از توافق بر زمین مانده واردات ۶۳۰ واگن تا نبود قطعات مترو/ تعطیلی ۴ سالهای که منجر به مشکلات امروز مدیریت شهری شده
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه جامعه خبرگزاری آنا، در پاسخ به این سوال که آیا فکری برای شلوغی حمل و نقل عمومی باتوجه به گران شدن کرایه تاکسی و سایر ناوگانها کردهاید، اظهار کرد: بالا رفتن جمعیت استفادهکننده از مترو و اتوبوس طبیعی بود و ما چند پدیده را در حال حاضر همزمان داریم. به لطف خدا موضوع بیماری کرونا خیلی فروکش کرده و ما امروز شاهد حداقل بیماری، حداقل فوتشدگان این موضوع هستیم و بنابراین مردم بیشتر در جامعه تردد میکنند و حجم سفرها افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه در طول هشت ماه اخیر با عادی شدن وضعیت کار مردم و تعطیل شدن دورکاریها، حضور کارمندان در محل کار، تقاضاها افزایش پیدا کرد افزود: در حال حاضر دانشگاهها و مدارس باز هستند و این موضوع به تقاضای ما اضافه کرده و افزایش کرایهها هم مزید بر علت شد، یعنی هر چقدر هزینههای سفر شخصی با تاکسی و ... افزایش پیدا میکند، سرریز این میآید به سمت حمل و نقل عمومی که بسیار ارزان است و مبالغ بسیار جزیی دریافت میشود.
تشکری هاشمی ادامه داد: بنابراین پیشبینی میشد که مترو افزایش چشمگیری در مسافر شهر تهران در کلیه خطوط داشته باشد و ما این را چون پیشبینی میکردیم خاطرم هست از همان روزهای اولی که در شورای ششم کار را شروع کردیم، این را به عنوان یک زنگ خطر به صدا درآوردیم و گفتیم که وضعیت متروی ما خوب نیست. در طول چهار سال گذشته در زمینه تعمیرات، اورهال و رسیدگی به ناوگاناقدامات خوبی انجام نشده بود و بخش اعظمی از این ناوگان با فرسودگی مواجه شده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تصمیماتی در زمینه تعمیرات اضطراری و فوری برای واگنهای مترو تهران گرفتهایم گفت: هم در بودجه سال ۱۴۰۰ و هم در بودجه سال ۱۴۰۱ تمهیداتی برای این موضوع پیشبینی کردیم که به فوریت خرید قطعات یدکی صورت بگیرد و کار تعمیرات در کارخانه واگنسازی مترو تهران شروع شود و در حال حاضر دوستانمان قدمهای خوبی را در شهرداری تهران برداشتهاند، اما هنوز آن وضعیت مطلوب ما اتفاق نیفتاده است.
وی با بیان اینکه هنوز قطعات نرسیده و تعمیرات به صورت وسیع صورت نگرفته است، افزود: ما همچنان تاخیر داریم و باید واگنهای کنار گذاشته شده را بعد از تعمیرات به خط خدماتدهی اعزام کنیم و پیشبینیما این است که در ماههای آینده و قبل از اتمام سال ۱۴۰۱ بتوانیم ناوگانی که به تعمیرات اساسی رسیدهاند، با رعایت اولویتهایی که هست انجام دهیم و وضعیت ما کمی بهتر خواهد شد.
تشکری هاشمی بیان کرد: ما حدود ۲ هزار واگن برای رسیدن به وضعیت مطلوب کسری داریم و برای اینکه به وضعیت عادی برسیم حداقل یک هزار واگن نیاز است. در دوره قبل قرار بر این بود که ۶۳۰ واگن در اختیار مترو تهران بگذارند اما متأسفانه در حد صحبت باقی ماند و نهایتاً قراردادی در دولت قبلی منعقد شد که فقط طرفین بر انجام ساخت توافق کردند اما چون پیشپرداختها داده نشده بود، عملاً نتوانستند این قرارداد را عملیاتی کنند و کار ساخت واگنها شروع شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه قولهایی توسط وزیر کشور به شهردار تهران داده شده و پیگیریهایی ما در این زمینه داشتیم که موجب شد این اطمینان و قول را به ما بدهند که از محل منابع در اختیار و بحث تهاتر نفت بتوانند پیشپرداخت واگنها را بدهند و این عدد، نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار است که باید به سازنده خارجی داده شد. اگر این اتفاق بیفتد و این ۶۳۰ واگن برسد، به نظر من یک گشایش بزرگ در متروی تهران رخ میدهد.
انتهای پیام/۴۱۷۲/
انتهای پیام/