دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1401 - 12:50
مدیر انتشارات سروش در گفت‌وگو با آنا:

استقبال مخاطبان از نمایشگاه کتاب فراتر از پیش‌بینی ما بود/ خریدکتاب برای دانشجویان آسان شود

ابراهیم شکوری برخلاف بسیاری از اهالی کتاب و رسانه، استقبال مخاطبان از نمایشگاه را قابل‌توجه و فراتر از پیش‌بینی می‌داند.
کد خبر : 659155
انتشارات سروش صداوسیما

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه در مصلی تهران آغاز به کار کرده و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.


انتشارات سروش (صداوسیما) یکی از انتشاراتی است که در سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با دو غرفه بزرگسال و کودک و نوجوان و ارائه ۴۱۰ عنوان کتاب حضور دارد.  اثر شاخص‌ این انتشارات، کتاب دوجلدی «قصص‌الخاقانی» است. این کتاب تاریخ ایران در دوره صفوی را با ادبیات ایرانی روایت می‌کند. انتشارات سروش در زمینه رمان‌ در سال‌های‌ اخیر ۵ یا ۶ عنوان در بحث مقاومت منطقه‌ای و داعش ارائه کرده که به گفته مدیر انتشارات این تعداد عنوان با این موضوع در زمینه نشر کم سابقه است. همچنین در بخش کودک و نوجوان نیز ۸۵ عنوان جدید عرضه کرده و تقریبا ۱۰۰ عنوان دیگر هم با تجدید چاپ ارائه شده است.


استقبالی فراتر از پیش‌بینی از نمایشگاه کتاب


ابراهیم شکوری، مدیرعامل انتشارات سروش ( وابسته به سازمان صداوسیما) درباره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از دوسال وقفه، گفت: استقبال از این دوره نمایشگاه فراتر از پیش‌بینی من بود، احتمال می‌دادم به‌خاطر ویروس کرونا مراجعه‌کنندگان کمتر بیایند. در این دوره همزمان با برگزاری فیزیکی، فروش مجازی کتاب هم فعال است، طبق آمار پا به پای نمایشگاه حضوری، بخش مجازی هم فروش داشته است، ضمن اینکه استفاده از بن کتاب برای دانشجویان، طلاب، اساتید و اعضای هیئت علمی و... در نمایشگاه مجازی امکان‌پذیر است، پست رایگان به سراسر کشور هم امتیاز خوبی برای بخش مجازی و مخاطبان شهرستانی است.


قشر دانشجو برای تهیه کتاب با مشکل مواجه نشود


وی درباره گلایه کتابخوان‌ها از گرانی کتاب، اظهار کرد: ناشران هم به‌خاطر مواد اولیه به‌ویژه کاغذ که قیمت جهانی آن افزایش داشته، مجبورند هزینه تمام شده را برروی پشت جلد اعمال کنند. اما انتشارات سروش به دلیل حمایت مالی که از طرف صداوسیما داشته توانسته تا حدودی قیمت‌ها را متعادل و به نفع مشتری بزند، این انتشارات در جلسات تعیین قیمت کتاب همیشه این ملاحظه را داشته که قشر دانشجو برای تهیه کتاب با مشکل مواجه نشود. اگر بخواهم درصد آماری بدهم حدود ۵۰ درصد کتاب‌ها را با قیمت تمام شده و بعضا برخی از آن‌ها را زیر قیمت تمام شده عرضه کرده‌ایم تا قشر فرهیخته جامعه تهیه کنند و به اهداف علمی و فرهنگی خودشان دست پیدا کنند.


 ضرورت رعایت حق‌ کپی‌رایت


شکوری درباره رعایت قانون کپی‌رایت خاطرنشان کرد: قانون کپی‌رایت مقوله مفصلی است؛ ایران به دلیل شرایط مختلف بین‌المللی همیشه با این چالش مواجه بوده است اما در سال‌های اخیر برخی ناشران با مولف ارتباط گرفته و حق کپی‌رایت کتاب را گرفته و با نویسنده مربوطه قرارداد بسته‌اند. یکی از برنامه‌های انتشارات سروش در زمینه حق کپی‌رایت این است که با مولفین غیرفارسی وارد مذاکره شده و این فرآیند منطقی را دنبال کند.


انتهای پیام/۱۱۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب