دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1401 - 19:56
مظفری:

انجمن‌های علمی دانشجویی در مسیر تولید علم از نظر کمی و کیفی، مورد توجه هستند

هدف فراهم آوردن زمینه‌های ظهور استعدادها، خلاقیت‌ها و شکوفایی علمی دانشجویان استمدیر گروه علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات گفت: انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های علمی برای توسعه دانش‌های نوین و تخصصی، نقش اساسی دارند که با توجه به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های علمی و فرهنگی دانشگاهی در مسیر تولید علم از نظر کمی و کیفی، مورد توجه هستند.
کد خبر : 659826
ارتباطات



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،۱۷ مه هر سال برابر با ۲۷ اردیبهشت به نام روز جهانی ارتباطات نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت در تقویم کشور ما هفته ارتباطات و روابط عمومی مملو از رویدادها و مراسم گرامیداشت این روز است که با هدف تأکید بر اهمیت ارتباط و چگونگی انتقال و اشتراک اطلاعات در سراسر جهان، همچنین افزایش آگاهی، دسترسی و چگونگی انتقال اطلاعات برگزار می‌شود.


مراسم گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی در دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به همت افسانه مظفری، مدیر گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی با حضور فهیمه مخبر دزفولی، ریاست و سینا فروزش معاونت دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، تنی چند از استادان و دانشجویان این رشته و میهمانان برگزار شد.


در این نشست افسانه مظفری ضمن تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی در مورد اهمیت ارتباطات انسانی و همچنین چگونگی کارکرد رسانه‌های جمعی و اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا درگذشته و آینده پرداخت. وی ضمن اشاره به تغییر سبک زندگی و نوع ارتباطات در جوامع بشری با ظهور ویروس کرونا گفت تغییراتی که به سبب قرنطینه و نوع ارتباطات در بسیاری از ابعاد زندگی ما به وجود آمده است، به‌قدری تأثیرگذار بوده که حتی با فروکش کردن این بیماری، احتمالاً می‌توان تاریخ را به قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد. یکی از مهم‌ترین این تغییرات شامل جایگزین کردن روش‌های دیجیتالی به‌جای ارتباطات و فعالیت‌های فیزیکی است، به صورتی که تک‌تک افراد، شاهد حضور فناوری‌ها و رسانه‌های اجتماعی جدید در زندگی‌شان بوده‌اند.


مظفری اظهار کرد که جوامع امروزی که همگی تحت رهبری و کنترل فن‌آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی قرار دارند، دچار تحولات دیجیتالی بسیاری شده‌اند که منجر به پیدایش اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی می‌شود. شرایط دشوار کووید -۱۹ باعث شد که اهمیت ارتباطات از راه دور و جوامع اطلاعاتی بیش از هر زمان دیگر خود را نشان داده و مورد توجه قرار بگیرد و اهمیت در ارتباط ماندن با یکدیگر به واسطه استفاده از فن‌آوری را برجسته‌تر از پیش کرد.


وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های موفق شش ماهه گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی در امورآموزشی، پژوهشی و فرهنگی، نوید آغاز به کار نخستین انجمن علمی دانشجویی گروه علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات را داد.


وی گفت امیدواریم با مشارکت و حضور فعال دانشجویان، شاهد شروع فصلی نو و تحولات درخشانی در آینده‌ای نزدیک در گروه باشیم، انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه‌ها جهت انجام فعالیت‌های علمی در بدنه دانشجویی برای توسعه دانش‌های نوین و تخصصی، نقش اساسی دارند. با توجه به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران که احراز جایگاه اول علم و فناوری در ۲۵ کشور منطقه‌ در افق ۲۰ ساله را مدنظر دارد، این تشکل‌های خودجوش دانشجویی در حوزه‌های علمی و فرهنگی دانشگاهی در مسیر تولید علم از نظر کمی و کیفی، مورد توجه هستند. انجمن‌ها، مجموعه‌های سیالی هستند که بر اساس توافق و شرکت داوطلبانه گروهی از دانشجویانِ فعال در امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در یک رشته علمی شکل می‌گیرند.


مظفری خاطرنشان کرد گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی با هدف فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای ظهور استعدادها، خلاقیت‌ها و شکوفایی علمی دانشجویان؛ نهادینه ساختن فعالیت‌های فوق‌برنامه علمی و مطالعاتی؛ شناسایی دانشجویان مبتکر و پژوهشگر به‌منظور حمایت و نیز بهره‌گیری از آنان برای ارتقای فعالیت‌های علمی پژوهشی دانشگاه؛ پرورش توانایی انجام فعالیت‌های گروهی در دانشجویان و کسب تجربه‌های اجرایی و مهارت‌های کارآفرینی توسط آن‌ها در جهت فعال کردن این انجمن تلاش می‌کند.


مظفری عنوان کرد که مشارکت فعال دانشجویان در نشست‌ها و همایش‌های گروه، انگیزه فعالیت‌ها را دوچندان کرده است. وی افزود برنامه سال ارتباطی جدید در این واحد دانشگاهی را مبتنی بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و استعدادهای دانشجویان می‌دانیم و اظهار امیدواری کرد این آینده‌نگری بتواند بنیان‌گذار تربیت نسلی فرهیخته، پیشرو و نوآور باشد.


در این مراسم علاوه بر سخنرانی‌های استادان در حوزه ارتباطات نوین، برخی از دانشجویان نیز مباحث جذاب کاربردی در این حوزه و در بخش‌های مختلفی همچون نشانه‌شناسی فیلم، اثرگذاری گرافیک و تصویر در ارتباطات امروز، فن بیان و کاریزما در ارتباطات، برند شخصی و گزارشگری تلویزیون را ارائه دادند.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب