دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1401 - 09:52

نقش خلاقیت در زندگی روزمره

در حال راه‌رفتن در مسیر همیشگی خود هستید که با یک چاله جدید مواجه می‌شوید. در این شرایط چه کاری انجام می‌دهید؟ از روی آن می‌پرید؟ اگر چاله خیلی بزرگ باشد چه کاری انجام می‌دهید؟ حالا این مثال را به بی‌شمار اتفاقی که می‌تواند در طول روز برای شما پیش بیاید ربط بدهید
کد خبر : 659411
image-20220517095041-1.jpeg



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، در حال راه‌رفتن در مسیر همیشگی خود هستید که با یک چاله جدید مواجه می‌شوید. در این شرایط چه کاری انجام می‌دهید؟ از روی آن می‌پرید؟ اگر چاله خیلی بزرگ باشد چه کاری انجام می‌دهید؟ حالا این مثال را به بی‌شمار اتفاقی که می‌تواند در طول روز برای شما پیش بیاید ربط بدهید. خلاق بودن به شما این امکان را می‌دهد تا چالش‌های پیش رویتان را بهتر حل کنید و زندگی جذاب‌تری داشته باشید؛ بنابراین اگر هنوز نمی‌دانید خلاقیت چیست؟ و چرا خلاقیت در زندگی روزمره مهم است؟ باید بگوییم که خلاقیت زندگی را لذت‌بخش‌تر می‌کند! ما اغلب فکر می‌کنیم که خلاقیت به ساختن چیزی مربوط می‌شود، اما در واقع خلاق بودن مساوی با رشدکردن است. فرد خلاق با احساس سرزندگی‌ونشاط بیشتری با مسائل برخورد می‌کند. در شرایط زندگی‌های امروزی که هر روز با اتفاق و تغییر جدیدی مواجه هستیم، خلاقیت به کمک انسان می‌آید تا راحت‌تر با این تغییرات کنار بیاید.


چرا خلاقیت در زندگی روزمره مهم است؟


انسان برای خلاق بودن آفریده شده است! در غیر این صورت شاهد این‌همه تفاوت چشمگیر با زندگی گذشتگانمان نبودیم. انسان در هر نقطه از تاریخ راهی را برای روبه‌جلو بودن و پیشرفت باز کرده است. هیچ دری وجود ندارد که افراد خلاق نتوانند آن را باز کنند. خلاقیت به افراد کمک می‌کند تا موانع زندگی را با هوشمندی دور بزنند و آنها را به فرصت‌هایی برای خود تبدیل کنند. حالا اگر بخواهیم خلاق بودن را به زندگی روزمره تقلیل بدهیم، خواهید دید که چرا خلاقیت نقش مهمی در زندگی روزمره هرکسی بازی می‌کند. کتاب انسان خداگونه، روایت آینده‌ای هولناک است که در صورت غفلت و بی‌خبری انسان، گریبان‌گیر او خواهد شد. یووال نوح هراری، نویسنده کتاب انسان خداگونه، گذری کوتاه به تاریخچه ظهور انسان دارد و او را نسبت به وابستگی شدیدش به تکنولوژی می‌ترساند. این کتاب برای افرادی مناسب است که در زندگی مدرن و شبکه‌های اجتماعی غرق شده‌اند و به دنبال پیداکردن معنایی در زندگی شخصی و روزمره خود هستند. اگر از آن دسته از افرادی هستید که به هر دلیلی فرصت مطالعه نسخه کامل این کتاب را ندارید، میتوانید خلاصه این کتاب جذاب را در وبسایت و اپلیکیشن بوکاپو به صورت صوتی یا متنی مطالعه کنید.


۷ دلیل که خلاقیت در زندگی مهم است


نقش خلاقیت در زندگی روزمره


شاید همیشه خلاقیت را در هنرمندان جست‌وجو کرده‌ایم یا با شنیدن خلاقیت یاد آثار هنری آنها افتاده‌ایم، اما باید بدانید خلاقیت در همه ابعاد زندگی انسان می‌تواند حضور داشته باشد. در زیر به ۷ دلیل اهمیت خلاقیت در زندگی اشاره کرده‌ایم:


۱ ـ خلاقیت دید انسان را وسیع می‌کند


حتماً با افرادی مواجه شده‌اید که نسبت به هر مسئله‌ای سطحی‌نگر هستند و نمی‌توانند ابعاد مختلف یک مسئله یا هر چیزی را بادقت بررسی کنند. برخلاف این افراد، گروهی دید عمیقی نسبت به مسائل دارند و با یک نگاه زوایای پنهان یک مسئله را متوجه می‌شوند. خلاق بودن به شما این فرصت را می‌دهد تا جزئیات زندگی از چشمان شما دور نماند. تصور کنید برخلاف ماندن در یک نقطه از مسیر جنگلی، این شانس را دارید که از دل جنگل دیدن کنید! آیا زندگی هیجان‌انگیزتر نمی‌شود؟


۲ ـ خلاقیت انگیزه بیشتری به انسان می‌دهد


انجام کاری خلاقانه به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع حس و حال بد را از خود دور کنید. با انجام این کار شما موضوعی که ناراحتتان کرده است سریع ناپدید می‌شود و بر چیزی بهتر تمرکز می‌کند. انجام خلاقانه کارهایی مثل غذا پختن، حل کردن یک پازل یا درست‌کردن چیزی به شما کمک می‌کند تا حواس خود را برای مدتی از چیزی که نگرانتان کرده دور کنید. انجام این کارهای سرگرم‌کننده به شما این فرصت را می‌دهد تا با انگیزه بیشتر و ذهن آرام‌تری مسائل خود را حل کنید.


۳ ـ خلاقیت قدرت حل مسئله را در انسان تقویت می‌کند


نقش خلاقیت در زندگی روزمره


تفکر خلاقانه در زمان پیداکردن راه‌حل برای حل یک مشکل به داد شما می‌رسد. شما از زوایای مختلف به مسئله نگاه می‌کنید و این فرصت را به ذهنتان می‌دهید تا به راه‌های جدیدی فکر کند. اغلب اوقات افراد از مسیرهای همیشگی و گذشته به دنبال حل مشکلات خود هستند و در آن مسیرها گیر کرده‌اند. کتاب جرئت بسیار شما را از استانداردها و الگوهایی که توسط خانواده، مدرسه و حتی مدیران‌ برایتان طراحی شده رها می‌کند. این کتاب به شما این قدرت را می‌دهد تا بدون نگرانی از نظر اطرافیان خودتان را باور کنید و با تکیه بر خلاقیت خود مسائل را حل کنید.


۴ ـ خلاقیت بازدهی انسان را افزایش می‌دهد


افراد خلاق ذهن باز و فعالی دارند. آنها معمولاً با ایده‌هایی که در ذهن دارند به بهترین راه‌حل‌ها در هر چیزی می‌رسند. این رویکرد آنها نسبت به مسائلی که در اطراف آنها در جریان است، بازدهی آنها را در کارها بالا می‌برد. حالا این خلاقیت می‌تواند در انجام کارهای شخصی یا مربوط به محیط کار باشد. انجام خلاقانه کارهای روزمره بازدهی شما را در مسیر زندگی افزایش می‌دهد.


۵ ـ خلاقیت اعتماد به نفس انسان را افزایش می‌دهد


وقتی خلاقانه فکر می‌کنید و بر انواع چالش‌ها غلبه می‌کنید، به خودتان ثابت می‌کنید که فرد توانمندی هستید. این احساس توانمندی خودبه‌خود اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد. این اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا با انگیزه بمانید و با انرژی بیشتری فعالیت کنید.


۶ ـ خلاقیت استرس انسان را کاهش می‌دهد


استرس برای زندگی انسان سم است. انسان به هر طریقی که می‌تواند باید این احساس مخرب را در خود کاهش دهد. استرس می‌تواند انواع مشکلات روحی و جسمی را برای انسان ایجاد کند و به طور قابل‌توجهی آرامش او را مختل کند. خوشبختانه تحقیقات زیادی تأیید کرده‌اند که خلاق بودن با کاهش استرس در ارتباط است و آن را از بین می‌برد.


۷ ـ خلاقیت طول عمر انسان را افزایش می‌دهد


آیا می‌دانستید خلاق بودن حتی بر طول عمر شما نیز تأثیر مثبت دارد؟ محققان نشان داده‌اند که خلاقیت با فعال نگه‌داشتن ذهن انسان عضله مغز را تمرین می‌دهد. این قضیه کمک می‌کند تا مانند بسیاری از ورزش‌ها تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی و روحی شما داشته باشد. علاوه بر این، خلاق بودن با کاهش استرس نیز بر طول عمر انسان تأثیر مثبت دارد.


جمع بندی


خلاق بودن با افزایش دید انسان و تأثیرات مثبتی که بر میزان اعتماد به نفس، بازدهی و کاهش استرس انسان دارد، کیفیت زندگی روزمره را بیشتر می‌کند. انسان روزانه بخشی از زمان خود را به انجام کارهای شخصی مشغول است و بخشی دیگر را در محیط کار و در اجتماع حضور دارد. رویکرد خلاقانه در هر شرایطی می‌تواند به کمک انسان بیاید تا او با انگیزه بیشتری به کارهای خود رسیدگی کند.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته