاهش ضایعات محصول خرما اجرا می‌شود تا این ضایعات به محصولات سودآور تبدیل شود.
کد خبر : 660350
روغن هسته خرما



ناصر شهسواری از واحد هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره درباره مزیت های این محصول اظهار کرد: اولا ما در تولید روغن هسته خرما از سالم‌ترین روش استخراج که تمام ارزش تغذیه‌ای محصول حفظ می‌شود استفاده کرده‌ایم که با این روش ممکن است به لحاظ کمی افت محصول داشته باشیم ولی به لحاظ کیفی تمام ارزش‌های غذایی محصول خرما حفظ می‌شود.


وی ادامه داد: مزیت دوم تولید روغن هسته خرما این است که در استان‌های جنوبی کشور که تولیدکننده خرما هستند مواد اولیه در دسترس است و هم چنین صادرات از خود استان‌ها صورت می‌گیرد.


وی درباره رقابت روغن هسته خرما با نمونه‌های مشابه خارجی گفت: هنوز این روغن در ایران به تولید صنعتی نرسیده و امید است با تولید صنعتی آن از خروج سالانه ۵ میلیون دلار ارز از کشور پیشگیری کنیم.


شهسواری درباره اشتغال‌زایی این طرح افزود: به طور مستقیم به ازای هر دستگاه حدود ده نفر مشغول کار می‌شوند علاوه بر آن در صورت توسعه این طرح و اعطای نمایندگی در شهرستان‌ها از این جهت هم می‌توان اشتغال‌زایی داشت.


تولیدکننده روغن هسته خرما درباره هزینه های تمام شده این محصول یادآور شد: یک سری هزینه‌ها در ابتدای پروژه بود و یک سری هزینه‌ها نیز متغیر است که برای تولید صورت می‌گیرد، برای تولید هر لیتر روغن حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است، قیمتگذاری برای فروش هم از آنجایی که رقیب زیادی وجود ندارد، به آسانی می‌توان صورت داد.


شهسواری که از واحد هرمزگان در این رویداد حضور یافته است درباره حمایت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حمایت خوبی از طرح من صورت گرفت تا اینجا من راضی‌ام و امیدوارم در آینده هم حمایت‌ها تداوم داشته باشد.


وی درباره درباره فرصت جشنواره گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این جشنواره فرصتی ارزنده و بی‌نظیر را برای ما فراهم کرده است و برای اولین بار در این سطح این رویداد برگزار می شود که آرزوی توفیق برای دانشگاه آزاد اسلامی دارم. من به عنوان طراح و تولیدکننده این ایده و رییس مرکز توسعه نخیلات در این جشنواره حضور دارم.


گفتنی است رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با شعار«عصر امید» از هشتم تا یازدهم خردادماه در مصلی تهران برگزار می‌شود و میزبان ۳ هزار شرکت دانش بنیان، آزمایشگاه و زیرساخت، گروه پژوهشی و استارت‌آپ است.


انتهای پیام/۴۰۴۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته