دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1401 - 13:47

انواع مسواک: کدام مسواک برای شما ایده آل است

مسواک‌ها از حیث زبری و سختی برس یا بریستل با هم تفاوت دارند که با توجه به این فاکتور، انواع مسواک به سه نوع «نرم»، «متوسط» یا «سخت» دسته‌بندی میشوند. اکثریت افراد برای تمیز کردن دندان‌های خود تنها به یک مسواک نرم یا متوسط نیاز دارند.
کد خبر : 659496
رپرتاژ



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، مسواک‌ها از حیث زبری و سختی برس یا بریستل با هم تفاوت دارند که با توجه به این فاکتور، انواع مسواک به سه نوع «نرم»، «متوسط» یا «سخت» دسته‌بندی میشوند. اکثریت افراد برای تمیز کردن دندان‌های خود تنها به یک مسواک نرم یا متوسط نیاز دارند. مسواک‌های سخت و زبر بویژه اگر از آنها بطور روزانه برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنید، میتوانند به دندان‌ها و همچنین لثه شما آسیب برسانند.


جدا از نوع مسواک مورد استفاده، شما باید شیوه صحیح مسواک زدن را نیز بلد باشید. در حین مسواک زدن باید مسواک خود را در محل اتصال دندان و بافت لثه به حالت زاویه ۴۵ درجه نگه دارید، تا ناحیه زیر خط لثه بطور کامل تمیز شود. همچنین، به خاطر داشته باشید که سطح دندان‌های خود را به آرامی و به حالت دورانی مسواک بزنید. بر خلاف باور عامیانه، مسواک زدن به حالت سریع همراه با شدت نه تنها موجب تمیزی بیشتر دندان‌ها نمی شود بلکه می تواند به مینای دندان و همچنین لثه نیز آسیب بزند. اگر شیوه اصولی و صحیح مسواک زدن را نمی دانید یا در انتخاب نوع مسواکی که برای شما مناسب است مشکل دارید، میتوانید با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک میتواند توصیه‌های دقیقی برای حفظ سلامت دهان و دندان به شما ارائه کند.


مسواک‌ دستی


رایج‌ترین نوع مسواکی که همیشه در خانه‌های ما پیدا میشوند، مسواک‌های دستی هستند. میزان سختی بریستل یا برس، فرم سر مسواک، الگو و طرح بریستل و فرم دسته مسواک، جزو ۴ شاخصه اصلی و وجه تمایز مسواک‌های دستی هستند.


میزان سختی برس مسواک: مسواک با برس نرم یا همان مسواک نرم، برای استفاده اکثریت افراد مناسبند اما در کنار آنها مسواک‌هایی با برس متوسط و سخت نیز موجود هستند. مزیت استفاده از مسواک با برس سخت این است که این نوع مسواک میتواند پلاک دندانی بیشتری را تمیز کرده و از بین ببرد اما مسواک زدن با شدت و نیروی زیاد با این نوع مسواک‌ها میتواند باعث تحریک لثه شده و حتی مینای دندان را نیز از بین ببرد.


شکل و فرم سر مسواک: معمولا فرم سر اکثریت مسواک‌ها به شکل گرد یا مربعی طراحی میشود. مسواک‌هایی که سر مثلثی شکل دارند نیز برای دسترسی و تمیز کردن پشت و کناره‌های دندان‌های آسیاب بهترند.


طرح برس یا بریستل مسواک: طرح برس مسواک چندین الگوی متفاوت دارد که هر کدام از آنها برای تمیز کردن دندان‌ها مزیت خاص خود را دارند. رایج‌ترین طرح‌های برس مسواک عبارتند از برس موج دار، ضربدری، مخروطی و برس با الیاف نوک گرد صیقل دهنده که انتخاب هر کدام از این موارد به نیاز دندان‌های شما و همچنین راحتی شما در استفاده از آن بستگی دارد.


فرم و طراحی دسته مسواک: دسته مسواک نیز به ۴ نوع اعم از دسته صاف و بدون زاویه، دسته زاویه دار، دسته انعطاف پذیر و نرم و دسته ضد لغزش تقسیم میشود. طراحی و فرم مناسب دسته مسواک موجب میشود که شما به تمامی سطوح دندان‌های خود بویژه به دندان‌های پشتی براحتی دسترسی داشته و آنها را نیز تمیز کنید.


مسواک برقی


انواع مسواک: کدام مسواک برای شما ایده آل است


مسواک برقی یا اتوماتیک نیز با چرخش سری و برس خود، امکان تمیز کردن نقاطی که دسترسی به آنها سخت است را فراهم میکنند. با اینکه این نوع مسواک‌ها معمولاً گران‌تر هستند اما در عوض مسواک زدن با آنها راحت‌تر بوده و زحمت کمتری دارد. شما فقط دکمه روشن کردن مسواک را میزنید و مسواک برقی بطور خودکار تمام کار را انجام میدهد. حتی برخی از مدل‌های مسواک‌های برقی تایمر هم دارند که میتوانید بسته به نیاز خود تایمر را تنظیم کنید تا مسواک زدن شما به مدت دلخواه ادامه داشته باشد. نتایج تحقیقات نشان میدهد که قابلیت چرخش چند جهته برس مسواک‌های برقی در مقایسه با حرکت تک جهته مسواک‌های دستی، باعث میشود که این نوع مسواک‌ها در تمیز کردن دندان‌ها عملکرد بهتری داشته باشند که این امر احتمال بروز التهاب لثه و پلاک دندانی را کاهش میدهد.


مسواک‌های برقی، بسته به سرعت چرخش به سه نوع تقسیم می شوند:



  • مسواک‌های برقی استاندارد که به مدل‌های معمولی مسواک برقی گفته میشود.

  • مسواک برقی صوتی یا سونیک که بقدری چرخش سریعی دارد که فرکانس شنیداری تولید میکند.

  • مسواک برقی اولتراسونیک که چرخش و حرکتی سریعتر از مسواک صوتی معمولی دارد.


انواع برس‌های دندانی مخصوص


برس بین دندانی


انواع مسواک: کدام مسواک برای شما ایده آل است


براش یا برس بین دندانی که به آن مسواک بین دندانی نیز گفته میشود، نوعی مسواک کوچک و یکبار مصرف است که در دو نوع، با دسته پلاستیکی زاویه دار قابل تعویض یا با دسته غیر قابل تعویض عرضه میشود و از آن برای تمیز کردن فضای ما بین دندان‌ها یا سیم‌های ارتودنسی و بریس دندانی استفاده میشود. این نوع براش بین دندانی عمدتا برای تمیز کردن فضای بین دندان‌ها (فضاهای بزرگ بین دندان) استفاده میشود. ثابت شده است که استفاده براش بین دندانی همراه با مسواک زدن معمولی در مقایسه با مواردی که فقط مسواک زدن معمولی انجام میشود، پلاک دندانی را بهتر تمیز کرده و احتمال التهاب لثه را کاهش میدهد.


مسواک سولکا یا مسواک مخصوص ایمپلنت (Sulcabrush)


از این مسواک منحصرا برای تمیز کردن خط لثه استفاده میشود. برس این مسواک معمولا به شکل حرف V طراحی میشود تا امکان پاکسازی بهتر خط لثه را فراهم کند. این نوع مسواک که با نام مسواک مخصوص ایمپلنت نیز شناخته میشود. مسواک ایمپلنت برای تمیز کردن نواحی مانند ما بین تاج دندانی، ما بین بریس و ایمپلنت دندانی که دسترسی به آنها با مسواک‌های معمولی دشوار است، بسیار مناسب است. حتی ممکن است دندانپزشک شما در طول دوره بهبودی کاشت ایمپلنت دندانی، استفاده از این نوع مسواک را همراه با خمیر دندان مخصوص برای افراد دارای ایمپلنت به شما توصیه کند.


مسواک با برس ته گرد (End-tuft brush)


سر برس‌های این مسواک به شکل گرد بوده که از ۷ دسته برس نایلونی نرم و محکم تشکیل شده است. سری و برس این مسواک بطوری طراحی شده است که بتواند به فضاهای کوچک‌تر دسترسی داشته و آنها را تمیز کند. دسته این مسواک از حیث ارگونومیکی به گونه‌ای طراحی شده است که امکان محکم در دست گرفتن مسواک و تمیز کردن دقیق نواحی مانند پشت دندان‌های آسیاب و ما بین بریس ارتودنسی را فراهم میکند. همچنین طراحی منحصر بفرد این مسواک، آنرا به وسیله‌ای مناسب برای تمیز کردن نواحی اطراف ایمپلنت‌ها، بریج دندانی و دندان مصنوعی تبدیل می کند.


مسواک جویدنی


مسواک جویدنی نوعی مسواک پلاستیکی مینیاتوری است که می توانید آنرا در دهان گذاشته و بجوید. عمدتا این نوع مسواک برای مواقع خاص مانند مسافرت استفاده میشود و حتی می توان آنها را از دستگاه‌های اتوماتیک فروش محصولات بهداشتی نیز تهیه کرد. این نوع مسواک یکبار مصرف بوده و در طعم‌های مختلفی مانند نعناع و آدامس در دسترس است.


ماندگاری و طول عمر انواع مسواک


مسواک‌ها با وجود این میزان از تنوع، در یک چیز مشترک هستند و آن هم طول عمر ۳ ماهه همه‌ی آنهاست. با گذشت ۳ ماه، برس مسواک یکپارچگی خود را از دست داده و ضعیف شده و همچنین عملکرد خود در تمیز کردن دندان‌ها را نیز از دست میدهد. امروزه، اکثریت مسواک‌ها برس‌هایی دارند که با گذشت زمان تغییر رنگ میدهند و این به شما اطلاع میدهد که وقت تعویض مسواک شده است.


وقتی قصد خرید مسواک جدیدی داشته باشید نیازی نیست که فروشگاه تخصصی این محصول مراجعه کنید. در تمامی داروخانه‌ها و حتی سوپرمارکت‌ها نیز تنوع بسیار بالایی از مسواک موجود است. شما حتی میتوانید بصورت آنلاین مسواک مد نظر خود را تهیه کنید.


مسواک برقی یا دستی


مسواک‌های برقی برای همه مناسب نیستند. مسواک‌های برقی مزایای خاص خود را دارند و تا زمانی که بدرستی از آنها استفاده شود میتواند به اندازه مسواک دستی (حتی شاید بهتر) دندان‌ها را تمیز کند. در طرف مقابل، مسواک‌های دستی و سنتی حس تمیزی بیشتری به فرد میدهند و بدلیل ارزان قیمت بودنشان اکثریت مردم آنها را ترجیح میدهند.


در برخی موارد ممکن است مسواک برقی انتخاب بهتری باشد. مثلا کودکان اغلب در کامل تمیز کردن دندان‌های خود مشکل دارند که مسواک برقی از این جهت میتواند انتخاب بهتری باشد. همچنین مسواک‌های برقی برای افرادی که بدلیل ابتلا به آرتروز یا مسائل دیگر دچار ضعف در گرفتن اجسام هستند، مناسب‌تر است. به طور کلی، نوع مسواکی که انتخاب میکنید کاملا به نیاز و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. بهترین نوع مسواک هم مسواکی است که شما راغب به استفاده از آن باشید.



انتهای پیام / ر



انتهای پیام/

برچسب ها: مسواک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته